Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FOLKEBIBLIOTEKET SOM LÆRINGSINSTITUTION FRA EVENT TIL DRIFT BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL 2015 1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FOLKEBIBLIOTEKET SOM LÆRINGSINSTITUTION FRA EVENT TIL DRIFT BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL 2015 1."— Præsentationens transcript:

1 FOLKEBIBLIOTEKET SOM LÆRINGSINSTITUTION FRA EVENT TIL DRIFT BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL 2015 1

2 2 41,5 mia. contra 2,5 mia. 1300 skoler contra 98 biblioteker 560.000 elever 50.000 lærere

3 BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL 2015 3 28 skoler 10.000 elever 475 klasser 900 mill. 1000 lærere 2½ bibliotekarer 35 mill.

4 BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL 2015 4 Det lange træk: (-hvorfor egentlig???????) -interessenter/organisering -kompetencer/indhold/relevans -forretningsmodeller

5 BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL 2015 5 Interessenter: Er det her et eksklusivt anliggende for lærere og bibliotekarer? Eller rettere er det her primært et folkebiblioteksprojekt? Eller rettere rettere: hvorfor er det her ikke et politisk og et forvaltningsmæssigt projekt? Udfordringer: Hvilke afgørende aktører mangler vi – og hvordan inddrages de? Hvad betyder ”et formaliseret samarbejde” helt konkret? Hvordan designer vi (og hvem er vi?)en formaliseret, national samarbejdsmodel. Hvad gør vi ved en lovgivning, som ikke inviterer.

6 BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL 2015 6 Kompetencer/indhold/relevans: Hvordan undgår vi at blive dårlige kopier af skolelærerne? Hvordan bliver vi et relevant element i skoleåret? (år efter år efter år) Hvordan bliver vi relevante for eleverne og lærerne? Udfordringer: ”Nye fælles mål” og ”understøttende undervisning” Fra amatør til professionel. Definition af biblioteksdidaktikken. (Didaktik=Mål, indhold, metode) Fokus på Biblioteksdidaktikkens genstandsområde? (digital dannelse, kulturforløb, makerspaces, medborgerskabet) Effektmålinger. Hvordan bringer vi vores fysiske trumfkort og vores public serviceforpligtigelse ind i spillet om læringen?

7 BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL 2015 7 Forretningsmodeller: Skal den her indsats udelukkende betales af folkebibliotekerne? Hvilke prioriteringer er folkebibliotekerne villige til at foretage? Hvilke prioriteringer er folkeskolerne villige til at tage.? Udfordringer: Lokal finansiering af folkebibliotekernes læringsindsats. Design af en formaliseret national forretningsmodel.

8 BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL 2015 8 MODELLEN for drift har 3 niveauer: best practice på baggrund af empiri 1.Organisatorisk/formaliserede rammer/politisk 2.Mål, indhold, metode, relevans - didaktikkens genstandsområde 3.Finansiering (forretningsmodel)

9 BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL 2015 9 Silkeborgmodellen Projekt ny læring: folkebibliotekets genstandsområde. (UP) Afdækning af ændrede forbrugsvaner i forhold til digitale ressourcer. Afdækning af ændret adfærd: fra biblioteksbesøg til aktivitetsdage. Campus: særejet i 1400 m2 læringsfællesskab.

10 BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL 2015 10


Download ppt "FOLKEBIBLIOTEKET SOM LÆRINGSINSTITUTION FRA EVENT TIL DRIFT BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 17. APRIL 2015 1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google