Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SÅDAN BRYDER VI DEN SOCIALE ARV SFU’S UDDANNELSESPOLITISKE PAPIR LM ’11 Christian Vedersø Østergaard, martstræf ’11.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SÅDAN BRYDER VI DEN SOCIALE ARV SFU’S UDDANNELSESPOLITISKE PAPIR LM ’11 Christian Vedersø Østergaard, martstræf ’11."— Præsentationens transcript:

1 SÅDAN BRYDER VI DEN SOCIALE ARV SFU’S UDDANNELSESPOLITISKE PAPIR LM ’11 Christian Vedersø Østergaard, martstræf ’11

2 WHAT UP!? Om social arv Papiret Sigte, perspektiv Frit skolevalg Forældres forpligtelse Vores pædagogik Investeringer i uddannelse Fri diskussion og leg

3 OM SOCIAL ARV ”Reproduktion af klasseskel” ”Institutionaliseret ulighed” ”Magthavernes interesse” – eller ”middelklassens uddannelsestyranni” Et uddannelsessystem der passer til dem

4 PAPIRET Samfundsperspektiv Hvad kan og skal uddannelse for et samfund; ikke for individet Udgangspunkt i vores virkelighed, men visionært Ikke udkast til folkeskolelov i morgen Analyse og ”værktøj” Ikke politikkatalog

5 PAPIRET Fokus på nedbrydelsen af social arv Opgør med uddannelsesmotorvej Uddannelse skal skabe fællesskab Fælles om uddannelserne Autoriteten tilbage til læreren Konkrete tiltag

6 OVERORDNET ANALYSE Noget er galt – 95 %-målsætningen fucker! ”Uddannelsemotorvej” fokuserer for meget på gym og uni! Vi får brug for BÅDE ”hånd og ånd” Akademisering af folkeren og ungdomsuddannelser – fremmedgørelse af ikke-boglige

7 (FUCK) FRIT SKOLEVALG Det frie skolevalg fucker fællesskabet op Man shopper skoler i stedet for at forbedre dem SFU: Forbyd privatskoler, friskoler og gør efterskoler offentlige Man skal ikke kunne fravælge fællesskabet Folkeskolen er der hvor klasserne blandes og solidariteten sker

8 FÆLLES OM SKOLERNE Folkeskolen som fælles projekt – for elever, lærere, skolebestyrelse og forældre Elevdemokrati og inddragelse af eleverne Vi vil ikke være kunder i velfærdsbutikken DK, men vi vil være deltagere i aktivt fællesskab

9 SOCIALISTISK PÆDAGOGIK Ud med ”ansvar for egen læring” Autoriteten tilbage til læreren Læreren skal undervise eleven – ikke omvendt Ud med karakterer i folkeskolen Ud med selvvurderinger af ”arbejdsindsats”

10 KONKRETE TILTAG 13 års skoleret og –pligt Flere får ungdomsuddannelse Heldagsskole 0.-6. klasse Ingen lektier derhjemme + leg&læring Ingen brugerbetaling I hele uddannelsessystemet SU til at leve af Forudsat fremdrift i studier Bedre uddannelsesvejledning Individuel og lettilgængelig

11 ”META-POINTER” Vi får brug for ”hånd og ånd” – anerkendelse af dette er vigtigt skridt Uddannelse en pointe i sig selv – vi vil afskaffe ufaglært arbejde! Uddannelse skal skabe frihed for den enkelte – ikke begrænse den og reproducere ulighed

12 DISKUSSION Privatskoler – skal de forbydes? Kan man tvinge folk til at gå 13 år i skole? Skal autoriteten tilbage til læreren? Hvorfor skal man have fremdrift på sine studier for at få SU? Andre ting I vil diskutere? Er der andre ting, man kan gøre?


Download ppt "SÅDAN BRYDER VI DEN SOCIALE ARV SFU’S UDDANNELSESPOLITISKE PAPIR LM ’11 Christian Vedersø Østergaard, martstræf ’11."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google