Download præsentationen
1
Hvad er målgruppeanalyse
2. Kursusgang
2
Fra sidst: Problemidentifikation
Målgruppeanalyse – en hjælp til: Hvilket problem står vi overfor? Hvordan forholder målgruppe sig til problematikken? Hvad er svaret: Kommunikation, teknologi, fysik, lovgivning,…?
3
Grundlaget Situationsanalyse – målgruppeanalyser, dataindsamling, evaluering af tidligere indsatser….hvad er problemet? Overvejelser om valg af kommunikationsformer – massekomm., netværkskomm,…. Konkret udformning af medier, løsning, etc…
4
Hvor bruger vi metoderne?
Foranalyse Segmentering Målgruppeanalyse Konceptud-vikling Usability-test Test Evaluering og videre udvikling Målgruppeanalyse Usabillity-test
5
Dræbte i 2007 – hvad skal vi gøre?
Døde knallertkørere 42 Dræbte i 2007 – hvad skal vi gøre?
6
De døde knallertkørere – hvem var de?
Segmentering: 10 af dem er 17 år eller derunder 17 af dem er mellem 25-45 15 er fra 46 og opefter Meget få kvinder
8
Segmentering er 1. skridt
Målgruppesegmentering Præcisering af målgruppen - overblik Afgrænsning Evt. inddeling i delmålgrupper
9
Men er det altid nok…?
10
En film fra de gode gamle dage...
- og stamfar til Polle, Bruce Jensen og Eddie C.
11
Så er der film...
12
Kurt ka’ li’ Kubik Mange priser Blev en del af sproget
Kan huskes 26 år efter Men…
13
…den virkede ikke I dag:
Få procent af de unge er skyld i 100 dødsfald om året! Ud af 309 dræbte i trafikken.
14
To mands summeøvelse Hvorfor havde den ikke nogen effekt?
Hvor gik det galt - i segmenteringen eller i stilen eller ….? Sum i to minutter
15
Med den nye viden
16
25 år efter Kurt Dead Man Walking Dropdet.nu
Fra udødelige unge til unge med sociale netværk Livsituationen har stor betydning for modtagelsen af kommunikation
17
En opgave: Find målgruppen
Se på disse to sider:
18
Opgave Hvem er den tænkte målgruppe? Set ud fra produktet
Hvordan forholder de to hjemmesider sig til Sebstrups fem forhold hos modtageren? Hvordan ville I finde målgrupperne for de to hjemmesider?
19
Forhold hos modtageren
Livssituation Relevans Behov Værdien Omkostninger
20
Kommende projekt Lidt om kursets formål og indhold
Eksempler på projekter man kan lave Ideer til projekter
21
Hvad er meningen? …med kurset
”Jeg er så træt af hele tiden at skulle tænke på læserne!” – redaktør af et magasin! I skal lære at tænke målgruppen ind fra starten I skal tænke i hele forløb og ikke gå i gang som hovedløse høns Og så skal I lærer en masse redskaber og metoder
22
Hvad kan et projekt handle om?
Målgruppeanalyse – hvem er målgruppen? Iphones - Jailbreakeres – hvem og hvorfor Hjemmeside - f.eks. information.dk SF’s nyhedsbrev Lumsaaskirke.dk Målgruppeanalyse – konceptudvikling - Spar Energi, Aktiv ventetid og Design-TV - RKI - holdning til web-betjening
23
Hvad kan et projekt – også- handle om?
Målgruppeanalyse og evaluering Giftlinien.dk Borger.dk Sikkertrafik.dk Undersøgelse af en metode F.eks. kan man bruge personas eller fokusgrupper til at undersøge et bestemt problem?
24
Målgruppeanalyse - og de andre områder
Et metodefag - undersøgelser, projektform, brug af teori, etc. Deler metoder med brugervenlighed, men skal bruges før man går i gang med en brugertest Mange af metoderne og modellen for rapportopbygning kan I bruge i andre fag og i jeres arbejde
25
Kursusindhold Kurset består overordnet af 3 dele:
Metodeteori – Kompendium, Halkier og grundbogen Målgruppeteori - Sepstrup, Rogers og grundbogen Miniprojektet
26
Litteratur og eksamensform
Målgruppeanalyse – Lær din målgruppe at kende Bente Halkiers bog: Fokusgrupper Kompendiet Eksamensform Individuel mundtlig projekteksamen på baggrund af gruppeprojekt Og det er ikke nogen ideel løsning...for meget fokus på ens egne resultater
27
Hvad skal I kunne Efter gennemførelse af kurset vil I kunne:
Lave en indledende segmentering af målgruppen Planlægge undersøgelsesdesign til en målgruppeanalyse med brug af relevante metoder – interview, fokusgruppe, etc. Gennemføre en målgruppeanalyse i praksis Bearbejde og evaluere resultaterne af en målgruppeanalyse.
28
Og frem for alt….! Argumenter for jeres valg Reflekter over det I gør
Vær selvkritiske Og det gælder også til eksamen…
29
Ideer til projekter? Unge mænd på ind på bibliotekerne
30
Kursets pointer Man skal have styr på, hvad man vil vide, før man spørger målgruppen Man skal altid lave en grundig foranalyse - som målgruppeanalysen er en del af! Ingen mål uden målgruppe - ingen målgruppe uden mål - et smukt ideal! Man kan ikke lave noget til alle på en gang! Men et fokuseret produkt kan blive så godt at det kan bruges af flere! Kvalitativ og kvantitativ metode er ikke modsætninger - men støtter hinanden!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.