Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Reading to learn Grantræet af H. C. Andersen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Reading to learn Grantræet af H. C. Andersen"— Præsentationens transcript:

1 Reading to learn Grantræet af H. C. Andersen
Grantræet af H. C. Andersen – tekst Grantræet – filmstriben Grantræet m. billeder Grantræet som tekst: Grantræet som film:

2 Reading to learn Prepare before reading Detail reading
Indepent writing Reading to learn Prepare before writing Et undervisningsforløb i indskolingen med H. C. Andersens eventyr – grantræet. Individual rewritning Joint rewriting

3 Prepare before reading

4 Forberedelse til læsning (Preparing before Reading) 10 minutter
Juletræet i klassen pyntes Julebagning, julemad H. C. Andersens juleeventyr - film Museumsbesøg Eventyret fortalt i hverdagsprog Fortælle et referat af eventyret Eventyret læses vha. Af PP med billeder Forberedelse til læsning (Preparing before Reading) 10 minutter Baggrundsviden Forforståelse: Juletræ i klasse som pyntes med julepynt gl. design Julebagning og julemad på en fordybelsesdag (pebernødder, havregrynskugler, figurkager, udendørs julesuppe/risengrød) H. C Andersens juleeventyr Museumsbesøg: se juletræer i historisk perspektiv (Peters jul) På Filmstriben kan man finde Grantræet (26min) Fortælle om eventyret I et hverdagsagtigt sprog: Eventyret handler om et lille grantræ som vokser sig stort. Det bliver fældet og brugt som juletræ. Vi hører om hvad grantræets oplever og hvad det tænker. Vi starter i skoven, hvor grantræet venter på at blive lige så stor som de andre træer omkring sig. Ventetiden er lang, og strækker sig over flere år før træet, bliver fældet og kørt hjem i stuen til en familie, der skal holde jul sammen med det. Efter juleaften bliver træet båret op på husets loft for så at ende sine dage på et bål om foråret. Referat af tekst Eventyret handler om et lille juletræ, som år efter år så de største juletræer blive fældet. Det juletræ var nysgerrig og misundelig for gråspurvene fortalte at de store juletræer sår inde i varme stuer – pyntet med de dejligste ting – Så gik der nogle år og pludselig en dag blev grantræet fældet. Grantræet kom ind i en stor sal, hvor den blev pyntet med forskellig flot julepynt: forgyldte æbler, hundrede blå, hvide og røde lys blev stukket fast i grenene. I toppen blev der sat en stjerne af guld. Grantræet havde svært ved at glæde sig fordi den var bange for at tabe al pynten. Da det blev aften blev alle lysene tændt – og som en juleaften er – så brændte lysene ned børnene væltede ind i træet og plyndrede alle kræmmerhusene og legede med alle deres julegaver. Der blev fortalt et eventyr og grantræet lytter med. Grantræet glæder sig over sit nye liv og er allerede spændt på næste dag. Næste morgen kom tjenestefolkene og hentede juletræet og satte det op på loftet i en mørk krog. Grantræet tror at menneskene har sat træet pga. vinteren og at den snart skal plantes ud i skoven igen. Grantræet fortæller de små mus på loftet om den fantastiske juleaften, eventyret fra juleaften og om livet i skoven. Hver aften kom der flere og flere mus for at høre grantræet fortælle. Alle musene hyggede sig sammen med grantræet. Søndag kom der to rotter og hørte på – de synes ikke det var morsomt – de ville hellere have hørt historier om mad. Rotterne fik overbevist musene om at grantræets historie ikke var sjov og nu kom musene ikke mere hen til grantræet. Det var grantræet ked af – men så tænkte den på at den snart skulle ud fra loftet. En tidlig morgen kom der en masse folk og ryddede op på loftet og de tog grantræet med ud i gården. Grantræet glædede sig. Børnene som dansede om juletræet for længe siden fik øje på grantræet og råbte: Se hvad der sidder endnu på det ækle gamle juletræ. Og så trampede de på grantræet. Grantræet kikkede på sig selv og ønskede at den var blevet på loftet. Den tænkte tilbage på: sin friske ungdom i skoven, den sjove juleaften, de små mus som lyttede til hans fortælling. Træet blev hugget i små stykker af tjenestefolkene og lagt ind i gangen til brændeovnen. Mens træet brændte i brændeovnen tænkte det på sine gode oplevelser og tænkte det er vigtigt at glæde sig mens man kan for lige pludselig er det forbi. Nu er træet brænd og historien er slut I første klasse forklares de enkelte afsnit vha. foto i hverdagsprog – et sprog som alle forstår. (Kan evt. kobles sammen med referatet) Eventyret læses for eleverne evt. med billeder Brug ”dias til fortælling.ppt” på SmartBoardet og ”Grantræet med billeder.doc” til oplæsningen

