Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild."— Præsentationens transcript:

1 1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild

2 2 ”Et Fælles Løft” En national strategi for Natur, Teknik og Sundhed (NTS-rapporten, februar 2007)

3 3 NTS-rapporten bygger på Fremtidens Naturfaglige Uddannelser (FNU) 2003 og Fremtidens Naturfag i Folkeskolen (FNiF) 2006

4 4 Nogle af de vigtigste -anbefalinger:  Undervisningens form og indhold fornyes  Hensigstmæssige prøver og prøveformer i bio, f/k og geo.  Efteruddannelsesprogram for grundskolens lærere  Samtænkning af naturfagene i skole og læreruddannelse  ”Naturfagene” som indsatsområde i kommunerne  Kontakten mellem private og offentlige virksomheder og skolen på skal styrkes  Et nationalt naturfagscenter skal oprettes bl.a. som støtte for regionale ressourcecentre.

5 5 Fælles Mål II – udgangspunktet: Vi udnytter de samlede naturfagsressourcer i skolen for dårligt!  Usikker progression på langs  Store problemer med natur/teknik  Specielt meget uklart niveau ved slutningen af 6. klasse  ”Dobbeltkonfekt” og manglende samspil mellem bio, fy/ke og geo.  For svage faglige resultater og manglende interesse, TIMSS, PISA, ROSE  Ingen el. kun svag naturfaglig kultur i skolen

6 6 Fælles Mål (II) for naturfagene:  Justerede formål for n/t, bio, f/k og geo  Mere præcise trinmål (sikrere progression)  Mere veldefinerede kundskaber og færdigheder ved afslutningen af 6. klasse  Naturfagene skal spille sammen på 7. – 9. klassetrin (fx via flerfaglige trinmål)  Nyt naturfag i 10. klasse  Incitament og inspiration til ”naturfaglig kultur”.

7 7 Naturfaglig kultur på skolen ? = Naturfagslærere i lærende samarbejde

8 8 En naturfaglig kultur ? Dvs. samarbejde om:  lokale læseplaner og undervisningsplaner  undervisning på tværs af naturfagene  inddragelse af ressourcer uden for skolen  evaluering og evalueringsværktøjer  præcise overdragelsesforretninger  lokalt udviklingsarbejde  efter- og videreuddannelse - internt og eksternt  formulering af lokale udviklingsplaner  synliggørelse på skolen / i kommunen ----  ledelsens opmærksomhed og medvirken og en hensigtsmæssig kollegial kultur en hensigtsmæssig kollegial kultur

9 9


Download ppt "1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google