Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fagdidaktisk kursus 2014 Elevengagerende undervisning - et par forslag.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fagdidaktisk kursus 2014 Elevengagerende undervisning - et par forslag."— Præsentationens transcript:

1 Fagdidaktisk kursus 2014 Elevengagerende undervisning - et par forslag

2 Go-cards Variation: – Efter første runde forbedres oplægget vha. ordbogsopslag (samme kort) – Byt kort og fortæl en ny makker om det nye kort

3 Dagens program Præsentation og afprøvning af forskellige elevengagerende materialer inkl. IT. – Mundtlige øvelser (tale, lytte) – Skriftlige øvelser – Læseøvelser (læs og forstå) Få teoretiske overvejelser vedr. motivation

4 Elevengagerende undervisning Fordele: Mange er aktiveret (nogle gange også fysisk) Ofte er det forpligtende øvelser Motiverende Kan nedsætte mentalt fravær Mulige ulemper: Kaos/begyndende kaos Flydende forkert tysk

5 Ideer 1 Tegne-, tale-, lytteøvelse – afprøves i praksis Opgave: Find en makker, et stykke papir og en kuglepen. Den ene af jer skal sidde med ryggen mod skærmen. Tegn det billede, din makker beskriver for dig. Du må gerne stille spørgsmål Variation: Makkeren ser på billedet og stiller spørgsmål til detaljerne (samtale)

6 A: beskriv dette billede

7 B: beskriv dette billede

8 Speeddating Forskellige profiler. Fortæl, hvem du er, og vurder, om du vil være sammen med din date. Mål: at finde en partner. Du skal begrunde, hvorfor du valgte netop den partner. Speeddating.doc Variation: eleverne laver selv deres profil

9 Ein Bewerbungsgespräch Du möchtest eine(n) Reiseführer(in) anstellen. Die Person muss die dänische Stadt Odense kennen, um deutschen Touristen einige Sehenswürdigkeiten und andere interessante Elemente in Odense zeigen zu können. Du hast nur 2 Personen zur Auswahl und das Gespräch dauert etwa 4 Minuten. Nach 4 Minuten musst du deine Entscheidung treffen und deine Wahl begründen.

10 Verhandlung Verhandlung - Gebrauchtwagen.docx

11 Kolonnetysk Kolonnetysk.docx

12 Lustig oder nicht?

13 Tale om et emne i 2-3 min. – også som walk and talk Opgave: vælg et emne. Tal om emnet i 2 min. Facebook Alkohol Reisen Langeweile Ausbildung Gesundheit Familie Kultur Variation 1: makkeren stiller 1 eller flere spørgsmål, når tiden er gået Variation 2: makkeren vælger emnet

14 IT-muligheder Gloser Grammatik Tekstforståelse Intro Outro Mundtlighed Skriftlighed

15 Quia Eksempler: http://www.quia.com/cm/594267.html http://www.quia.com/hm/802909.html http://www.quia.com/pop/527243.html http://www.quia.com/ba/511092.html http://www.quia.com/jg/2418022.html

16 Opgave: Lav en quia til dit hold Hvilken type vil du lave? Column – kolonner (skal matches) Hangman Pop-ups (rullegardiner med valgmuligheder) Battleship (tekstspørgsmål, gloser) Flashcards mm. (4 øvelser i 1) Andre muligheder –afsøges individuelt Klik ind på www.quia.comwww.quia.com  Vælg den midterste (blå) kolonne (Visit Quia Web)  Brugernavn: fagdidaktisk2014  Password: kursus

17 Jeopardy Repetition af tekst Grammatik Etc. Eksempel: http://www.jeopardylabs.com/done/enter- title59922 http://www.jeopardylabs.com/done/enter- title59922

18 Opgave: Lav en jeopardy Klik ind på www.jeopardylabs.comwww.jeopardylabs.com Tast et password (evt. dit navn) Gentag password Nu kan du lave din jeopardy NB: HUSK at gemme efter hvert spørgsmål/svar (save)!!! NBNB: Husk at gemme hele jeopardyen (continue), når du er færdig eller holder pause!!! GEM URL’en

19 Quizlet Gloser, vendinger – også via lytning Et eksempel: http://quizlet.com/16497198/strke-verber- flash-cards/http://quizlet.com/16497198/strke-verber- flash-cards/ Gå til www.quizlet.comwww.quizlet.com Klik på ”Sign up” øverst til højre Udfyld formularen Bekræft din tilmelding på din e-mail Lav (create) en quizlet. Den gemmes automatisk på ”din” side, når du trykker ”save”

20 Classtools Gloser: http://www.classtools.net/mob/quiz_60/Letztepizz a2_f5qVa.htm Kategorisering: http://classtools.net/widgets/dustbin_9/FiOt3.htm Fri tale (stikord): http://www.classtools.net/widgets/fruit_machine_ 9/bJsBu.htm

21 Opgave: Lav en Classtoll(s) Klik ind på www.classtools.netwww.classtools.net Vælg Arcade game generator, dustbin eller fruit machine Indtast titel Indtast gloser Indtast password (så du senere kan redigere) GEM URL’en

22 Mundtlighed Mailvu.com Jing Audioboo.fm  mdl. referat, respons på aflevering/skriftligt arbejde, resume af dagens modul (evt. gruppearbejde)

23 Mindmap i fællesskab www.mind42.com Intro: brainstorm til emne (forforståelse)  Hvad forestiller eleverne sig, emnet skal indeholde? Hvilke relevante gloser kender de/kender de ikke? Outro: resume af emnet, udgangspunkt for aflevering  Hvad indeholdt emnet? Hvordan er teksternes tematiske sammenhæng? Hvad kunne vi også have diskuteret? …

24 Forskellige opgaver http://www.kragerovgs.no/tysk/tygram.html NB: siden er på norsk. Det giver af og til problemer, men i det store hele er det en fin opgavebank

25 Ideer 2 - til tekstarbejde Paradox-puslespil.docx Goodbye, Sascha-deletekst.docx Hultekst med stærke verber.docx Verbinde.docx Wahr-falsch.docx Text und Überschrift.docx Du sollst dir kein Bildnis machen.docx

26 Ideer 3 stærke verber.docx gram-Rep-spil.doc adjektivkonkurrence.ppt Musik og bevægelse: Modalverbumsang.docx Sein-sangen.docx http://www.youtube.com/watch?v=ueQjySrL2V Q

27 En kommentar ”Der findes overraskende lidt viden om, hvordan forskellige emner, opgavetyper og aktivitetsdesign har indflydelse på elevernes motivation” Gymnasiepædagogik

28 -og en mere Motivation  opmærksomhed  læring Planlæg for motivation (Catch og Hold) Gymnasiepædagogik

29 Vi skal give os selv lov til at skabe motivation og glæde blandt eleverne, så vi kan lære dem noget. Så bliver der også tid og rum til Goethe, Heine og Kafka!

30 Spørgsmål ??????????????


Download ppt "Fagdidaktisk kursus 2014 Elevengagerende undervisning - et par forslag."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google