Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kommunikation og refleksion i et behandlingsforløb KAM-kongressen 21.4. 2007 Sundvolden hotel Laila Launsø NAFKAM.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kommunikation og refleksion i et behandlingsforløb KAM-kongressen 21.4. 2007 Sundvolden hotel Laila Launsø NAFKAM."— Præsentationens transcript:

1 Kommunikation og refleksion i et behandlingsforløb KAM-kongressen 21.4. 2007 Sundvolden hotel Laila Launsø NAFKAM

2 Influeret af behandlerens ’tekniske’ intervention Influeret af behandler- patient kommunikation Influeret af patientens egen indsats Rum 3 Rum 1 Rum 2 Potentialet for bedring, lindring og helbredelse Virkningsantagelse bag Evidence - Based Health Care (EBHC):

3 Iinflueret af behandlerens ’tekniske’ intervention Influeret af behandler- bruger kommunikation Influeret af brugerens egen indsats Kontekster / brugerens livssituationer Rum 3 Rum 1 Rum 2 Potentialet for bedring, lindring og helbredelse eller healing Virkningsantagelse bag alternativ behandling :

4 Interventioner? Mekanismer og kontekster? OUTCOMES ?

5 Outcomes, brugere og alternative behandlere lægger vægt på Kropsnære funktionsmæssige, fysiske, psykiske, mentale, følelsesmæssige ændringer Kortvarige reaktioner på behandlingen i form af ændret kropslugt, svede meget, øget afføring, ændret urinlugt, hovedpine, gamle symptomer dukker kortvarigt op mm. Igangsættelse af processer Øget kropsbevidsthed i form af at kunne lytte til og fortolke kropssignaler. Oplevelse af en form for transformation forstået som en individuel, søgende, selv-integrerende og uendelig (stadig ufærdig) proces. Italesættelse af spirituelle aspekter og arbejde med spiritualitet. Ændringer i viden om, forståelse af og indsigt i ens sygdom/symptomer, herunder italesættelse af andre sygdomsforståelser end den biomedicinske. Større bevidsthed om sig selv i sociale relationer og livssituationer bredt. Mobilisering af kompetencer og adfærdsændringer i hverdagslivet. Bedre mestring af livssituationer, der forværrer, mindsker eller forebygger symptomer. Reduktion i medicinforbrug Reduktion i sygefravær.

6 Interventioner? Mekanismer og kontekster? OUTCOMES? Etiske udfordringer i forhold til kommunikation og refleksion i mødet mellem behandler og bruger?

7 Krav til forskningsdesign og kundskabsproduktion i forhold til de to cylindre (dias 2 og 3)

8 Hva kjennetegner forholdet mellom utøvere av KAM og deres brugere? Den gode case: Er afhængig af utøveres og brugeres kundskaber – baserer sig på en symmetrisk relation – procesorienteret, koordinerende, ansvarlig, evaluerende, kommunikativ og refleksiv. Hvilke positive elementer bør forstærkes og dyrkes i samarbejdet mellem udøver og bruger? Udgangspunktet i brugerens behov, mål og egenindsats (ressourcer og potentialer) og kontinuerlig evaluering af behandlingsforløbet ud fra brugernes erfaringer og refleksioner Bruger-ejet vandrejournal.

9 Hva kjennetegner forholdet mellom utøvere av KAM og deres brugere? Hvad skal KAM udøvere være forsigtige med? At ’repetere’ lægen, der arbejder med ét symptom/helbredsproblem af gangen og har afsat meget kort tid, der ikke indebærer tid til kommunikation og refleksion At love for meget. At skabe behandler-afhængighed.

10 Parallelsession: Kommunikation og refleksion i et behandlingsforløb

11 Indhold: 1.En opsamling af jeres mening om hvilke aspekter, der er vigtige inden for emnet kommunikation og refleksion ift. jeres behandlerpraksis. 2.En diskussion af de to skitserede cylindre (virkningsantagelser) og konsekvenser for kommunikation og refleksion i klinisk praksis og for krav til forskning. 3.En diskussion af behandlingsbegrebet – hvad lægger ulike behandlere i begrebet? 4.Hvilken patient- og behandlerrolle kommunikerer behandlere til patienter og hvad ønsker patienterne?

12 Form: Interaktivt med fokus på deltagernes erfaringer. Mål: Opnå større indsigt end vi hver især kom med.


Download ppt "Kommunikation og refleksion i et behandlingsforløb KAM-kongressen 21.4. 2007 Sundvolden hotel Laila Launsø NAFKAM."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google