Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Stefan Hermann Rektor Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Stefan Hermann Rektor Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen."— Præsentationens transcript:

1 Stefan Hermann Twitter: @SthePol Rektor Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt hak i Dato og klokkeslæt 4. Indsæt dato i feltet Fast 5. Vælg Anvend på alle Vælg layout/design 1. Højreklik på dit slide i venstremenuen 2. Vælg et passende layout fra “layout” menuen, der er fx 4 foskellige forsider at vælge imellem Alternativt kan du vælge vælge layout direkte under knappen Nyt dias, når du laver et nyt slide Talentudvikling – vilkår og perspektiver Videnskabernes Selskab, Forskningspolitisk årsmøde, 19. marts 2015, København

2 Agenda Rektor Stefan Hermann 1.Udkigspost 2.Status 3.Perspektiver…

3 Rektor Stefan Hermann Indsæt billede 1. Klik på det lille billede- indsættelsesikon i midten af pladsholderen 2. Indsæt det ønskede billede 3. Klik Beskær til at ændre billedets fokus/størrelse 4. Ønsker du at skalere billedet, så hold SHIFT-knappen nede, mens der trækkes i billedets hjørner 5. Højreklik på billedet og vælg Send bagerst 1. Udkigspost  Kritisk nysgerrigt – hverken dadel eller lovprisning  Professionernes virkelighed  Professionshøjskolerne og talentudvikling  Universiteterne og forskningens afgørende betydning  Et dybt strategisk perspektiv

4 Rektor Stefan Hermann Indsæt billede 1. Klik på det lille billede- indsættelsesikon i midten af pladsholderen 2. Indsæt det ønskede billede 3. Klik Beskær til at ændre billedets fokus/størrelse 4. Ønsker du at skalere billedet, så hold SHIFT-knappen nede, mens der trækkes i billedets hjørner 5. Højreklik på billedet og vælg Send bagerst 2. Status  FoU-kapacitetsopbygning – jf. lov 2013, FL-bevilling, stillingsstruktur mv.  50 pct. forskningskvalificerede af ansatte undervisere i 2022, pt. Metropol: 15 pct., sektor: knap 10 pct.  Mangelfuld grundfinansiering i forhold til målet, afkortning af muligheder i fonde, rammeprogrammer etc.  Næppe tilstrækkelig stor eller relevant phd.-produktion (jf. DAMVAD 2014)  Uklare samarbejdsmønstre mll. Uni-PH trods stærkt forbedret samarbejder (finansiering, vejledning, forudsætninger, undervisning etc. )  Svær vej fra professionsuddannede til phd.

5 Rektor Stefan Hermann Indsæt billede 1. Klik på det lille billede- indsættelsesikon i midten af pladsholderen 2. Indsæt det ønskede billede 3. Klik Beskær til at ændre billedets fokus/størrelse 4. Ønsker du at skalere billedet, så hold SHIFT-knappen nede, mens der trækkes i billedets hjørner 5. Højreklik på billedet og vælg Send bagerst 2. Status  Ph.d.-profilen  Professionernes problemstillinger drivende for de spm. der stilles  Uddannelse er kerneydelsen, undervisning/vejledning etc. hovedaktiviteten, FoU = midlet  Arbejdsformen kollaborativ – man er medlem af et professionelt arbejdsfællesskab  Ledelse et vilkår

6 Rektor Stefan Hermann Indsæt billede 1. Klik på det lille billede- indsættelsesikon i midten af pladsholderen 2. Indsæt det ønskede billede 3. Klik Beskær til at ændre billedets fokus/størrelse 4. Ønsker du at skalere billedet, så hold SHIFT-knappen nede, mens der trækkes i billedets hjørner 5. Højreklik på billedet og vælg Send bagerst 2. Status  For mange spm. stilles ikke med udgangspunkt i professionerne. Det svækker dels forskningens gennemslag i politik og offentlighed idet mange andre videnproducenterne kan/gør det, dels svækker det forskningens potens i uddannelsesproduktionen  Praktikerne (politikere, ledere, arbejdsgivere etc.) ringe til at oversætte strategiske problemer til interessante forskningsspørgsmål  Ph.d.-produktionen rettes ikke i tilstrækkelig grad mod ph.d.’ernes virkningsfelt, der i mindre og mindre grad er UNI  Rækkevidden i det videnskabelige samfund udnyttes ikke fuldt ud  For beskedent fokus på værdikæden – med andre ord på aftagerne og ungdomsuddannelserne)  Ledelsen formentlig for incitaments- og regelbundet, og for lidt strategisk og organisatorisk orienteret; alt for stor adskillelse mellem forskningsorienteringen og uddannelsesproduktionen 

7 Rektor Stefan Hermann Indsæt billede 1. Klik på det lille billede- indsættelsesikon i midten af pladsholderen 2. Indsæt det ønskede billede 3. Klik Beskær til at ændre billedets fokus/størrelse 4. Ønsker du at skalere billedet, så hold SHIFT-knappen nede, mens der trækkes i billedets hjørner 5. Højreklik på billedet og vælg Send bagerst 3. Perspektiv Kend jeres partnere i værdikæden (uddannelseskæden) Strategisk ledelse – ellers bliver man kastebold mellem traditionalisme og NPM Redesign former for ph.d-forløb i dialog med aftagere – ton ph.d.- profilerne gennem hele forløbet. Der er virkemidler nok og en betydelig varians i praksis inden for gældende regelsæt Følg op med stærkere data (ikke primært kvantitativt) på deres videre færd

8 www.phmetropol.dk


Download ppt "Stefan Hermann Rektor Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google