Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMarianne Graversen Redigeret for ca. et år siden
1
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Det interne perspektiv
2
Baggrund Der ses ikke primært på ansvarsområder, men på opgaver
Performanceforbedringer er fint, men Der søges efter vedvarende konkurrencemæssige fordele (eksempel: Rockwater teknisk ansvarlig også økonomisk ansvarlig, side 114) Det interne perspektiv udarbejdes oftest efter det kundeperspektivet
3
Den interne værdikæde Innovationsprocessen Den operative proces
Eftersalgsservice processen Den midterste af de 3 har tidligere stået alene, og er blevet effektiviceret
4
Innovationsprocessen
Omkostningsniveauet bestemmes for størstepartens vedkommende i design fasen Innovatiosprocessen er den lange bølge af værdiskabelse Den operative proces er tilsvarende den korte bølge Indhold Grundforskning Anvendt forskning Målrettet udvikling/tilpasning Måltal Antal lanceringer, procentdel fra nye, gennemløbstid, BET (se side 122)
5
Den operative proces Afbalancering af stykomk og lagerbinding
Den korte værdiskabelse Nye begreber TQM Tidsbaseret konkurrence Mål Procestid (MCE, nb side 137 engelsk/dansk) Proceskvalitet, jfr ’troldestien’side 140 /first pass yield ABC omkostningshenføring
6
Eftersalgs service processen
Forebyggende vedligeholdelse Måling på snarligt svigt Imødekommende service
7
Cases Kenyon Stores, side 127 – 130 (se side 130)
Metro bank, side 131 – 132 (se side 131) Pioneer Petroleum, side 132 – 135 (se side 133)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.