Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM67 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM67 2010."— Præsentationens transcript:

1 Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM67 2010

2 Indhold Hvad er et objekt? Hvad er en klasse? Attributter Metoder
Konstruktør Klasse opbygning Metode opbygning Nedarvning UML nedarvning Abstrakt klasse Singleton Composite pattern Observer Opsummering

3 Hvad er et objekt? Tilbyder en række metoder
Indeholder utilgængeligt data Informationen kan tilgås igennem metoderne Objekter er dynamiske, og eksisterer kun i runtime.

4 Definition af objekt En repræsentation af et koncept fra virkeligheden, realiseret vha. data knyttet til dette koncept samt en række funktioner gennem hvilke objektet kan ændre eller aflæse egne data

5 Hvad er en klasse? Definerer indholdet af:
objekter metoder variabler Klasser er statiske, eksisterer kun i compileren

6 Definition af klasse En type, som definerer de data og funktioner der er nødvendige for at beskrive en gruppe af objekter som alle repræsenterer samme koncept fra virkeligheden

7 Attributter Attributterne definerer de data vi ønsker at registrere. Attributterne defineres i klassen, og bliver tildelt en konkret værdi i objekterne Eks på en konto attributter Kontonummer, saldo

8 Metoder Metoder tilføjes til et objektet fra klassen for at give det funktionalitet. Et metode kald kan få objektet til at ændre tilstand: UdskrivKontoer(), Indset(…) osv

9 Konstruktør Konstruktøren er en bestemt metode, som skal have samme navn som klassen. Konstruktørens opgave er at initialisere objektet under oprettelse. public CtrSaldo() { Kontoer = new ArrayList(); } New opretter objektet i hukommelsen

10 Klasse opbygning En klasse opbygges efter en skabelonen:
class Klassenavn { dataerklæringer constructors properties metoder } Dataerklæringer = private ArrayList Kontoer; Constructors = public CtrSaldo() { Kontoer = new ArrayList(); }

11 Metode opbygning En Metode opbygges efter en skabelonen:
accessmodifier returtype Metodenavn (parameterliste) { sætninger } public int SumAfToHeltal (int tal1, int tal2) { int sum; sum = tal1 + tal2; return sum; }

12 Nedarvning Metoder kan nedarves fra andre klasser
C# arver fra Object klassen Kodegenbrug Videreudvikling Klassen der arver kaldes Superklasse Klassen der arves fra kaldes Subklasser

13 UML nedarvning Unified Modeling Language
UML = Unified Modeling Language

14 Abstrakt klasse Indeholder ikke definerede metoder
Kan ikke oprette objekter Abstrakte metoder arvet til andre klasser skal redefineres Abstrakt metode definerer funktionalitet Ikke implementeret

15 Singleton Initialisering af objekter i begrænset mængder
Øget funktionalitet da overflødige objekter ikke bliver oprettet Singleton = Sikre en klasse har kun ét tilfælde, og giver en samlet indgang til det.

16 Composite pattern Gør det muligt at behandle en række objekter som en instans af et objekt Anvendes ved gentagelse af den samme kode eller funktion I software engineering, den sammensatte mønster er en opdeling design mønster. Composite giver en gruppe af objekter, der skal behandles på samme måde som en enkelt forekomst af et objekt. Hensigten med sammensatte er at "komponere" objekter i træ strukturer til at repræsentere en del-helhed hierarkier. Composite lader kunder behandle individuelle objekter og kompositioner ensartet multipel

17 Observer Observer pattern bruges til at se efter tilstands ændringer, og informerer sine pårørende Subject: Holder øje med ændringer og hvem den skal informer om disse ændringer Observer: Er et objekt der bliver informeret om ændringer

18 Opsummering Objekter og klasser
Hvad et objekt er Hvad en klasse er Hvordan et program er opbygget Dette giver os muligheden for at opbygger et c-sharp program efter de grammatiske regler der findes i c-sharp


Download ppt "Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM67 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google