Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Hvad gør os arbejdsglade?
Oplæg om Arbejdsglad Hvad gør os arbejdsglade?
2
Introduktion Yngre Læger har sat fokus på, hvad der giver medlemmerne en god arbejdsdag Medlemmerne har sendt deres bud til Yngre Læger Buddene er samlet under 12 hovedområder i inspirationskataloget Arbejdsglad Formålet er at skabe dialog - og gennem dialogen understøtte forandringer, der øger arbejdsglæden Slides 1-2 er de første to slides for alle 11 hovedområder
3
Indholdsfortegnelse Rammerne skal være i orden Ledelse
Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen
4
Lægerne - patientens partner
Et stort fokus for læger er at sætte patienten i centrum Læger skal kontinuerligt lære for at blive bedre til at behandle patienten ‘Kvalitet’ er den røde tråd i ønsket om at lære, blive bedre og at undgå fejl
5
Det gør yngre læger glade:
At føle man gør en forskel for patienten Når en speciallæge kommer uopfordret og spørger, om han/hun ikke skal supervisere mig i en ny procedure! God supervision Trygt læringsmiljø - At jeg kan få lov til at blive, til jeg er færdig - At få feedback – både god og ”dårlig” - Meningsfyldt arbejde - At der er en ældre læge, man kan stille spørgsmål Kontinuitet i patientforløb At man har patienter, der forlader syghuset med en følelse af at de er blevet lyttet til og har fået en god behandling Dedikation
6
Debat Har vi det rette læringsmiljø?
Har vi indrettet os for systemets skyld eller for patienternes skyld?
7
Indholdsfortegnelse Rammerne skal være i orden Ledelse
Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen
8
Kompetenceudvikling og uddannelse
Rammerne for den daglige varetagelse af opgaver har stor betydning for kompetenceudvikling Uddannelse skal prioriteres – ikke mindst af hensyn til patienten Vores kompetencer skal anvendes relevant
9
Det gør yngre læger glade:
Kultur, hvor uddannelse prioriteres højt At komme på videreuddannelse / kurser Tid til forskning Godt læringsmiljø: Balance mellem udfordring / krav og opbakning Daglig morgenundervisning evt. med fremlægges en klinisk case At blive fagligt udfordret og opleve øgede færdigheder At jeg har lært noget nyt
10
Debat Hvordan er vores muligheder for kompetenceudvikling?
Og prioriteres uddannelse af os selv – og af ledelsen?
11
Indholdsfortegnelse Rammerne skal være i orden Ledelse
Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen
12
Samarbejde Yngre læger samarbejder med andre læger og andre faggrupper. Samarbejdet er vigtigt for patienten I et samarbejde går hjælpen begge veje, og det har yngre læger også fokus på. Vi vil gerne bidrage – vil gerne hjælpe. Vi vil gerne føle os som en del af fællesskabet
13
Det gør yngre læger glade:
At vi hjælper hinanden, når der er travlt At man er en del af fællesskabet At vi hjælper hinanden færdige med dagens arbejde Alle løfter i flok uanset funktion At blive tilbudt hjælp når man er presset At sejre med sine kollegaer Når andre afdelinger vil modtage patienter med god vilje At alle yder en god indsats, og at man hjælper hinanden
14
Hvordan fremmer vi samarbejdet på afdelingen?
Debat Hvordan fremmer vi samarbejdet på afdelingen?
15
Indholdsfortegnelse Rammerne skal være i orden Ledelse
Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen
16
Humor – og den gode stemning
Når humor fungerer, er alt godt. Så er det et tegn på overskud, på arbejdsglæde, på gode oplevelser Humor er en tvetydig størrelse. - Er man sjov på andres bekostning, er der måske mange grin – men også sårede følelser. - Omvendt er det omkostningsfrit at være selvironisk
17
Det gør yngre læger glade:
God stemning mellem overlæger og reservelæger En optimistisk tilgang Positive kollegaer At man kan grine med sine kollegaer At folk smiler til hinanden Tid til latter
18
Har vi en god stemning? Griner vi – og griner vi af de rigtige ting?
Debat Har vi en god stemning? Griner vi – og griner vi af de rigtige ting?
19
Indholdsfortegnelse Rammerne skal være i orden Ledelse
Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen
20
Psykisk arbejdsmiljø Psykisk arbejdsmiljø hænger bl.a. sammen med - ressourcer - faglige udfordringer og med de mennesker, man arbejder sammen med Ledelsen er ansvarlig for yngre lægers psykiske arbejdsmiljø. Justeringer kan ske i samarbejde med tillidsrepræsentanten – men husk også arbejdsmiljørepræsentanten At der er mange om opgaven, gør den ikke nødvendigvis nemmere
21
Det gør yngre læger glade:
En problemstilling ad gangen, få afbrydelser At man ikke har for mange funktioner, men kan overskue dagens arbejde At man har den funktion, man er sat til, uden at der rykkes rundt, så det er lidt forudsigeligt At man bliver taget godt imod som ny Indflydelse på tilrettelæggelsen Mere kontinuitet, dvs. faste rammer, arbejdsforhold, arbejdsdag At man har et meningsfyldt arbejde At man ikke bliver afbrudt, når man fremlægger patienter til konference
22
Hvem er vores arbejdsmiljørepræsentant – og hvad kan pågældende gøre?
