Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010."— Præsentationens transcript:

1 EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010

2

3 Fødevarer Tilsætningsstoffer, kødklister - pris, kvalitet

4 mobiltelefoner Takster mellem EU-lande, strålingsværdier

5 Finanspolitik

6 Flygtninge Fælles asylpolitik, fri bevægelighed

7 EU i danskernes hverdag Love afledt af EU-direktiver 2000/2001: 80 % fødevarer, finans-, økonomi, miljø og energi 70 % erhvervs- og forskningsområdet 50 % sundhedsområdet

8 EU i verdens hverdag Kæmpe marked - ½ mia. indbyggere. Forhandler klima og handel Bistand, naboskab, udvidelse

9 Og hvad så? Er der overhovedet nogen forskel på Lars fra Græsted og Manuel fra Lissabon?

10 Hvad er forskellen på Danmark og EU? 1.Meget indirekte valgt ’regering’ – EU-Kommissionen 2.Ukendte, fjerne politikere - kun 1/3 af danskere ved, hvem der foreslår og vedtager love i EU 3.Lange, ugennemskuelige lovgivningsprocesser, lobbyisme

11 EU-oversigt Kommission Det Europæiske Råd MinisterrådParlament Medlemsstaterne EU- domstolen

12 Kommissionen EU’s daglige ledelse (regering) Initiativret = Stiller lovforslag Forhandler for EU internationalt (fx handel) Overvåger medlemslandene

13 Kommissærerne Valgt af medlemslandenes regeringer, én fra hvert af de 27 Barroso fordeler posterne - godkendes af Parlamentet Danmark: Klimkommisær Connie Hedegaard

14

15 Catherine Ashton

16 Jerzy Buzek

17 Herman Van Rompuy

18 1996

19 Parlamentet

20 Parlamentet i dag Medbestemmelse på 80-90% af EU’s lovgivning

21 Borgerligt Parlament

22 Stemmetal, juni 2009 EU: 43 % Danmark: 59,5 % Unge i EU (18-24 år): 29 %

23 Lobbyisme Kommissionen har en ’lille’ stab (25.000) og stort behov for ekspertise på specifikke områder Parlamentatikere har brug for informationer, omtale og stemningsvurdering Der er cirka 15.000 lobbyister i Bruxelles Penge = Viden = Indflydelse NGOer = positiv omtale Kommissionen har en ’lille’ stab (25.000) og stort behov for ekspertise på specifikke områder Parlamentatikere har brug for informationer, omtale og stemningsvurdering Der er cirka 15.000 lobbyister i Bruxelles Penge = Viden = Indflydelse NGOer = positiv omtale

24 Demokratiet og lobbyismen Ulemper: Forvridning af beslutningsprocesserne til fordel for de pengestærke Ugennemsigtighed – man kan ikke gennemskue hvem der bestemmer ’Svingdørsproblematik’ Fordele: Information og analyser til beslutningstagerne Politikerne får føling med, hvad der rører sig

25 Nogle hovedproblemer Langt væk og indirekte valgt Ukendt og ligegyldigt Udemokratisk uigennemskueligt

26 Tættere på: Det europæiske borgerinitiativ Hvis 1 mio. af EU’s borgere underskriver et forslag, tvinges Kommissionen til at reagere

27 Kravene… Underskrivere fra mindst ni EU-lande udgør 0,2 % af befolkningen i hvert land Kommissionen har fra starten godkendt, at sagen ikke strider imod ’europæiske værdier’ Indsamlingen sat i bero efter 100.000 underskrifter til undersøgelse om sagen er indenfor Kommissionens kompetencer og er juridisk uangribelig; Hver underskrift har fuldt navn, adresse, telefonnummer, fødselsdag, fødested, ID-nummer (fra pas, ID-kort, sygesikring) Alle underskrivere over 18 år gammel Processen skal afsluttes indenfor 12 måneder

28 Mere demokratisk og gennemskueligt: Lobbyistkontrol? Strengere svingdørslovgivning Tvunget ambitiøst lobbyregister

29 Mere kendt: PR-strategi til Kommissionen Tv-hold og døgnfotografer til Barroso Ensartning af EU-logoer Harmonisering af hjemmesider Døgnservice på internet VIP-journalister Sms-service til journalister Nyt taleskriverhold

30 Mere demokratisk, direkte og kendt: ’Præsidentvalg’ Direkte valg til Kommissionens formand?


Download ppt "EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google