Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fremtidsplaner – herunder nyt fra Tabulex, KMD og den nye SMS-advisering V. Ole windeløv.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fremtidsplaner – herunder nyt fra Tabulex, KMD og den nye SMS-advisering V. Ole windeløv."— Præsentationens transcript:

1 Fremtidsplaner – herunder nyt fra Tabulex, KMD og den nye SMS-advisering
V. Ole windeløv

2 Målet er at: At SkoleIntra er en stabil platform for Skolernes daglige virke. At platformen løbende udvikles i takt med de pædagogiske og organisatoriske behov og de teknologisk udfordringer At UNI-login administrationen og andre centrale tjenester kan fungere som en formidler mellem administrative systemer og SkoleIntra At en række eksterne systemer kan integreres og supplere de faciliteter der findes i SkoleIntra.

3 Overskrifter Hvordan sikres den daglige drift ?
Hvordan bliver det lettere at synkronisere med administrative systemer ? Hvordan kan vi integrere til de øvrige online systemer? Hvad kan vi bruge SMS beskeder til?

4 Hvordan sikres den daglige drift ?
Vi har haft et uheld, der har betydet at driften af SkoleIntra i perioder har været ustabil på nogle skoler. Uheldet har været vanskeligt at håndtere. Systemerne kom op igen, men det ramte de filer, der var i gang med at blive ændret på det givne tidspunkt. Det betød at det var svært at vurdere omfanget og spore fejlene. De fejlbehæftede databaser medførte at systemet generelt blev belastet.

5 Hvad gør vi? Omfanget og karakteren af disse uheld har gjort at vores supportorganisation ikke altid tilstrækkelig hurtigt har kunne honorer de begrundede ønsker om hjælp. Vi har sat en række initiativer i gang, der vil forbedre denne situation. Vi har oprettet et hold af specialister, der arbejder på at rette op på tingene og forebygge lignende situationer i fremtiden. Det primære fokus er at få rettet alle databaser så de kører uden problemer. Det betyder at det i nogle tilfælde tager længere tid før de sidste data er genetableret.

6 Morgenåbning og kontrol
Hver nat lukkes vores servere ned for at sikre at der kan tages backup og for at kunne starte dagen på en frisk. En medarbejder fra kontrollerer hverdage mellem 6 og 7 at alt kør og supporten åbner kl. 7 for telefonisk henvendelse For at gøre supporten bedre, beder vi om at det kun er de nøglepersoner der fungere som administratorer der kontakter os.

7 Supporten har fået adgang til en række værktøjer på de enkelte sites.
Skolerne kan give supporten midlertidig adgang uden at skulle aflevere koder. Dette gøres under punktet Admin -> Adgangskoder -> Adgang for UNI-C Support

8 Hvordan overvåger vi systemet ?
Vi monitorer belastningen af systemerne og skanner dem for eventuelle driftsforstyrrelser hvert 10. minut. I dagtimerne kan supporten og driften løbende afhjælpe de fleste problemer. Om natten og i weekender kan vores vagt i Lyngby afhjælpe en række standard problemer.

9 Belastningsovervågning
Vi monitorer belastningen af systemerne, med henblik på at kunne identificerer opgraderingsbehov.

10 Monitorering døgnet rundt
Vagten får besked hvis der er fejl på en server Der er lavet en række skræddersyede tests til skoleintra. Der er en række standard procedure der kan iværksættes.

11 Ændring af filsystem I dag bruger vi primært disk systemer (SAN) der er beskyttet mod nedbrud af enkelt diske. Backup’en sker ved kopiering og efterfølgende backup til tape. Problem: Det tager for lang tid at lave backup og restore Vi er i gang med at etablere et nyt system (NAS) Løbende tages snapshots af data og jævnligt kopieres til et redundant system. Et fremskridt i forhold til driftssikkerhed og support Etableringen gav os i starten en række udfordringer og det tager tid at flytte mellem systemerne.

12 Optimering af drift og backup
Alle sites på de nye diske bruger den samme kopi af programkoden. Det mindsker belastningen i forbindelse med opdateringer og gør processen hurtigere. Vi undersøger en række tiltag omkring backup herunder overvejer vi om det er muligt at lave en automatisk intern backup hver nat.

13 Automatisk registrering af fejl
Vi tester programmet grundigt før nye udgivelser Nogle fejl optræder først når man sidder med ”live” data og 500 brugere. I den kommende version kan fejl automatisk på udvalgte eller alle sites automatisk registres i en central database. Det vil gøre at vi hurtigere kan identificere et problem, og igangsætte ændringer uden at I behøver at ringe.

