Download præsentationen
1
Den Motiverende Rygskole
2
Program for lektion 1 Præsentation af underviser
Introduktion til kurset Præsentation af deltagerne, oprettelse af telefonkæde Udfyldning af forventningsskema Udlevering af spørgeskemaer Udførelse af test
3
Lektionsoversigt Emne Lektion 1 Lektion 2 Lektion 3 Lektion 4
Timer 1½ 1 Træning X Introduktion Forventningsskema, spørge-skemaer og test Smertefysiologi Smertehåndtering Målsætning, SMART Smertefysiologi Smertehåndtering – fortsat Rygsøjlens anatomi Motion og træning Ergonomi – den stående stilling og løfteteknik Ergonomi f den siddende stilling Afspænding, medicin, kost, alternativ behandling Afslutning
4
Deltagerpræsentation
Navn Alder Arbejde Fritidsinteresser Hvorfor deltager du i kurset Hvad har du forsøgt for at blive rygsmerterne kvit indtil nu
5
Forventningsskema Navn Dato Mine forventninger til dette kursus er
Jeg ønsker/har brug for mere viden om Jeg ønsker at blive bedre til Jeg ønsker at bruge mindre energi på
6
Program for lektion 3 Opsamling fra sidst Smerter
7
Diagnose ved rygsmerter
60-70 procent uspecifikke lændesmerter Ikke diskusrelaterede smerter Fraktur Inflammatorisk sygdom Morbus Schuermann Arkolyse/spondylolistesis Skoliose Tumorer SI-led Diverse sjældne Diskusrelaterede smerter Primær diskussmerte Prolaps Modic-forandring Degenerativ spondylolistese Sekundær facetsmerte Spinalstenose Spondylodiscitis Diverse sjældne
8
Program for lektion 5 Gennemgang af teori og præsentation af SMART-model Afprøvning af SMART-model mhp. egne mål for handleplan Opsamling
9
SMART-model – personlig handlingsplan
Specifikt Hvad er mit konkrete, specifikke mål? Hvorfor er det vigtigt for mig? Målbart Hvad vil jeg opnå? Hvordan kan jeg se eller mærke, at målet er opfyldt? Attraktivt Hvor vigtigt er målet på en skala fra 1-10? Hvilke aktuelle hindringer er til stede? Kender jeg nogen, der har gennemført tilsvarende? Realistisk Hvor opnåeligt er målet på en skala fra 1-10? Har jeg de fornødne ressourcer? Hvad bliver jeg nødt til at ændre? Tidsbestemt Hvornår påbegynder jeg indsatsen? Hvornår skal målet være opnået?
10
Program for lektion 7 Opsamling fra sidst (lektion 3 og 5)
Smerter fortsat Hjemmeopgave
11
Faktorer der forstærker smerteoplevelsen
Stress Frygt for smerte i forbindelse med bevægelse (meget stærk faktor) Mangel på søvn/god hvile Følelse af manglende kontrol over smerterne (ingen redskaber til at dæmpe smerterne) Omgivelsernes reaktion In-/overaktivitet Manglende viden og forståelse af årsagen til smerten Frustration og afmagt Tab af bevægelighed Tidligere negative oplevelser af smerter Depression Grad af tilfredshed med sit arbejde Manglende variation af arbejdsstillinger
12
Faktorer der mindsker smerteoplevelsen
Viden og forståelse Følelse af at kunne reducere smerten Hensigtsmæssige øvelser og hvilestillinger Bevægelse i passende mængde Adspredelse og afledning Afspænding – meditation God hvile, søvn Humor – glæde – latter Støtte fra omgivelserne Positive erfaringer med smertehåndtering Smertestillende medicin Massage, varme, kulde Mulighed for varierende og gode arbejdstillinger
13
Program for lektion 9 Rygsøjlens opbygning Myter om rygsmerter
Slidgigtforandringer Smerter og aflastning
14
Ryggens opbygning 7 nakkehvirvler 12 brysthvirvler 5 lændehvirvler
Korsben Haleben
15
Hvirvlens opbygning Knoglekrop Torntappe Tværtappe Diskus
Intervertebral foramen (hvor nerven passerer ud) Bækken
16
Diskus og nerver Blød kerne Rygmarven Nerver Ydre ring
17
Muskler Mavemuskler Rygmuskler
18
Slidgigtforandringer
Discus degeneration Spondylose Spondylartrose
19
Diskusdegeneration
20
Diskusdegeneration
21
Program for lektion 11 Bevægelse i livet – er livet i bevægelse
– citat Peter Thybo Opsamling fra sidst Introduktion til motion og træning Udarbejdelse af handlingsplan
22
Fysisk aktivitet Dagligdagsaktivitet Motion Træning Sport
23
Sundhedsstyrelsens anbefalinger
Fysisk aktivitet mindst 30 min. af moderat intensitet alle ugens dage 2 gange om ugen træning af høj intensitet af min. varighed Cykling Gang Trappegang Havearbejde Motionsidræt Svømning Løb Fitness Boldspil
24
Den optimale træning Konditionstræning Styrke-/udholdenhedstræning
Stabilitets-/koordinations- og balancetræning Bevægelighed
25
Opgave Hvilken slags træning og motion ønsker jeg at lave? Har jeg tid til det? Hvor tit og hvor længe ad gangen? Hvilken slags træning og motion mangler jeg – hvordan får jeg det? Hvad er mest hensigtsmæssigt for mig? Hjemmeøvelser, træningscenter, svømning, dans eller andet.
26
Program for lektion 13 Opsamling fra sidst mht. mål for motion og træning? Teori om ergonomi og stående stilling Praktik med stående stilling og løfteteknik Udlevering af opgave / SMART-model
27
Ergonomi Arbejdspladsens indretning og arbejdsrutiner Brug af kroppen
28
Program for lektion 15 Opsamling fra sidst
Gennemgang af ergonomi og siddende stilling Afprøvning af siddende stilling og indtagelse af aktiv siddestilling Udlevering af hjemmeopgave
29
Den siddende stilling
30
Program for lektion 17 Opsamling fra sidst
Information om smertestillende medicin/kost og alternativ behandling Afspænding
31
Program for lektion 20 Opsamling fra sidst
Evaluering dels individuelt ud fra forventningsskema fra 1. lektion Evaluering i plenum Udlevering og udfyldelse af spørgeskemaer Udførelse af test
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.