Debat Hvad er et godt psykisk arbejdsmiljø for os? Og hvordan kan vi fremme det? Hvem er vores arbejdsmiljørepræsentant – og hvad kan pågældende gøre?
23
Indholdsfortegnelse Rammerne skal være i orden Ledelse
Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen
24
God omgangstone, tak! Selvfølgelig skal vi tale pænt til hinanden. Og om hinanden. Det gør vi også – som regel Tonen smitter. Hvis vi ikke har en god tone over for hinanden, har vi heller ikke en god tone, når vi taler med patienterne
25
Det gør yngre læger glade:
God tone mellem alle – medarbejdere og patienter At man siger pænt ”godmorgen” og ”farvel” til hinanden Bedre kommunikation – information – og at tale pænt til hinanden og om hinanden God tone i mailkorrespondancer
26
Taler vi ordentligt til hinanden og til patienterne? Og om hinanden?
Debat Taler vi ordentligt til hinanden og til patienterne? Og om hinanden?
27
Indholdsfortegnelse Rammerne skal være i orden Ledelse
Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen
28
Anerkendelse og respekt
Anerkendelse og respekt er vigtigt for alle mennesker – også læger Anerkendelse og respekt viser os, at vi har værdi som mennesker At vise anerkendelse og respekt kræver, at vi tager os tid til det
29
Det gør yngre læger glade:
At vi lytter til hinanden At man anerkender hinandens arbejde og faglighed At jeg bliver hørt og set At man har en interesse i hinanden som personer Vi arbejder efter ”jeg er ok, og du er ok” Når andre afdelinger vil modtage patienter med god vilje At ældre kollegaer ved, hvem jeg er Ros fra kollegaer og patienter
30
Udviser vi anerkendelse og respekt? Og hvordan gør vi?
Debat Udviser vi anerkendelse og respekt? Og hvordan gør vi?
31
Indholdsfortegnelse Rammerne skal være i orden Ledelse
Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen
32
Tid og ressourcer – to sider af samme sag
Vi mangler tid og bedre ressourcer i det daglige Vi ved, at der ikke er uanede ressourcer. Men vi holder fokus på det forhold, at tid og ressourcer har betydning for yngre lægers virke, - for behandlingen af patienterne
33
Det gør yngre læger glade:
At have tid til at snakke med patienterne Når der er tid til fordybelse At arbejdsplaner kommer i god tid, så man kan planlægge sin fritid - tid til supervision Ikke for meget overarbejde Tid til procedurer og oplæring i disse Tid til at spise, gerne med mine kollegaer At jeg kan nå mine opgaver At vi er tilstrækkeligt mange på arbejde – luft i arbejdsdagen At jeg kan gå til tiden
34
Har vi tid nok? Og hvordan prioriterer vi tiden?
Debat Har vi tid nok? Og hvordan prioriterer vi tiden?
35
Indholdsfortegnelse Rammerne skal være i orden Ledelse
Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen
36
Rammerne skal være i orden
Kan rammerne virkeligt betyde så meget? Ja! Ordentlige rammer er forudsætningen for, at vi kan bruge vores tid og overskud på patienterne
37
Det gør yngre læger glade:
Mere effektivitet i hele sundhedssystemet At IT-systemerne spiller Gode omklædningsrum på afdelingen God kaffe At man får sin frokost At unødvendig dokumentation og dobbeltregistrering afskaffes Rent tøj – fjern tøjautomaten! Mindre administration / mere tid til patienterne At folk rydder op efter sig God hovedpude på vagtværelset Færre koder til de programmer, jeg bruger Parkeringspladser
38
Hvad kan vi lokalt arbejde med for at forbedre rammerne?
Debat Hvad kan vi lokalt arbejde med for at forbedre rammerne?
39
Indholdsfortegnelse Rammerne skal være i orden Ledelse
Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen
40
Ledelse Ledelsen er ansvarlige for alt, hvad der påvirker arbejdet
Ledelsen er nøglerne til at forbedre arbejdsmiljøet og øge trivslen
41
Det gør yngre læger glade:
At der sættes pris på ens arbejde Opbakning fra min leder En åben dør hos ledelsen At ledelsen anerkender, når der er travlt, og lige snakker om prioriteringen God ledelse med forståelse for de yngre læger Ledelsen er glad, når yngre læger er glade
42
Debat Kan vi genkende ovenstående udsagn? Og hvordan kan vi kommunikere det til vores ledelse?
43
Indholdsfortegnelse Rammerne skal være i orden Ledelse
Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen
44
Mennesker – et socialt væsen
Patienter og faglighed er det vigtigste for yngre læger Men relationen til kolleger er også vigtig
45
Det gør yngre læger glade:
Spise frokost sammen At vi snakker om andet end arbejde Hilsen på gangen, smil og smalltalk foruden den faglige støtte At man mødes til sociale aktiviteter uden for arbejdspladsen
46
Kan vi gøre noget for at forbedre vores sociale liv?
Debat Kan vi gøre noget for at forbedre vores sociale liv?
47
Indholdsfortegnelse Rammerne skal være i orden Ledelse
Lægerne - patientens partner Kompetenceudvikling og uddannelse Samarbejde Humor – og den gode stemning Psykisk arbejdsmiljø God omgangstone, tak! Anerkendelse og respekt Tid og ressourcer – to sider af samme sag Rammerne skal være i orden Ledelse Mennesker – et socialt væsen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.