5 Prepare before reading
Detail reading Prepare before reading

6 Prepare before reading
Eleverne har kopi af teksten og overstregningstus Prepare before reading Detaljeret læsning, lektionsplan (30 minutter) Kopi af teksten til eleverne + blyant eller tusch til understregning – hæfte eller blankt papir Filen “Detailed Reading tekst.docx” – deles ud til eleverne Eksempel 1.: Nu kom to tjenere i fuld stads og bar grantræet ind i en stor, dejlig sal. Rundt om på væggene hang portrætter, og ved den store flisekakkelovn stod store kinesiske vaser med løver på låget; der var gyngestole, silkesofaer, store borde fulde af billedbøger, og med legetøj for hundrede gange hundrede rigsdaler — i det mindste sagde børnene det. Og grantræet blev rejst op i en stor fjerding, fyldt med sand, men ingen kunne se, at det var en fjerding, thi der blev hængt grønt tøj rundt om, og den stod på et stort broget tæppe. Oh, hvor træet bævede! Hvad ville der dog ske? Både tjenere og frøkener gik og pyntede det. På en gren hang de små net, udklippet af kulørt papir; hvert net var fyldt med sukkergodt; forgyldte æbler og valnødder hang, som om de var vokset fast, og over hundrede røde, blå og hvide smålys blev stukket fast i grenene. Dukker, der så livagtig ud som mennesker, — træet havde aldrig set sådanne før — svævede i det grønne, og allerøverst oppe i toppen blev sat en stor stjerne af flitterguld; det var prægtigt, ganske mageløst prægtigt. Eksempel 2: Nu turde træet ikke engang bæve. Oh, det var en gru! Det var så bange for at tabe noget af al sin stads; det var ganske fortumlet i al den glans, – – og nu gik begge fløjdøre op, og en mængde børn styrtede ind, som om de ville vælte hele træet; de ældre folk kom besindige bag efter; de små stod ganske tavse, — men kun et øjeblik, så jublede de igen så at det rungede efter; de dansede rundt om træet, og den ene present efter den anden blev plukket af.

7 Prepare Elaborate Task

8 Forberede Uddybning/detaljer opgave

9 Nu turde træet ikke engang bæve
Den første sætning fortæller os om hvordan træet har det (sætningen læses op) Først i sætningen står der to ord der fortæller at træet ikke er modig(turde ikke) Sidst i sætningen er der et ord som fortæller os hvad træet ikke tør, man kan bruge ordet gyser/ryster (bæve) Træet er bange for at ryste /bæve fordi den så vil tabe alt det fine pynt Turde ikke - bæve Nu turde træet ikke engang bæve

10

11

12

13

14

15 Tekststykke læses op – læreren læser alle ordene og eleverne læser med i kor på de understregede ord.

16 Prepare before reading
Detail reading Prepare before reading Prepare before writing

17 Prepare before reading
Detail reading Prepare before reading De understregede ord skal nu laves om til noter – De understregede ord skrives op i noteform sætning for sætning (eksempel 1. sætning) Noterne til hver sætning skrives op på en linje – og noterne fra hver linje skal stå under hinanden i punktform

18

19 Prepare before reading
Detail reading Prepare before reading Prepare before writing Metoden i punkterne 4,5 og 6 er den samme som i Læse-skrive-cirklen Joint rewriting

20 Prepare before reading
Detail reading Prepare before reading Prepare before writing Noterne på tavlen skal foldes ud til hele sætninger igen. Læreren modellerer en fælles genskrivning af teksten med udgangspunkt i noterne.

21 Noter

22 Prepare before reading
Detail reading Prepare before reading Prepare before writing Individual rewritning Joint rewriting

23 Prepare before reading
Detail reading Prepare before reading Prepare before writing Eleverne rekonstruerer teksten ud fra noterne – evt. som gruppeaktivitet Joint rewriting

24 Prepare before reading
Detail reading Prepare before reading Indepent writing Prepare before writing Individual rewritning Joint rewriting

25 Eleverne skriver ny selvstændig tekst ud fra noterne

26 Reading to learn Prepare before reading Detail reading
Indepent writing Reading to learn Prepare before writing Individual rewritning Joint rewriting


Download ppt "Reading to learn Grantræet af H. C. Andersen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google