Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den internationale dimension i folkeskolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den internationale dimension i folkeskolen"— Præsentationens transcript:

1 Den internationale dimension i folkeskolen
CFU – Region Syd 30. januar 2007 Karsten Damgaard Skoleleder Juelsminde Skole Udsyn – udvikling - bæredygtighed

2 Dannelsen Folkeskolens formålsparagraf, stk. 3: ”Folkeskolen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og bidrage til deres forståelse for andre kulturer.”

3 Dannelsen - overvejelser
Hvordan kan vi bidrage til vore elevers forståelse for andre kulturer, hvis de ikke kender deres egen? Hvordan kan vore elever kende vores danske kultur, hvis de ikke kender deres rødder og stedet, de er blevet vokset op? Hvordan kan vore elever respektere, at andre mennesker er bærere af andre værdier, hvis de ikke kender deres egne eller ikke selv har fået værdier overleveret?

4 Globaliseringsrådet Strategi 2006 Fokus på elevernes kompetencer, så de kan ”deltage aktivt i et samfund præget af globaliseringen”. Undervisningen skal have et globalt perspektiv ”Viden om andre lande, sprogfærdigheder og international kultur- og samfundsforståelse er væsentligt for at deltage aktivt i et samfund præget af globaliseringen”. Globaliseringsrådet: ”Danmark i den globale økonomi

5 International kompetence
Udsyn Større viden om internationale forhold Øget mellemfolkelig forståelse Kunne relatere det lokale/regionale niveau til det internationale Global bæredygtighed Kunne agere i en globaliseret verden Tilegnelse af interkulturel kompetence * Tid og rum til den enkeltes oplevelse, indlevelse, refleksion, fordybelse, argumentation, handlen

6 * Interkulturel kompetence
Evnen til at kunne kommunikere Evnen til at kunne anvende IT interaktivt Evnen til at kunne sætte sig i andres sted Evnen til at kunne indgå i nye grupper og at kunne samarbejde med nogen med en anden baggrund Evnen til at kunne handle selvstændigt og refleksivt i komplekse, uforudsigelige situationer Tove Heidemann, CVU Haderslev

7 Kvalititetskriterier I
Det er værdifuldt at: den internationale dimension er en del af hele skolens hverdag fagligt (både fagfagligt og tværfagligt) såvel som alment. ”det internationale” er synligt på skolen. skolen (lærere/elever/forældre) arbejder sammen med venskabsskoler i udlandet og får etableret såvel mellemfolkelige som faglige kontakter på alle niveauer. at arbejdet med den internationale dimension styrker ”elevens alsidige, personlige udvikling” at den internationale dimension integreres i alle skolens fag

8 Kvalititetskriterier II
Det er værdifuldt at: skolen udadtil viser og bliver taget til indtægt for at have udsyn og deltager i konkrete initiativer og undervisningsforløb, som rækker ud over landets grænser. kontakt med børn i andre lande (via IT, fax, breve, e-twinning) er et bærende element i det internationale samarbejde at flest mulige elever får mulighed for at rejse i forbindelse med undervisning at flest mulige lærere får mulighed for at rejse og besøge venskabsskoler og/eller udenlandske samarbejdspartnere eller deltage i internationale kurser.

9 Mål Styrkelse af elevernes sproglige færdigheder.
Deltagelsen i Comeniusprojektet bredes ud til hele Hus 2. Eleverne skal få forståelse for såvel UNESCO’s mål som betydningen af verdensarvs-sites i Hus 3. Eleverne skal få (fagligt) kendskab til de danske verdensarvs-sites. Eleverne skal orientere sig mod verdensarvs-sites i de arabiske lande. At eleverne får forståelse for kulturer og folk i den arabiske verden gennem samarbejde om sites.

10 Mål 2005/06 Arbejdet med Comenius-venskabsskolerne bliver en del af arbejdet i Hus 2 klasser og integreret i klasseteamenes årsplaner fagligt og/eller tværfagligt. Samarbejdet med venskabsskolerne bliver synligt i form af udstillinger, gode fortællinger, undervisningsprojekter/-materialer på hele skolen. UNESCO og WHE-grundlaget bliver del af undervisningen i Hus 3 fagligt og/eller tværfagligt. At udviklingsgrupperne udarbejder forslag til læseplaner for Hus 2 og Hus 3 samt hele skolen. At IT på alle niveauer bliver fundamentet i det internationale samarbejde i forhold til kommunikation med udenlandske venskabsskoler, elever og lærere.

11 Handlingsplan Eleverne i Hus 2 samarbejder om Comenius klasseprojekter med elever i de øvrige lande. Besøg af sprogassistent. Flere lærere i Hus 2 involveres i klasseprojekter og benytter sprogassistenten fra Letland. Der arbejdes i Tværsuger med de danske verdensarvs-sites samt arabiske sites. Der etableres kontakt med skoler i den arabiske region (hus 2 og 3). I Hus 2 og 3 etableres faglig kontakt mellem elever via klassernes deltagelse i f.eks. etwinning projekter (og /eller andre ENIS-initiativer) Der arrangeres udstillinger/fællessamlinger af elever/klasser/lærere om konkrete forløb

12 PUC’s rolle Kulturelt center/centrum Fagligt center/centrum
Tovholderfunktion Inspirationskilde Samarbejdspartner Udstillingsvindue Kvalitativ garant

13 Konkrete initiativer Comenius sprogassistent 2003 og 2005
Comenius-projekt UNESCO-Skole 2003- Deltagelse i WH-Seminar Newcastle 2005 Valgfag ”Kulturforståelse” 2005- ”Take part too”, internationalt IT-projekt ENIS-Skole UNESCO studierejse til Mellemøsten 2005 Projekt Gateway

14 Individuelle/ teamorienterede initiativer
E-twinning Take Part too Ecole elaerning European Schoolnet Roots and Wings Oplysnningscenter om den 3. verden Salaam.dk

15 ”Kunsten” ”At each stage of learning You must give up something
Even if it is a way of life That you have always known” Ginevee, Australian aboriginal


Download ppt "Den internationale dimension i folkeskolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google