Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation."— Præsentationens transcript:

1 Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation

2 Introduktion – mundtlig kommunikation Flere mennesker er bange for at stå foran en forsamling end for slanger!

3 Introduktion – mundtlig kommunikation Etabler et forhold til publikum Emne Få kontakt – også nonverbal Du er ”på” – også før, du taler

4 Introduktion – mundtlig kommunikation Hav et godt materiale Vær dig selv Start alternativt (humor, historie, gårsdagens nyhed etc.) Etabler et forhold til publikum - ”vi er de samme slags mennesker” – ”jeg går også til tandlæge” etc. Lægge op til dialog: ”Jeg er her for at lære af jer, lige såvel som I er her for at lære af mig”

5 Introduktion – mundtlig kommunikation Vær ikke for ydmyg (”jeg er lidt nervøs”, ”hvor er mine noter”) – kan dog overlappe med ”jeg er også et menneske” Etabler kredibilitet Etabler fællesskab Referer til stedet – måske genkendelse/nostalgi (eks. Bertil Haarder – RUC) Ros dit publikum (flot at I kom en lørdag morgen – sig det dog ikke til censor!!) Referer evt. til ham/hende, der introducerede dig – virker familie- hyggeagtigt – ikke for kammeratligt: bliver useriøst

6 Introduktion – mundtlig kommunikation Brug humor What’s in it for me Identifikation og relevans for publikum Afstem forventninger – præsenter kort, hvad det er, publikum bruger måske to timer af deres dyrebare tid på. Hvad siger du – og ikke mindst: Hvad siger du ikke! Det er også med til at give dem overblik over din tale, især hvis de har spørgsmål

7 De andre faktorer Kropssprog Stemmeleje Accent Tempo Actio – i retorikkens fem faser

8 Hjælpemidler Brug hjælpemidler Stikord Gå eller stå om nødvendigt Husk at tale ud til folk ikke ind i tavlen Husk at dine pauser virker for dig meget, meget længere end hos publikum

9 Konklusion – mundtlig kommunikation Tænk også på konklusionen – ligeså vigtig som indledningen Det er det, folk husker Opsummer Før emnet ud i en større kontekst (se evt. model side 388 i kompendium) Gør emnet relevant for publikum Appeller til handling/holdning ( Kilde: Sprague, Jo & Stuart, Douglas (1996): The Speaker’s Handbook, Harcourt Brace College side 469-480 i kompendium)

10 Eksamen – de to roller Konsulent – Ledelse, ca. 5 min. Formidling af kommunikationsstrategi/kom-plan Underviser/censor – studerende, ca. 10 min. Formidling af akademisk viden og forklaring på, hvorfor kom-planen blev, som den blev

11 Eksamen, fortsat Spørgsmål og samtale Votering (fifty-fifty mellem skriftlig og mundtlig). Lige vægtning af formidling og metode. I får karakter en ad gangen, grupper op lige efter hinanden IT – eget ansvar – lav pp, men ikke nødvendigvis projektor, evt. handout Lav en disposition for forløbet og giv til os, når du starter


Download ppt "Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google