Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mikael Galmar eeskole.dk

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mikael Galmar eeskole.dk"— Præsentationens transcript:

1 Mikael Galmar eeskole.dk
KFO kursus Mikael Galmar eeskole.dk Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk

2 Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk
Mikael Galmar Ansat på EE siden 1998 Dansk-, matematik- og musiklærer It kompetencer Cd-ord kompetencegruppe Dictus kompetencegruppe Udvikler af FarvOrd Efteruddannelse ”Det går bedre med” ”Unge skriver løs med it” Pd. moduler: Læsevanskeligheder Matematikvanskeligheder Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk

3 Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk
Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding Hent denne PowerPoint på: vikangodt.skoleblogs.dk

4 Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

5 CD-ord 8.3 Gennemgang af funktioner og opsætninger

6 Vigtigt – selvstudium: https://www. mv-nordic

7

8

9

10

11 Hvordan kan jeg gør det jeg skal og samtidig have det sjovt?

12

13 Udfordring Lav tekst om til mp3 og flyt mp3’en til din smartphone.
Gå en tur og lyt til mp3’en Afspil mp3’en mens du kører i bil. Hvordan kan jeg dette og samtidig have det sjovt?

14

15

16

17

18 NB Højreklik til SkanRead har virket, men virker ikke i 8.3

19

20

21

22

23 RIOO - Redskab til Individuel Opsætning af Ordforslagsprogrammer

24

25 Hent den nyeste version af Cd-ord på: Tjektasken.dk

26 Fejlfinding i Cd-ord cd-ord-8

27 Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

28 Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone
Dictus Android Dragon Dictation til Iphone/Ipad Swype til Android

29 Diktering vs skrivning
Diktering vs skrivning - hvor hurtigt kan du skrive?

30 https://sites.google.com/site/eewebsider/dictus2-skrivehastighed

31 Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

32 IT-didaktiske overvejelser
Hvordan får vi eleverne til at bruge: oplæsning, ordforslag og talegenkendelse? Skab et miljø, hvor alle har prøvet at arbejde med Cd- ord/talegenkendelse. Så det er ok at bruge. I skal hjælpe jeres elever med at blive vant til at lytte til talesyntesen. Fx lyt til stile fælles i klassen, hvor Cd-ord læser teksten op.

33 Hvordan får vi eleverne til at bruge: oplæsning, ordforslag og talegenkendelse?
Læreren dikterer dagbog for ugen eller dagen Alle skriver med Cd-ords ordforslag iPad IntoWords Talegenkendelse Mp3 filer med: Ny diktat for alle 8.klasse Cd-ords ordforslag eller talegenkendelse

34 Audacity opstilling med mp3

35 Hvordan får vi eleverne til at bruge: oplæsning, ordforslag og talegenkendelse?
Lav en tidstagning på et stykke tekst, der skal skrives. Dikter den sammen tekst på: PC med Dictus Ipad/Iphone Indbygget mikrofon i tastaturet Dragon Dictation Android Swype Tale med eleverne om, hvor eleverne oplever de bedste resultater. Hvad de bedst kan lide at arbejde med?

36 Oplever eleven at have behov for hjælpemidler?
Erkendelse og accept. Giver det mening? Giv tid.

37

38 Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

39 Erfaring fra diplomuddannelsen
Video fra mit klasseværelse - indretning 3 niveauer 5., 7. og 9.klasse Hvordan rummer vi forskellige niveauer => klar struktur Lav denne opgave, kom og vis/fortæl hvad/hvordan du har lavet opgaven. Får en ny opgave. Grib eleverne når de kommer og giv dem en opgave (i stedet for at vente på at alle er kommet) Start timen med at gennemgå en opgave, hvor du fortæller, hvad du tænker. Ide: Eleverne skal aflevere en opgave, hvor eleverne forklare, hvordan de har gjort optaget på video. Matematikfessor.dk

40 Matematikvanskeligheder
Årsager Neurologiske Psykologiske (Pædagogik. Skab succes. Start der hvor eleven er. ) Sociologisk (Miljøet) Didaktisk (Forkert undervisning) Kladdehæfte vs computer Det handler om at forståelse og arbejdsmetoder Tal om hvordan I tænker Spørg ind til hvordan eleverne tænker Hvordan lagres nye begreber i arbejdshukommelsen? Ved at forklare det med egne ord - gerne skriftligt Ved at lære andre hvordan man gør

41 Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

42 Mere tid Kilde UVM 2012

43 Kilde: Erik Arendal 2014 side10

44 Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

45

46

47

48 Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

49 Præsentation af FarvOrd3 beta

50 Præsentation af FarvOrd

51 Ikke rettet statistik 110 = antal ord 1 = udsagnsord i nutid 16 = udsagnsord i datid 1 =.!?: 0 =,; Før rettelser: ca. 1 punktummer og 0 kommaer Jeg fik weekend og så skulle jeg hjælpe min far for vi skulle snittet grass og så snitte vi en dag. også skulle vi presse rapballer  og så skulle jeg henter de 70 rapballer og så var jeg færdig med så skulle vi klovpleje det gjorde vi i en formiddag og så var vi færdige så skulle vi spise middagsmad og så var vi færdige med at spise så ville jeg med et andet sted hen og klovpleje og så kom jeg hjem og så skulle jeg til at gøre klar til at vi skulle snitte majs også blive der søndag og så skulle vi snitte majs

52 Sæt punktum med FarvOrd
Video: Sæt punktum med FarvOrd

53 Personkarakteristik med FarvOrd

54 Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

55 Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

56 Læring ved hjælp af videooptagelser
Matematikfessor.dk Skoletube.dk Lærit.dk Flipped classroom (Forkant/bagkant) Eleverne skal aflevere en opgave, hvor eleverne forklare, hvordan de har gjort optaget på video. Screen o matic html Smartphones/Ipads

57 Kompenserende IT CD-ord: Gennemgang af funktioner og opsætninger Talegenkendelse på: PC, iPad, iPhone og smartphone IT-didaktiske overvejelser Matematikvanskeligheder Erfaring fra diplomuddannelsen Strategier i undervisningen Tilgængelighed i undervisningen Prøveklar - gennemgang af særlige regler E17 og materialebasen FarvOrd3 Præsentation af FarvOrd - gratis tidsbesparende visuelt værktøj til tekst Hands on – medbring gerne en elevtekst, du vil prøve at rette med FarvOrd3 Video Læring ved hjælp af videooptagelser Opsamling og afrunding

58 Historien om håndboldmålmanden
Kontra udkast, træneren råber: ”skide godt!” Pointe: Vi skal skabe et rum, hvor eleverne har tillid og tør tale om fejl.


Download ppt "Mikael Galmar eeskole.dk"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google