14

15 Interaktion med administrative systemer ?
Vi har et godt samarbejde med især KMD og Tabulex omkring: Overførsel af data til UNI-login brugeradministrationen Videreførelse af disse data til SkoleIntra Etablering af UNI-login i administrative hjælpesystemer Integration med administrative hjælpesystemer

16 Natlig overførsel af data fra KMD-elev
Indeholder nye oplysninger om foto id, skoleår og forældre cpr.nr. Forudsætter tilladelse fra skolen Testes i april måned Efterfølgende eksport til SkoleIntra Sker via UNI-login brugeradministrationen og indeholder UNI-login informationer Udbygges løbende Skoleårsoprykning sidste weekend i juni.

17 Udvikling i import-funktionen KMD og Tabulex
SkoleIntra +brugerid mm. UNI-Login Import I dag Manuel import af både brugerid og KMD data. KMD Elev Tabulex SkoleIntra + brugerid mm. UNI-Login Import Fase 1 - Foråret Automatisk overførsel til UNI-login - import Eksporten sker manuelt fra UNI-login KMD Elev Tabulex SkoleIntra + brugerid mm. UNI-Login Import Fase 2 - Efteråret Data blive direkte tilgængelige for sites på web-hotellet.

18 Yderligere integration med KMD
Etablering af overførsel af elev og lærer foto Der etableres en natlig overførsel af billeder til UNI-C Billeder kan hentes direkte ind i SkoleIntra uden upload og billedreferencen etableres automatisk ved elevimport Etablering af adgang til fraværs registrering KMD udvikler et fraværs modul der vil blive tilgængeligt med UNI-login og som kan integreres direkte i SkoleIntra. Forventes i drift i løbet af efteråret

19 Udvidelser i overførslen fra Tabulex
Den natlig overførsel af data fra Tabulex udbygges med flere informationer Indeholder oplysninger om skoleår og forældre cpr.nr. Forudsætter tilladelse fra skolen Efterfølgende eksport til SkoleIntra Udbygges løbende som omtalt Skoleårsoprykning pr. 6 juli.

20 Yderligere integration med Tabulex
Etablering af overførsel af aktiviteter Der arbejdes på en funktion der kan overføre aktiviteter fra Trio til UNI-C Målet er at de herfra kan hentes direkte ind i SkoleIntra uden upload Etablering af adgang til webbaserede tjenester Tabulex etablere UNI-login på en række webbaserede moduler, der vil blive tilgængeligt med UNI-login og som kan integreres direkte i SkoleIntra. Forventet integreret drift i løbet af efteråret

21 Hjælp til oprulning af klasser
I forbindelse med oprulningen af klasser til det nye skoleår er der mange ting at tage hånd om. UNI-C etablerer et specielt hold af folk, der kan vejlede skolerne i forbindelse med eksport af data fra UNI-login og oprulning af klasser Udvalgte skoler vil indgå i et testforløb og der vil blive oprettet en vejledningskonference i Skolekom.

22 Integration til de øvrige online systemer?
Elevplaner fra Microværkstedet tænkes integreret via en side der kan vise relevante elevplaner samt en forespørgsel der gør at vi på den enkelte elev kan vise et link til Microværkstedets elevplaner. Elevplaner fra Malling Beck som en ressource i SkoleIntra’s Elevplan’s editor Dvs. at vi på linje med andre elevers elevplaner her kan få vist den enkelte elevs elevplan fra Elevplan.nu og klippe indholdet over i SkoleIntra.

23 Hvad kan vi bruge SMS beskeder til?
UNI-C er i gang med at etablere en generel SMS services der kan integreres med online systemer. I SkoleIntra betyder det at vi får mulighed for at supplere det interne besked system og det eksterne mail system med SMS beskeder.

24 Hvad kan vi bruge SMS beskeder til?
Det kan potentielt bruges ved timeændringer, beskeder til medarbejdere, elever og forældre De centrale systemer er under etablering, og vi forventer at kunne teste systemet på udvalgte skoler efter sommerferien. Der vil blive tale om et særligt abonnement, der inkludere et antal årlige beskeder, samt afregningen for yderligere forbrug.

25 Målet er at: At SkoleIntra er en stabil platform for Skolernes daglige virke. At platformen løbende udvikles i takt med de pædagogiske, organisatoriske og teknologisk udfordringer At UNI-login administrationen kan fungere som en formidler mellem administrative systemer og SkoleIntra At en række eksterne systemer kan integreres og supplere de faciliteter der findes i SkoleIntra.


Download ppt "Fremtidsplaner – herunder nyt fra Tabulex, KMD og den nye SMS-advisering V. Ole windeløv."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google