Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gymnasieelever og biblioteker En undersøgelse af 998 gymnasieelevers brug af biblioteker og informationsressourcer Informationskompetence i gymnasiet 23.10.2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gymnasieelever og biblioteker En undersøgelse af 998 gymnasieelevers brug af biblioteker og informationsressourcer Informationskompetence i gymnasiet 23.10.2007."— Præsentationens transcript:

1 Gymnasieelever og biblioteker En undersøgelse af 998 gymnasieelevers brug af biblioteker og informationsressourcer Informationskompetence i gymnasiet 23.10.2007

2 Unge og biblioteker fra CEFU Billedet er –Unge ønsker mediatek –De ønsker mere spræl i biblioteket –De ønsker mere fantasi –De ønsker en friere omgangsform og de ønsker respekt for deres adfærdsmønstre Billedet er baseret på interviews og fremtidsværksted med op til 25 personer

3 Sammenhæng mellem ”Bruger du skolens bibliotek/ studiecenter?” og type ungdomsuddannelse. Søjle % Alment gymnasiumHandelsgymnasiumTeknisk gymnasiumTotal Ja696567 Nej313533 Antal483367141991

4 Brug af bibliotek/studiecenter og studietrin. Søjle % 1. år2. år3.årTotal Bruger61608167 Bruger ikke39401933 Total367295328990

5 Sammenhæng mellem ”Bruger du et folkebibliotek?” og type ungdomsuddannelse. Søjle % Alment gymnasium HandelsgymnasiumTeknisk gymnasium Total Ja78535265 Nej22474835 Antal483367141991

6 Anvendelse af bibliotekstyper fordelt på gymnasietype. Række % BeggeIngenKun skolebibliotek Kun folkebibliotek Antal Alment gymnasium 5581423483 Handelsgym- nasium 4022 13367 Teknisk gymnasium 38192914141

7 Brug af biblioteker fordelt på køn og gymnasietype. Søjle % AlmentHandelTeknisk KvinderMændKvinderMændKvinderMænd Begge584947335130 Skolebibliotek121823282532 Folkebibliotek252116101613 Ingen5121430625 2081741951724992

8 En klyngeanalyse 2 klynger dannet på basis af ”studiepræferencer” Klynge 1: Dem der ikke ligner os Klynge 2: Dem der ligner os

9 Klynger versus typer

10 Klynger og informationskompetence

11 Gymnasiebibliotek: Andele af brugerne der svarer ofte eller af og til fordelt på gymnasietyper Jeg kommer for at Alment gymnasium Øvrige gymnasier Låne litteratur og andre materialer til skolebrug * 4661 Lave en informationssøgning til skoleformål * 7259 For at studere på steder *4937 For at deltage i gruppearbejde *6648 Bruge bibliotekets pc’ere *8351 Søge i databaser *4237 Læse aviser eller tidsskrifter1815 * betyder at der er signifikant forskel

12 Gymnasiebibliotek: Elevernes tilfreds fordelt på gymnasietype. Skala 0 – 100. AlmentHandelTekniskSamlet Personalets dygtighed*74767074 Service og imødekommenhed70746972 Udbuddet af materialer i forhold til studiebehov* 64705966 Fysisk indretning og atmosfære*69656066 Åbningstiden*69655766 Elektroniske ressourcer*67695867 * udtrykker en signifikant forskel

13 Folkebibliotek: Elevernes tilfreds med folkebiblioteket fordelt på gymnasietype. Skala 0 – 100. AlmentHandelTekniskSamlet Personalets dygtighed*76727174 Service og imødekommenhed70676569 Udbuddet af materialer i forhold til studiebehov 757475 Fysisk indretning og atmosfære7169 70 Åbningstiden64666564 Elektroniske ressourcer67 6366 Hurtighed materialefremskaffelse70686669

14 Betydning af ydelser Fordelt på gymnasietyper og. Skala 0 – 100 og rangorden. AlmentHandelTeknikTotalSamlet rang Udvalget af skønlitteratur*6149 556 Udvalget af faglitteratur*705452624 Udvalget af film37 10 Udvalget af musik*453638418 Bibliotekets pc’ere3533 3412 Folkebibliotekets hjemmeside*3728333413 At der er studiepladser3432293314 At der er trådløst netværk384243409 At man kan arbejde i grupper3339343511 At der er plads til afslapning og hygge444539437 At der er udstillinger, arrangementer og foredrag 29 272815 At der er mulighed for fred og ro*635551595 At der er venlig betjening*776863721 Pæne og indbydende lokaler*686159643 At det ikke ligger for langt væk*7461 672 * markerer en signifikant forskel

