Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Audit: en grundlæggende metode til kvalitetsudvikling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Audit: en grundlæggende metode til kvalitetsudvikling"— Præsentationens transcript:

1 Audit: en grundlæggende metode til kvalitetsudvikling
Audit - grundlæggende metode Audit: en grundlæggende metode til kvalitetsudvikling Uddannelse af kvalitetskoordinatorer i Fyns Amt, 12. juni 2006 Kvalitetskoordinator Peter Barner-Rasmussen Speciallæge i samfundsmedicin - administrativ medicin Herning Sygehus Tlf.: mail: OUH 12. juni 2006

2 Audit - Struktur Introduktion: Hvad er Audit for en fisk?
Øvelse: Grupper à ca. 8: Implicit audit Opsamling Frokost Introduktion: Audit med eksplicitte standarder Øvelse: Grupper à ca 3: Kriteriebaseret audit

3 Audit - Struktur Opsamling
Eksempler på audit-processer og hvad de kan føre med sig Introduktion til hjemmeopgave Afslutning og evaluering

4 selv at kunne igangsætte en audit-proces
Audit - Formål Efter denne dag har deltagerne tilstrækkelig indsigt i audit-metoden til : selv at kunne igangsætte en audit-proces og til mere generelt at udfylde rollen som kvalitetskoordinator

5 Audit – ”Klinisk revision” - Definition
Fagpersoners gennemgang af konkrete processer (patientforløb og /eller arbejds-gange) med henblik på at vurdere kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser. Vurderingen foretages på grundlag af kvalitetsmål og har til formål at afdække til- fredsstillende eller ikke tilfredsstillende forhold. (DSKS 2003)

6 Audit – ”Klinisk revision” - Definition
- en struktureret form for faglig refleksion, baseret på den dokumenterede faktiske kliniske virksomhed (PBR 19??)

7 Audit – Fire kerneelementer
Valg og definition af afgrænset klinisk problemstilling Fastsættelse af kvalitetsmål (standarder) Kvalitetsvurdering Feedback og implementering af forbedring

8 Audit – Hvor kommer ideerne fra?
Florence Nightingale midt 1800-tal Semmelweis midt 1800-tal Groves UK 1908 Codman US 1910 Flexner US Lembke US osv....

9 Audit – Historien i DK Audit Projekt Odense - slut 1980’er og frem
Karen Vitting Andersen Disputats om perinatal audit Jan Mainz PhD: problemidentifikation og kvalitetsvurdering i sundhedsvæsenet

10 Audit – Historien i DK men det har “altid” været med os:
- Små observationsstudier af afdelingens produktion, som de fleste yngre læger og sygeplejersker på efter- og videreuddannelse har måttet igennem, er en form for audit.

11 Audit – Hvorfor netop nu
Hvorfor kvalitetsbevægelse i sundhedsvæsenet? Autoriteternes déroute Krav om “accountability” ”Transparency” “New public management”

12 Audit – Hvorfor netop nu
Historien om kvalitetsbevægelsen i dansk sundhedsvæsen: Fra 1000 blomster til national samling: NIP DGMA Akkreditering - “Den Danske Model” senest fra 2008 som alle i ét eller andet omfang bruger audit-processer.

13 Audit – Hvornår er audit velegnet
Et velegnet område: Udgør et mere eller mindre erkendt problem - eller man har brug for svar på spørgsmålet, i hvilket omfang det udgør et problem Er dokumenteret - eller burde være det

14 Audit – Hvornår er audit velegnet
Er klinisk betydningsfuldt - det er ikke lige meget, om det er udført og dokumenteret eller ej Forekommer med en vis hyppighed - hvis man skal se mange journaler igennem, før man finder et tilfælde, skal man overveje andre metoder

15 Audit – I forbindelse med akkreditering
Som led i akkreditering bruges audit til at kontrollere grad af standard-opfyldelse – under navnet selv-evaluering H:S (JCI/US): 11 kapitler med 368 standarder, heraf 197 obligatoriske Bestilles hos – 100 kr Sønderjyllands Amt (HQS/UK): 48 standarder med i alt kriterier DK-model – foreløbig: 37 temaer

16 Audit – forskellige typer
Eksplicit audit på grundlag af på forhånd formulerede standarder - kriteriebaseret audit Implicit audit på grundlag af fælles kollegial og faglig forståelse af “god klinisk praksis”, hvor der ikke nødvendigvis på forhånd findes klart definerede standarder – case note review

17 Audit – forskellige typer
Intern audit Foretages af sagkyndige inden for den institution, der vurderes Ekstern audit Foretages af sagkyndige uden for den institution, der vurderes Hvad mon er hyppigst? Fordele og ulemper ved begge?

18 Audit – hvordan gør man Involverer relevant ledelse.
Skal man altid dét? Definerer - afgrænset (!) – problemstilling. Nedsætter arbejdsgruppe - ikke for stor, ikke for lille - de rigtige mennesker. Kan én person auditere?

19 Audit – hvordan gør man Udpeger formand - skal være en dygtig procesfacilitator - og sekretær - gruppens egentlige arbejdsbi. Vælger kriterier - eller lader være.

20 Audit – hvordan gør man Udvælger cases - helst serielt uden skævhed.
Kopierer alt materiale til alle medlemmer. Anonymisering: Hvor meget er nødvendigt? Gennemfører audit - strenge krav til gruppeproces. Sammenskriver resultater. Beslutter videre anvendelse. Herunder: Skal vi gentage denne audit og hvis ja, hvornår og hvordan?

21 Audit – Hvad kan det føre til
Er patientforløbene dokumenteret, så vi kan bedømme kvaliteten af dem ? Véd vi nøjagtig, hvad vi skal i de på-gældende situationer ? Véd vi, hvad patient-erne mener om det, vi gør ? Forbedret – evt. tværfaglig – dokumentation Klinisk retningslinje Brugerundersøgelse

22 Audit – Hvad kan det føre til
Viser audit, at der er nogle få målepunkter, som især siger noget om kvaliteten af vores arbejde? Véd vi, hvad hinanden gør hvornår og hvorfor? Osv ... Udvikling og måling / monitorering af indikatorere Patientforløbsanalyse

23 Audit – Øvelse implicit audit
Og nu til øvelse i implicit audit: Ung kvinde indlagt med akut abdomen: Vurdér: De sundhedsfaglige kerneydelser – fik patienten, hvad hun kom efter? Kommunikation – fik hun dét at vide, som hun havde brug for, når hun havde brug for det, og på en ordentlig måde? Koordination – var de rette ting – undersøgelser, behandlinger osv – til stede uden unødvendige ventetider? Kontinuitet – var der en rød tråd i patientens sygehusforløb – mødte hun personer, der kendte hende og hendes sygdomsforløb? Samlet – hvordan var det samlede forløb alt i alt?

24 Audit – Øvelse implicit audit
Grupper à ca. 8 = ca. 8 grupper. Udvælg formand og sekretær 45 min. Derefter opsamling. Værsgo’

25 Audit – Øvelse implicit audit
Opsamling: Hvordan var det? Hvad var nemt? Hvad var svært?

26 Audit – Øvelse implicit audit
Opsamling: Key learning points Formål skal være klart Konsensus! Svært at undgå at blande tingene sammen Procesfacilitator nødvendig Det er alligevel ikk’ så nemt, som det ser ud Engagement er drivkraften bag det hele

27 Audit – en grundlæggende metode
Og så er der frokost …


Download ppt "Audit: en grundlæggende metode til kvalitetsudvikling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google