Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afCaroline Torp Redigeret for ca. et år siden
1
Det tekniske: PC: Tryk Start, programmer, tilbehør, underholdning, lydoptager Tryk på den røde optagerknap og indtal din lydfil Når du er færdig trykker du på stopknappen Klik på filer, gem som, navngiv din fil navn, klasse, titel Gem din lydfil i wav-format Wav-filen kan uploades i Lectio, Fronter etc. ligesom et word dokument Læreren kan åbne filen i Windows Media Player Læreren kan rette ved at nedskrive sine kommentarer og uploade til den studerende Læreren kan også selv indtale en lydfil med sine kommentarer og uploade til den studerende
2
Det tekniske: Mac: Åbn programmet GarageBand (første gang skal programmet konfigureres) Markér male/female voice Tryk på den røde optagerknap og indtal din lydfil Når du er færdig trykker du på playknappen og optagelsen stopper Tryk på Del i den øverste menulinie Tryk på Send sang til iTunes Tryk på Del i vinduet Markér filen i iTunes afspilningslisten og tryk to gange på den (ikke dobbeltklikke), så du kan omdøbe filen Kald filen navn, klasse, titel
3
Det tekniske: Mac: (fortsat) Tilpas størrelsen på dit iTunes vindue så du kan se skrivebordet bag iTunes vinduet Markér lydfilen i iTunes afspilningslisten og træk den ud på skrivebordet (Drag and drop) Mp4-filen kan uploades i Lectio, Fronter etc. ligesom et word dokument Læreren kan åbne filen i iTunes Læreren kan rette ved at nedskrive sine kommentarer og uploade til den studerende Læreren kan også selv indtale en lydfil med sine kommentarer og uploade til den studerende
4
Det tekniske: Hvis den studerende f. eks indtaler på mobiltelefon eller Mp3- afspiller, er det den studerendes ansvar at konvertere filen og aflevere i et format, som læreren kan åbne og lytte til Læreren bør informere i hvilke formater, der kan afleveres. PC: Wav til Windows Media Player Mac: Mp3 eller Mp4 til iTunes
5
Fordele: Brug af lydfiler i undervisningen har den fordel, at man kan bruge det som et ”individuelt asynkront sproglaboratorium” mellem de studerende og læreren De studerende kan selv eksperimentere med det mundtlige i deres eget tempo og aflevere, når de er tilfredse med deres resultat Den studerende er ikke tvunget til at udstille sig selv overfor hele klassen og har derved lettere ved at overkomme den barriere, der kan ligge i mundtlig sprogfærdighed Kvantitativt har brug af lydfiler den fordel, at man har et helt hold (33 studerende) i gang med at tale på en gang i stedet for kun én af gangen
6
Fordele: Arbejdsformen er rettet mod et produkt, som den studerende afleverer og det er derfor sværere for de studerende at slippe for at lave den mundtlige øvelse Den studerende kan gemme sine lydfiler og bruge dem i sin portfolio og (forhåbentligt) notere en progression i sit mundtlige spansk Læreren kan lytte, rette og give kommentarer, hvorpå den studerende kan aflevere sit forbedrede produkt igen Læreren har mulighed for at give de studerende ”mundtlige afleveringer” med elevtid ◦ Det skal nævnes at ”mundtlige afleveringer” som lydfil godt kan opfattes som en skriftlig aflevering med elevtid. ◦ Jvf STX-bekendtgørelsen § 88, stk. 2 Skriftlige arbejder kan have form af (…) multimedieproduktioner mm.
7
Eksempler på brug af lydfiler: Billedebeskrivelse Ekstemporal tekst Højtlæsning Aflevering af mundtlige præsentationer, p. ej. ”Mi familia” Aflevering af mundtlige besvarelser til grammatikopgaverne Aflevering af mundtlige besvarelser til dagens læselektie og tilhørende spørgsmål Indtaling af indtryk på spansk på studieturen eller umiddelbart efter at man har set en film Læreren kan indtale korte klare opgaveinstruktioner til de studerende Etc
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.