15 Betydning fordelt på baggrundsvariable kvindemand1.år2.år3.år Udvalget af skønlitteratur6344 Udvalget af faglitteratur6656 6168 Bibliotekets pc’ere3237 Folkebibliotekets hjemmeside283637 At der er studiepladser383029 At der er trådløst netværk454035 At man kan arbejde i grupper413528 At der er plads til afslapning og hygge494436 At der er venlig betjening7666 Pæne og indbydende lokaler6760 At det ikke ligger for langt væk7261

16 Betydning fordelt på bruger og ikke-bruger Ikke brugerBruger Udvalget af skønlitteratur*3562 Udvalget af faglitteratur*4369 Udvalget af film3837 Udvalget af musik3842 Bibliotekets pc’ere*3932 Folkebibliotekets hjemmeside*2337 At der er studiepladser*3830 At der er trådløst netværk*5036 At man kan arbejde i grupper*5029 At der er plads til afslapning og hygge*4941 At der er udstillinger, arrangementer og foredrag3127 At der er mulighed for fred og ro5660 At der er venlig betjening*6674 Pæne og indbydende lokaler*5866 At det ikke ligger for langt væk*5572

17 Andele af brugertyper der anvender nedenstående i nternetbaserede indgange mindst månedligt. BeggeSkolebibliotekFolkebibliotekIngen Bibliotek.dk*229167 Biblioteksvagten*6413 Infomedia*30221513 Faktalink*161274 Opgavecentralen*6322 Litteratursiden.dk*14683 BibliotekernesNetmusik3233 Musikbibliotek.dk5232 Forfatterweb.dk*14865 EMU.dk21181214 Mimers Brønd3213 Skoda*34252122 Skrivopgave.dk5415

18 Informationsadfærd 1 Kvindelige elever mener, at de læser lidt mere flittigt ud over pensum end mandlige elever Den mere omfattende læsning korrelerer med det mønster man har for biblioteksbenyttelse, således at elever, der bruger begge bibliotekstyper læser mere ud over pensum end de øvrige. Elever der betegner sig som ikke-brugere af biblioteker læser mindst. Elever fra tekniske gymnasier foretrækker i større omfang end de øvrige elektroniske formater og især eleverne fra de almene gymnasier foretrækker trykte materialer. Kvindelige elever foretrækker i større udstrækning end mandlige trykte materialer Præferencer for materialeformater korrelerer med biblioteksbrug, således at især folkebibliotekerne anvendes meget af de elever, der foretrækker trykte materialer Alle typer gymnasieelever har en klar præference for at anvende Google til søgninger. Præferencen er tydeligst blandt de mandlige elever Jo mindre præferencen er for at anvende Google des større er sandsynligheden for at folkebiblioteker benyttes

19 Informationsadfærd 2 Kvindelige elever finder generelt at de har et større behov for supplerende litteratur Oplevelsen af behovet korrelerer med omfanget af biblioteksbenyttelsen At spørge bibliotekarer om hjælp hænger sammen med køn, idet kvindelige elever er mere tilbøjelige til dette og det hænger også sammen med klassetrin, idet man gør det mere jo længere frem i uddannelsen man kommer Generelt finder eleverne det ikke vanskeligt at bruge bibliotekernes elektroniske ressourcer. Oplevelsen af vanskelighed falder jo mere man benytter biblioteker. Eleverne fra det almene gymnasium bestiller oftere end de øvrige elever materialer fra andre biblioteker. Jo længere frem man kommer i studiet des mere gør man det

20 Konklusioner At elever fra de almene gymnasier kommer hyppigere på skolens bibliotek eller studiecenter end elever fra andre gymnasietyper At formålet i stor udstrækning er søgning efter information og pc-anvendelse At benyttelsen er mest intensiv for eleverne fra det almene gymnasium At folkebiblioteket anvendes som supplement At kendskab til og brug af bibliotek.dk er udbredt At eleverne fra det almene gymnasium anvender folkebibliotekerne mere end de øvrige gymnasieelever At kvindelige elever fra de almene gymnasier er den mest flittige folkebiblioteksbruger


Download ppt "Gymnasieelever og biblioteker En undersøgelse af 998 gymnasieelevers brug af biblioteker og informationsressourcer Informationskompetence i gymnasiet 23.10.2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google