Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afVictoria Knudsen Redigeret for ca. et år siden
1
Stefan Hermann Twitter: @SthePol Rektor Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt hak i Dato og klokkeslæt 4. Indsæt dato i feltet Fast 5. Vælg Anvend på alle Vælg layout/design 1. Højreklik på dit slide i venstremenuen 2. Vælg et passende layout fra “layout” menuen, der er fx 4 foskellige forsider at vælge imellem Alternativt kan du vælge vælge layout direkte under knappen Nyt dias, når du laver et nyt slide Talentudvikling – vilkår og perspektiver Videnskabernes Selskab, Forskningspolitisk årsmøde, 19. marts 2015, København
2
Agenda Rektor Stefan Hermann 1.Udkigspost 2.Status 3.Perspektiver…
3
Rektor Stefan Hermann Indsæt billede 1. Klik på det lille billede- indsættelsesikon i midten af pladsholderen 2. Indsæt det ønskede billede 3. Klik Beskær til at ændre billedets fokus/størrelse 4. Ønsker du at skalere billedet, så hold SHIFT-knappen nede, mens der trækkes i billedets hjørner 5. Højreklik på billedet og vælg Send bagerst 1. Udkigspost Kritisk nysgerrigt – hverken dadel eller lovprisning Professionernes virkelighed Professionshøjskolerne og talentudvikling Universiteterne og forskningens afgørende betydning Et dybt strategisk perspektiv
4
Rektor Stefan Hermann Indsæt billede 1. Klik på det lille billede- indsættelsesikon i midten af pladsholderen 2. Indsæt det ønskede billede 3. Klik Beskær til at ændre billedets fokus/størrelse 4. Ønsker du at skalere billedet, så hold SHIFT-knappen nede, mens der trækkes i billedets hjørner 5. Højreklik på billedet og vælg Send bagerst 2. Status FoU-kapacitetsopbygning – jf. lov 2013, FL-bevilling, stillingsstruktur mv. 50 pct. forskningskvalificerede af ansatte undervisere i 2022, pt. Metropol: 15 pct., sektor: knap 10 pct. Mangelfuld grundfinansiering i forhold til målet, afkortning af muligheder i fonde, rammeprogrammer etc. Næppe tilstrækkelig stor eller relevant phd.-produktion (jf. DAMVAD 2014) Uklare samarbejdsmønstre mll. Uni-PH trods stærkt forbedret samarbejder (finansiering, vejledning, forudsætninger, undervisning etc. ) Svær vej fra professionsuddannede til phd.
5
Rektor Stefan Hermann Indsæt billede 1. Klik på det lille billede- indsættelsesikon i midten af pladsholderen 2. Indsæt det ønskede billede 3. Klik Beskær til at ændre billedets fokus/størrelse 4. Ønsker du at skalere billedet, så hold SHIFT-knappen nede, mens der trækkes i billedets hjørner 5. Højreklik på billedet og vælg Send bagerst 2. Status Ph.d.-profilen Professionernes problemstillinger drivende for de spm. der stilles Uddannelse er kerneydelsen, undervisning/vejledning etc. hovedaktiviteten, FoU = midlet Arbejdsformen kollaborativ – man er medlem af et professionelt arbejdsfællesskab Ledelse et vilkår
6
Rektor Stefan Hermann Indsæt billede 1. Klik på det lille billede- indsættelsesikon i midten af pladsholderen 2. Indsæt det ønskede billede 3. Klik Beskær til at ændre billedets fokus/størrelse 4. Ønsker du at skalere billedet, så hold SHIFT-knappen nede, mens der trækkes i billedets hjørner 5. Højreklik på billedet og vælg Send bagerst 2. Status For mange spm. stilles ikke med udgangspunkt i professionerne. Det svækker dels forskningens gennemslag i politik og offentlighed idet mange andre videnproducenterne kan/gør det, dels svækker det forskningens potens i uddannelsesproduktionen Praktikerne (politikere, ledere, arbejdsgivere etc.) ringe til at oversætte strategiske problemer til interessante forskningsspørgsmål Ph.d.-produktionen rettes ikke i tilstrækkelig grad mod ph.d.’ernes virkningsfelt, der i mindre og mindre grad er UNI Rækkevidden i det videnskabelige samfund udnyttes ikke fuldt ud For beskedent fokus på værdikæden – med andre ord på aftagerne og ungdomsuddannelserne) Ledelsen formentlig for incitaments- og regelbundet, og for lidt strategisk og organisatorisk orienteret; alt for stor adskillelse mellem forskningsorienteringen og uddannelsesproduktionen
7
Rektor Stefan Hermann Indsæt billede 1. Klik på det lille billede- indsættelsesikon i midten af pladsholderen 2. Indsæt det ønskede billede 3. Klik Beskær til at ændre billedets fokus/størrelse 4. Ønsker du at skalere billedet, så hold SHIFT-knappen nede, mens der trækkes i billedets hjørner 5. Højreklik på billedet og vælg Send bagerst 3. Perspektiv Kend jeres partnere i værdikæden (uddannelseskæden) Strategisk ledelse – ellers bliver man kastebold mellem traditionalisme og NPM Redesign former for ph.d-forløb i dialog med aftagere – ton ph.d.- profilerne gennem hele forløbet. Der er virkemidler nok og en betydelig varians i praksis inden for gældende regelsæt Følg op med stærkere data (ikke primært kvantitativt) på deres videre færd
8
www.phmetropol.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.