Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave"— Præsentationens transcript:

1 Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Sprogpakken Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave

2 Praksisopgaven Velkomst og opsamling Fremlæggelse af praksisopgave
Fremlæggelsen består af et kort referat af de vigtigste pointer i observationen, og refleksioner ud fra forskellige vinkler. Praksisrefleksionen er struktureret som reflekterende team. Formålet med reflekterende team er at skabe en konstruktiv form for feedback. Didaktiske overvejelser tager udgangspunkt i barnets aktuelle sproglige kompetencer og tilrettelægges i forhold til de udviklingspotentialer barnet er i besiddelse af. I forhold til børn med behov for en særlig eller fokuseret indsats, er de didaktiske overvejelser helt centrale for barnets sprogtilegnelse.

3 Reflekterende team Forløb og roller i reflekterende team:
Fremlæggelse af observation Interview: En har interviewrollen og stiller uddybende spørgsmål (resten af gruppen lytter) Refleksion ud fra forskellige synsvinkler: en fremhæver det positive i fremlæggelsen en fremhæver udviklingsmulighederne en fremhæver udfordringerne Formålet med reflekterende team er at hjælpe den, der fremlægger, til at få øje på muligheder og begrænsninger i forhold til den videre udvikling.

4 Indsatsområde Efter fremlæggelse og feed back udvælges det indsatsområde, der skal være omdrejningspunkt for det videre arbejde i praksis Mit indsatsområde skal være:… Didaktiske overvejelser tager udgangspunkt i barnets aktuelle sproglige kompetencer og tilrettelægges i forhold til de udviklingspotentialer barnet er i besiddelse af. I forhold til børn med behov for en særlig eller fokuseret indsats, er de didaktiske overvejelser helt centrale for barnets sprogtilegnelse.

5 Den sproglige læreplan
Sprogpakken Den sproglige læreplan

6 Den sproglige læreplan
Drøft læreplanen for sprog i jeres institution i grupper: Hvad er der lagt vægt på i læreplanen? Hvad opfattes som centralt i arbejdet med sprog? I det følgende fokuseres på Samtaler i hverdagen

7 Den sproglige læreplan
På hvilke områder kan teksten i jeres lokale læreplan justeres? i forhold til jeres indsatsområde i forhold til indsatserne i sprogpakken samtaler i hverdagen dialogisk læsning i forhold til de 4 sproglige kompetencer Produktiv kompetence, Receptiv kompetence, Lydelig opmærksomhed, Kommunikative kompetence

8 Den sproglige læreplan
På hvilke områder kan teksten i jeres lokale læreplan justeres i forhold til de sproglige områder: Talesproglige elementer Ordforråd (semantik) Sproglig kompleksitet (grammatik og syntaks) Historiefortælling Kommunikative kompetencer Læse- og skriveforudsætninger Skelnen af sproglyde Bogstavkendskab Ordkendskab Skriftsproglige begreber

9 Den sproglige læreplan
Fælles opsamling….


Download ppt "Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google