Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8."— Præsentationens transcript:

1 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8

2 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD AGENDA Øvelse 3 – webmeasure, ekstern måling Bruger-registrering –Implementering –Fordele i forb. med trafik og adfærdsmåling –Eksempler

3 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD ØVELSESRUNDE 3 - OPSUMMERING Webmeasure

4 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD HVORFOR REGISTRERE BRUGERE ?

5 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD HVORFOR REGISTRERE BRUGERE ? Gøre det muligt at tilbyde personlige services Dot-com: –Direkte valueringsredskab når nu indtægt ikke var det … –Post-dot-com: anderledes fokus på værdi, men bruger-registrering er stadig et vigtigt værktøj og valuerings-redskab. Skabe loyalitet og inerti Forbedre annonce-indtjening Forberede betalingsvillighed Måling og forståelse af brugeradfærd –Sammenkæde adfærdsmæssige målinger med brugerdata

6 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD HVILKE DATA REGISTRERES ?

7 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD HVILKE DATA REGISTRERES ? Brugernavn/kodeord –Brugernavn (UID): emailadresse, selvvalgt brugernavn, forudbestemt brugernavn Supplerende data –Navn, email, alder, postnummer, adresse, branche, indkomst, interesseområder … etc Tvang/Frivilligt –Typisk dilemma: Mere data ved tvang vs. Større andel af AndersAnd-data ved tvang

8 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD HVORDAN IMPLEMENTERES DET ? Mange muligheder. Eksempel: –T_users: uid, create_time, username, password (MD5) –T_extended_info: user_key, firstname, lastname, zip, country etc Privacy statement Overvej om data indtastes ved oprettelse eller løbende ? Cookie-levetid ved login –Brugere kan krydse af og vælge at maskinen skal huske brugernavn og password (persistent cookie i stedet for session) –Profil-information kan teoretisk set godt gemmes direkte i cookien, men typisk vil det nok være smartere blot at gemme bruger-id (eller en session-id jvf php sessions).

9 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD HVORLEDES VALIDERES DATA ?

10 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD HVORLEDES VALIDERES DATA ? Forskellig approach ved tvang/frivilligt Validering af generel data –Simpel logik. Det kan opsnappes hvis fødselsår sættes til 1987 og uddannelse sættes til Cand IT. –Længde på indtastning. Meget få fornavne består af én karakter. Validering af email –Syntaksvalidering (x@x.xx) –Domæne-validering –Den 100% sikre: send en email med et link der validerer

11 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD THE QUIZ Det kan ikke lade sig gøre 100% at validere en email-adresse for folk kan altid bare taste noget forkert ind hvis de vil Brugerregistrering øger generelt loyalitet De fleste annoncører kræver at dine brugere er registrerede og har afgivet profil-data Det er muligt at koble brugerregistrering på sit website med sin allerede eksisterende kundedatabase Brugerregistrering kan udelukkende implementeres ved hjælp af cookies Mere end 10 danske websites har over 1 million registrerede brugere Incitamentet til at slette in-aktive brugere er mindre nu end det var i 1999

12 OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD CASES Gennemgang af eksempler: tv2.dk, tdconline.dk (tidligere opasia.dk), IMDB.com, znail.com og my.netscape.com –hvor meget data registreres om mig –fremgår det tydeligt hvad data skal bruges til –hvorledes virker interfacet og datavalideringen. Er det nemt, er man nødt til at afgive email osv. –tror du registreret data benyttes til adfærds-tracking ? –hvad ville du gøre anderledes hvis du var udvikler


Download ppt "OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google