Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afClara Poulsen Redigeret for ca. et år siden
1
www.tietgen.dk/tkc Temadrøftelse i VEU-rådet den 29. november 2012 ”Synliggørelse af AMU’ styrker og øget aktivitet” Hvad skal der til, og hvad kan VEU-rådet eventuelt bidrage med?” v/Mette Greisen, forstander Tietgen KompetenceCenter 1
2
www.tietgen.dk/tkc Er alle mål lige relevante? TietgenSkolen: godkendt til 10 FKB’er - 419 mål – 71 med megen aktivitet, 63 med vigende og 285 uden aktivitet (nogle markedsført – størsteparten ikke) FKB’erne har brug for målsanering -Både i forhold til kernemål og TAK’erne -Er TAK’erne tilkoblet for mange FKB’er (handler det om godkendelse eller relevante kompetencer?) -3-årsreglen gøres til 2-år
3
www.tietgen.dk/tkc 3 Garantikurser Formål: - tilgodese små målgrupper og brancheområder - stimulere efterspørgslen Behovene defineres af Efteruddannelsesudvalgene og institutionerne (LUU m.fl.) Etablering af ”Fællesudvalg” (ex. FKB’erne Ledelse og HR) Udbuddet differentieres og annonceres nationalt, regionalt og lokalt
4
www.tietgen.dk/tkc 4 Synliggørelse af AMU ”Hvis jeg siger AMU, hvad siger du så?” Miniundersøgelse: - ca. 75 personer - Adm. direktører, funktionschefer m.v. - Brugere på TietgenSkolen - Virksomheder som brugere af AMU
5
www.tietgen.dk/tkc 5 Synliggørelse af AMU Udsagn: de positive - Genialt koncept til udvikling af alle virksomhedens medarbejdere – genopretningspakken har været hård! - Understøtter omstilling og forandringsprocesser for de faglærte og ufaglærte - Mange tror, at AMU kun er for timelønnede, men det er en hurtig vej til opkvalificering af medarbejdere bredt - Googlet AMU og fundet mange gode og kvalificerende kurser - Kompetencekurser tilpasset de akutte behov - Hurtig vej til nye kompetencer
6
www.tietgen.dk/tkc 6 Synliggørelse af AMU Udsagn: de udfordrende -Forankret i industrien, støvet gammeldags, kun truck og bus -Kurser for ufaglærte eller arbejdsløse med støttekroner -Lavpraksis basisviden for løsning af simple opgaver -For dem, der bliver arbejdsløse, aktivering -Usynlige – ingen omtale, der kommunikerer innovation og fornyelse -AMU har et renomméproblem i folkemunde -Navnet har mange kedelige associationer -Faglærte forbinder jeg ikke med AMU -Portalen er håbløs at finde rundt i
7
www.tietgen.dk/tkc 7 Udfordringer Er AMU blevet et ledighedsprojekt – alene? Har genopretningspakken ramt for hårdt? Hindrer portalen en større aktivitet? Brugere er mere positive end ikke-brugere. Hvordan fortælles de gode historier? Skal AMU ”rebrandes”? – nyt navn! – I så fald er det et nationalt anliggende og ikke et TUP-tema
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.