Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

OUTLINE - workshop i outlineskrivning GKU 2011

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "OUTLINE - workshop i outlineskrivning GKU 2011"— Præsentationens transcript:

1 OUTLINE - workshop i outlineskrivning GKU 2011

2 Hvad er en outline? Outline = disposition Skaber overblik
Skaber struktur Er jeres noter til prøven (de eneste I må have med)

3 Krav til outline Max 1 A4 side Navn og klasse Titel på ”Main topic”
Titel på ”My topic” Kort beskrivelse af sammenhæng ml. ”Main topic” og ”My topic” Dispositionspunkter Perspektivering til vores samfund Kilder – min. én skrevet og én ikke skrevet Lærer/elevunderskrift

4 Hvordan kan en outline se ud? 4 eksempler

5 EXAMPLE 1 Main Topic: Identity – Dreams My topic: ”Young people and stress” - By Peter Petersen, class 10F 1. Min topic/my topic? Young pople -> Identity Stress -> harder to reach your dreams 2. What is stress? The body’s reaction of stress 3. What is good and what is bad stress? Adrenalin-kick and symptoms. 4. What symptoms show signs of stress? Symptoms like headache, high blood pressure and so on. 5. What causes stress? The body’s instinct to defend itself. It’s a perfectly normal thing to be stressed. Stressful situations. 6. Is it a serious and relevant problem at the moment? Compared to the old days. Today’s media. Stress among young people. 7. Is stress a disease? How do most people expound it? Scientifically shown 8. How do people cope with stress? People avoid the symptoms Stress is not taken seriously Teenageyears 9. Is stress something you can create yourself or is it your surroundings? I think it’s a mix It’s all about knowing the difference 10. Conclusion Future About finding the right balance It’s your decision Sources Bemærkninger: En meget detaljeret og lidt for uddybende disposition, men en god støtte, hvis man er meget usikker. Links’ne i denne kildeangivelse er ikke præcis nok. Linket bør lede direkte hen til den tekst, der er brugt

6 EXAMPLE 2 Main Topic: Young People Today My Topic: Obesity By Jensine Jensen, class 10 F 1. Main topic/my topic? Young people overeat Teen problem 2. Different kinds of eating disorders Obesity due to binge-eating Anorexia Bulimia 3. Who becomes obese – and why? A case story 4. Whose problem is it – and what should be done about the problem? A personal problem “Society is to blame” – or? School dinners TV-programs Sources: Bemærkninger: Der mangler her at påføres kilder

7 EXAMPLE 3 Traveling to… New York 1. Why I want to go to New York
2. How I want to travel 3. Food and accommodation 4. Sights I want to see and why 5. Sources Guidebooks Websites Bemærkninger: En noget kort/tynd disposition. Man skal være stærk fagligt for at denne type disposition støtter nok i eksamenssituationen. Deres kilder er langt fra præcise nok, og de formelle ting er ikke i orden.

8 Example 4 Main topic: SPORTS My topic: Sports injuries Name: Ulla Sølvguitar 1. Main topic/my topic Sports may cause injuries 2. What is a sport injury? Examples of sports injuries 3. Who gets sports injuries? People who are out of shape 4. How to avoid injuries Warming up Keeping “in shape” 5. Treatment Different kinds of medication and treatment 6. What can be done about the problem? Information Proper sports equipment (e.g. shoes) Sources: ”How to be a good sport”, by Wayne C. Booth, Bloomsbury Publishing, 2005, pp Bemærkninger: God og overskuelig outline. Nok, men ikke for mange punkter og gode kilder. Godt med en bog på kildelisten.

9 Hvordan starter man? Lav en brainstorm Prioriter jeres brainstorm
Tjek at det, I har valgt ud, er relevant i forhold til jeres main topic og my topic Vær sikker på, I kan finde kilder, som passer til jeres outlinepunkter

10 Gode råd Gå i gang i god tid, det betaler sig i sidste ende.
Brug din vejledning godt – Vær forberedt! Brug vejledningen på mediateket. Husk, at jeres kilder skal være præcise. Dvs. at jeres link skal henvise præcis til det som I har læst/brugt. Mht. bøger/tekster skal titel, forfatter og forlag angives. I skal lave den lige præcis så uddybende at I kan tale ca. 7 min ud fra den – men samtidig ikke mere uddybende end I kan overskue den. I skal have fordybet jer så meget at I kan samtale frit om jeres emne i yderliger 7 min. i anden del af prøven.

11 God arbejdslyst -og held og lykke til fremlæggelsen/prøven!
(Hvem behøver held, når man er velforberedt?)


Download ppt "OUTLINE - workshop i outlineskrivning GKU 2011"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google