Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Video Club – med fokus på kommunikation og samspil

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Video Club – med fokus på kommunikation og samspil"— Præsentationens transcript:

1 Video Club – med fokus på kommunikation og samspil
Motivation i Praksis Workshop 5 Video Club – med fokus på kommunikation og samspil Afrunding og evaluering

2 Program for workshop 5 Introduktion af dagens program (10 minutter)
Video Club i mindre grupper (1 time og 40 minutter) Kaffepause (15 min) Video clips i lyset af CARTAGO (20 min) Arbejdet fremover med motivation!? (20 minutter) Evaluering og afrunding (15 minutter)

3 Arbejdsopgaven til denne video-workshop (A 5.0)
FORARBEJDE: - Udvælge max 2 clips på sammenlagt minutter med fokus på elevernes mål- orientering og årsagstilskrivning Deklarere baggrunden for udvælgelsen af clip'et - Formulere 2  spørgsmål, som I gerne vil diskutere med os andre. Hvad er det I gerne vil have respons på – eller idéer og inspiration til? I VIDEOKLUBBEN: I præsenterer på skift jeres video clip ca. 25 minutter til hver præsentation Ïndledningsvist bruger fokus-personen 5 minutter på at præsentere sit motivations-mæssige fokus og sætte scenen i forhold til det valgte clip 5 min til visning af video clip 15 minutter til efterfølgende diskussion: Diskuter de to aktør-spørgsmål Første responsgiver Loyalt-kritisk & ikke dømmende respons, opklarende spørgsmål & egne erfaringer HER & NU: Vi forestiller os, at I tager en runde: 25 min til hver præsentation Ïndledningsvist bruger fokus-personen op til 5 minutter på at præsentere sit motivations-mæssige fokus og sætte scenen i forhold til det valgte clip Efterfølgende diskussion: Knyttet til de to aktør-spørgsmål Andet: loyalt-kritisk & ikke dømmende respons, opklarende spørgsmål & gode råd! Hvad står der på arbejdsarket?

4 Opsamling i plenum Video clips i lyset af CARTAGO
Kompetencedrivkræfter (Competence/self-efficacy) Oplevelse af at være kompetent og forventningen om at kunne klare en opgave Autonomi (Autonomy) Valgfrihed, selvbestemmelse og kontrol Tilhørsforhold (Relatedness) Oplevelsen af relationer og tilhørsforhold Opgave-værdi (Task Value) Interestingness , autenticitet, nytte og relevans Årsagstilskrivning (Attribution) Tilskrivning og forståelse af årsagen til succes eller fiaskeo Målorientering (Goal-Orientation), Kompetence udvikling fremfor præstationsorientering Overvejelser ift. de viste clips

5 Erfaringer og overvejelser ift. betydningen af Kompetence (Competence)
Jeres erfaringer? Demonstration af faglig kompetence Eleverne demonstrerer et lille eksperiment med metal og syre - reaktionshastighed Eleverne virker temmelig stolte, da det lykkes dem at gennemføre det planlagte eksperiment – hvis det ikke lykkes i første omgang får de en ekstra chance… Eleverne planlægger og demonstrere et eksperiment med reaktionshastighed

6 Erfaringer og overvejelser ift. betydningen af Autonomi
Jeres erfaringer? Valgfrihed og personlig interesse Eleverne vælger selv hvilket emne, de vil præsentere til stjerneaftenen og hvordan de vil gøre det Læreren fungerer som baggrundssupport De offentlige foredrag overværes typisk af børn (7-10 år) og deres forældre Stjerneaften. To elever er ansvarlige for et offentligt foredrag om liv i rummet

7 Gruppedannelse med fokus på inklusion
Erfaringer og overvejelser ift. betydningen af Tilhørsforhold (Relatedness) Jeres erfaringer? Gruppedannelse med fokus på inklusion 3 nye elever i klassen pga. studieretningsvalg, disse elever skal socialiseres ind klassen Gruppesammensætning mhp. samarbejde med potentielle ”venner” og samarbejdspartnere Etablering af relationer og tilhørsforhold til fremme for elevers motivation Udarbejdelse af et begrebskort over kemiske bindinger

8 Væsentlighed og relevans for eleverne
Erfaringer og overvejelser ift. betydningen af Opgave-værdi (Task value) Jeres erfaringer? Væsentlighed og relevans for eleverne Eleverne læser en artikel ”Radon i private hjem” og diskuterer i grupper, hvilke spørgsmål de gerne vil vide mere om Læreren laver en opsamling Klassen beslutter, hvad der skal arbejdes videre med i undervisningen Interessante spørgsmål i relation til radioaktivitet og radon i private hjem?

9 Invitation til deltagelse i et motivationsnetværk
Motivationsnetværket mødes hvert halve år – vi skaber rammen og I udfylder den… Diskussion og refleksion ift. elevers motivation Inden mødet oploader alle deltagere 3 min. video, hvor der er noget på spil, rent motivationsmæssigt. Hvert clip skal være ledsaget af en forklarende tekst og nogle refleksioner ift. elevernes motivation Kollegial respons. Hver deltager har til opgave at være opponent på et tildelt video-clip Trends og tendenser fra motivationsforskningen

10 Evaluering af workshop 5
Skriv venligst jeres kommentarer og overvejelser i forhold til nedenstående punkter: Udbytte af at planlægge en lektion med fokus på elevernes målorientering og tilskrivning (attribution) Udbytte af at gennemse videoen fra jeres klasserum med fokus på interaktion og kommunikation Udbytte af at deltage i videoklubben

11 Elektronisk evaluering
I bedes besvare evalueringsskemaet inden 1 uge En evaluering af forløbet som helhed Udbytte af de forskellige aktiviteter Forløbets struktur og indhold – workshops og hjemmearbejde Effekt af kurset som helhed Uddybende kommentarer og forbedringsforslag er meget velkomne Link til det elektroniske evalueringsskema : Som vi truede med sidst, har vi udfærdiget et web-baseret evalueringsskema, som I kan komme ind på ved blot at aktivere følgende link ind i Jeres browser:      genererer automatisk en ny respondent, så I skriver ikke oveni tidligere besvarelser m.m. (til gengæld er det lidt svært at gå ind og rette i en påbegyndt besvarelse, hvis man først er gået væk fra siden).Opbygningen er således, at I først udfylder en række afkrydsninger om Jeres oplevelse af udbytte (med mulighed for uddybende kommentarer), efterfølgende kommer en række åbne spørgsmål og svar om forløbets indhold og struktur & evt. forbedringsmuligheder. Håber, at de forskellige spørgsmål giver mening. Vi satser på, at I udfylder skemaet indenfor de næste 14 dage (senest 2.5.).

12 Motivation i Praksis Tak for denne gang


Download ppt "Video Club – med fokus på kommunikation og samspil"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google