Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

VITUS BERING DANMARK VEJLEVEJ 150 DK-8700 HORSENS TLF FAX:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "VITUS BERING DANMARK VEJLEVEJ 150 DK-8700 HORSENS TLF FAX: "— Præsentationens transcript:

1 VITUS BERING DANMARK VEJLEVEJ 150 DK-8700 HORSENS TLF FAX: VITUS BERING DANMARK STRANDPROMENADEN 4C 8700 HORSENS TLF FAX: UNIVERSITY COLLEGE - VITUS BERING DANMARK CHR. M. ØSTERGAARDS VEJ 4 DK-8700 HORSENS TLF FAX:

2 Overgang fra Grundskole til Erhvervsuddannelse
U – planen – den individuelle uddannelsesplan( EPU) Kontaktlærerhåndbog Screening Individuelt tilrettelagte forløb Fastholdelse Kontaktlærerfunktionen Lokalt netværk ( LVU, job swop, mentor, UUVA hæfte, projekt omkring 2 –sprogede. Diskussions temaer

3 U- planen og EPU Fælles møde UU og ungdomsvejledere vedr. indhold i U – planen og anvendelse på ungdomsuddannelserne Intern procedure vedr. brug af U planen i.f.m udarbejdelse af EPU / herunder SP initiativer Vejledning omkring udfyldelse af EPU i kontaktlærerhåndbogen Kvalificering af begge er et udviklingsområde

4 kontaktlærerhåndbog Tids - og aktivitets flow på grundforløbet
Introduktionsforløb/checkliste Procedure vedr. screening Testmateriale Checkliste til støtte for samtale/realkompetencevurdering Grønt/gult/rødt lys Merit/SP støtte Vejledning til udarbejdelse af EPU Vejledning til helhedsvurdering Vejledning ifm afslutning på grundforløbet Ordensregler

5 Screening Alle elever screenes ved start på grundforløb
Vurderingsredskab, der kan finde elever, som kan være truet af frafald: Skema 1: - At kunne handle på sin erfaring - At tilegne sig ny læring og hukommelse - At have opmærksomhedsproblemer Skema 2: - At fremvise en personlig og social risiko Resultater / erfaringer med screening

6 Individuelt tilrettelagte forløb springbrættet og trampolinen
At lære med hænderne i stedet for skolebøgerne Mere moden – mere afklaret Pause fra bøgerne - værkstedsaktivitet Ffast lærer, basisværksted - merit Mulighed for dansk, IT, matematik mm TRAMPOLINEN: Uafklaret – mere skole Afprøve forskellige fagområder 5 – 10 uger… eller længere … 14 lektioner på værkstedet 12 lektioner boglige fag Matematik, dansk, engelsk, naturfag/fysik, jobsøgning, design, IT, tysk

7 kontaktlærerrollen Indsatsområder med henblik på fastholdelse:
Den betydningsfulde voksne Den svære samtale Det sociale aspekt – individ/gruppe Konflikthåndtering Coaching Differentiering i.f.t målgruppe ( niveau, vejledning og pædagogik) Udvikling og handleplaner Teamarbejde og samarbejde med forældre Evaluering og dokumentation ( elevplan) …. osv

8 Lokalt netværk omkring vejledning
Task force Fælles vejledningsmateriale Netværksmøder , seminarer og projekter Job Swop Ingen ungdomsuddannelses vejledere i UU Horsens UU rådet LVU/ VFU

9 DISKUSSION Hvordan kan samarbejdet omkring overgang fra grundskole til erhvervsuddannelse blive bedre? Hvordan kan vi kvalificere U-planen og EPU Hvordan motiverer vi den unge til at bruge disse værktøjer aktivt? Hvad skal der til for at vi kan rumme flere unge – og dermed undgå frafald. Hvad med overgangen fra skole til virksomhed? Hvordan kan vejlederkompetencerne fra erhvervsuddannelserne bringes i spil omkring overgangsvejledningen fra grundskole til EUD ? Hvordan inddrager vi forældrene ?


Download ppt "VITUS BERING DANMARK VEJLEVEJ 150 DK-8700 HORSENS TLF FAX: "

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google