Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hollywoods mørkeste side Frederik Færden. Indledende signalement Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hollywoods mørkeste side Frederik Færden. Indledende signalement Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning."— Præsentationens transcript:

1 Hollywoods mørkeste side Frederik Færden

2 Indledende signalement Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning Kriminalfilm Kriminalfilm Helten defineres ud fra relation til loven Helten defineres ud fra relation til loven Skurk eller Detektiv Skurk eller Detektiv

3 Film Noir som begreb ”Film Noir”: ”Film Noir”: Franske kritikere (1946) Franske kritikere (1946) Periodisering Periodisering 1. 1941-1946: – Udvikling af stilistiske og tematiske karakteristika 2. 1946-1949: – Detektivhelten – mindre romantisk – Tema: Gadekriminalitet & korruption – Større realisme 3. 1950  : – Detektivhelten: Mentale forstyrrelser og paranoia – Hovedperson: Den psykotiske forbryder

4 Stilistiske træk Scenografisk centrum: Det amerikanske storbyliv Scenografisk centrum: Det amerikanske storbyliv Byen iscenesættes som: Byen iscenesættes som: Skrækscenarium Skrækscenarium Hjemsted for kriminalitet Hjemsted for kriminalitet Seksuelle løfter Seksuelle løfter Korruption Korruption

5 Stilistisk træk Stilistisk træk Stilistisk træk Lyssætning: Lyssætning: Lav belysning Lav belysning Karakteransigter skjules Karakteransigter skjules Skuespilleren et offer for interiørets tilstedeværelse Skuespilleren et offer for interiørets tilstedeværelse Konsekvenser af lyssætning: Konsekvenser af lyssætning: Klaustrofobisk udtryk – karakterernes manglende kontrol Klaustrofobisk udtryk – karakterernes manglende kontrol Understøtter diagonal linjeføring Understøtter diagonal linjeføring Voice-over (VO): Voice-over (VO): Mandlig stemme Mandlig stemme Skæbnefortælling om løgn og bedrag Skæbnefortælling om løgn og bedrag Den subjektive fortæller  understøtter uundgåelighed & dramatisk slutning Den subjektive fortæller  understøtter uundgåelighed & dramatisk slutning Fortælleren: Betroende, tilstående og informativ Fortælleren: Betroende, tilstående og informativ Modsætning mellem ord og billeder  Fremmedgjorthed Modsætning mellem ord og billeder  Fremmedgjorthed

6 Tekstuelt ophav Den hårdkogte detektivroman Den hårdkogte detektivroman Pulp-magazines Pulp-magazines Sproget: Sproget: Direkte observationer, dialogens form Direkte observationer, dialogens form Gangsterfilmen Gangsterfilmen Tema: Tema: Kriminalitet, svig, korruption Kriminalitet, svig, korruption Ekspressionismen Ekspressionismen Stil: Stil: Forvrængninger, overdrivelser, det skæve og uproportionerede Forvrængninger, overdrivelser, det skæve og uproportionerede

7 Samtidsbillede Samfundsmæssige forudsætninger Samfundsmæssige forudsætninger Krigen vundet – nye farer truer (Kold krig)  Krigen vundet – nye farer truer (Kold krig)  Samtidens desillusionering Samtidens desillusionering Manden ikke længere eneforsørger  Manden ikke længere eneforsørger  Filmkvinder symboliserer mandens kasterationsangst Filmkvinder symboliserer mandens kasterationsangst

8 Produktionsmæssige forudsætninger B-films produktioner B-films produktioner Genbrug af scenografi fra A-produktioner Genbrug af scenografi fra A-produktioner Arena for unge uetablerede instruktører Arena for unge uetablerede instruktører ”Double Bills”: Helaftensforestillinger ”Double Bills”: Helaftensforestillinger Tekniske fremskridt Tekniske fremskridt Håndterlige kameraudstyr Håndterlige kameraudstyr Lysfølsomme film Lysfølsomme film Konsekvenser: Konsekvenser: Location-optagelser – studieuafhængighed Location-optagelser – studieuafhængighed Skuespillere i naturlige omgivelser Skuespillere i naturlige omgivelser

9 Faldne helte og fatale kvinder Den faldne helt Den faldne helt Konflikt med loven Konflikt med loven Grundlæggende eksistentiel problematik: Grundlæggende eksistentiel problematik: Melankoli og handlingslammelse (apati) Melankoli og handlingslammelse (apati) ”Den sårede hund” ”Den sårede hund” Flertydig skikkelse Flertydig skikkelse Karaktererne: detektiven, den lovlydige borger og den psykopatiske skurk Karaktererne: detektiven, den lovlydige borger og den psykopatiske skurk Fatale kvinder Fatale kvinder Seksuel og farlig Seksuel og farlig Attraktiv, forførende og manipulerende Attraktiv, forførende og manipulerende Begrænsede familiære relationer  fravær af børn Begrænsede familiære relationer  fravær af børn Ingen rig ægtemand – prioriterer egen formuenhed Ingen rig ægtemand – prioriterer egen formuenhed

10 Opbrud og maksimering Antitrust-lovgivningen Antitrust-lovgivningen Økonomien forringes  Økonomien forringes  Reduktion af B-filmsproduktioner Reduktion af B-filmsproduktioner Opblomstring Opblomstring R. Altman: The long goodbye (1973) R. Altman: The long goodbye (1973) R. Polanski: Chinatown (1974) R. Polanski: Chinatown (1974) A. Penn: Night moves (1975) A. Penn: Night moves (1975) R. Scott: Blade Runner (1982) R. Scott: Blade Runner (1982) J. Coen: Boold Simple (1984) J. Coen: Boold Simple (1984) D. Lynch: Blue Velvet (1986) D. Lynch: Blue Velvet (1986) C. Hanson: L.A. Confidential (1997) C. Hanson: L.A. Confidential (1997)

11 Opgave Arbejdsspørgsmål til Billy Wilders Double Indemnity: Arbejdsspørgsmål til Billy Wilders Double Indemnity: Gruppe 1: Fortællerstemmen Gruppe 1: Fortællerstemmen Hvad kendetegner VO i Double Indemnity? Hvad kendetegner VO i Double Indemnity? Gruppe 2: Personkarakteristik Gruppe 2: Personkarakteristik Hvilke portrætter tegnes der af den ”den faldne helt” og ”den fatale kvinde”. Hvilke portrætter tegnes der af den ”den faldne helt” og ”den fatale kvinde”. Gruppe 3: Seksualitet Gruppe 3: Seksualitet Hvordan portrætteres seksualiteten i Double Indemnity? Hvordan portrætteres seksualiteten i Double Indemnity?


Download ppt "Hollywoods mørkeste side Frederik Færden. Indledende signalement Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google