Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Patent- og Varemærkestyrelsen Forårskonference Torsdag 26. april 2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Patent- og Varemærkestyrelsen Forårskonference Torsdag 26. april 2007."— Præsentationens transcript:

1 Patent- og Varemærkestyrelsen Forårskonference Torsdag 26. april 2007

2 Det historiske perspektiv Fra romanfigur til varemærke 1988: Stiftelse af første nationale mærkningsordning, Max Havelaar Holland. 1988-1997: Etablering af mærkningsordninger (LI’er) –TransFair –Fairtrade Foundation –Rättvismärkt, etc. 1994: Stiftelse af Max Havelaar Danmark. In 1997: Stiftelse af FLO International (egen fusionerede organisation)

3 Fra nationalt til globalt mærke 1994 -> 2002 -> 2006 -> ? (Internationale varer)

4 Bredere sortiment

5 5. Licenserer Fairtrade Mærket & kontrollerer brugen heraf 6. Promoverer de mærkede varer og øger kendskab til FT 7. Kontrollerer køb & salg i DK 1.Rettighedsejeren af det international Fairtrade mærke 2.Udvikler og opdaterer Fairtrade Standarder 3.Hjælper producenter med at leve op til FT Standarder og skaber markedsadgang FLO e.V FLO-Cert 4. Certificerer producenter og traders Max Havelaar Rollefordeling

6 Fairtrade Mission … søger at skabe et handelspartnerskab - baseret på dialog, gennemsigtighed og respekt - der skaber større lighed i international handel. Det bidrager til bæredygtig handel ved at sikre bedre handelsbetingelser samt bedre rettigheder for “marginaliserede” bønder og arbejdere i Syd.

7 NGO & IP Klassiske NGO-forbehold: Patentlovgivningen belønner ikke småbønder, oprindelige folk og ulande i al almindelighed for deres genetiske ressourcer og viden gennem århundreder Patentering hindrer vigtig teknologioverførsel til ulande Kunstnere og kulturpersoner får ikke copyright indtægter fordi deres rettigheder ikke er ordentlig beskyttet og disse bliver udkonkurreret af mega-virksomheder, der dominerer kultur- markederne

8 Fairtrade & IP NGO/Mærkningsordning/3. sektor-organisation Max Havelaar hverken producerer eller forhandler varer Max Havelaar har ikke et kommercielt sigte men skal fremme et formål Ikke en del af værdigkæden, men produktion af: –Handelsstandarder –Certificeringssystem –Handelsrelationer

9 Betingelser for brug af mærket 1. Producentstandarder: Bønder / arbejdere Generiske / Produktspecifikationer Minimumkrav / Krav til udvikling 2. Handelsstandarder: Pris Fairtrade bonus Præfinansiering Mellem / Langtidskontrakter 3. Licenskontrakt / standarder for brug af mærket

10 Branding af mærket


Download ppt "Patent- og Varemærkestyrelsen Forårskonference Torsdag 26. april 2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google