Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afStine Beck Redigeret for ca. et år siden
1
Implementering i en behandlingsinstitution - overvejelser og daglig drift NICMI April 2013 Anette Søgaard Nielsen, Enheden for Klinisk Alkoholforskning, Syddansk Universitet
2
Implementering Viden/forskningPraksis ?? Implementeringen er ’missing link’
3
Implementerings-drivers Medarbejder- kompetence Organisatorisk støtte Ledelsesfokus, ‘Leadership’ Fixen & Blase, 2007
4
Medarbejdere: Udvælgelse Principper for udvælgelse af medarbejdere til opgaven Træning/undervisning Tiden til det, valg af undervisere Supervision/coaching Tiden til det, valg af supervisorer, Overvågning af og feedback på praksis Etablering af rutiner, systematik, valg af medie, it-systemer Medarbejderkompetence Organisatorisk støtte
5
Ambassadører Udnyttelse af netværkspersoner/’specialister’ i det daglige Feedback på den faktiske praksis Båndoptagelse, videooptagelse, kollegial sparring (sidemandsoplæring), brug af skuespillere etc Team-samarbejde Organisatorisk støtte i øvrigt Jeg kan ikke anbefale det nok…
6
Hvad er et team? En gruppe kolleger, der samarbejder om en given opgave Der kan være flere faglige tilgange Der kan være flere synsvinkler Der er fælles mål med indsatsen Alle er involverede i opgaven (fx alle er involverede i kontakten til de patienter, der er tilknyttet teamet)
7
Forudsætninger for velfungerende teams Fælles fodslag i forhold til opgaven Klare rammer og frihed til at tilrettelægge opgaven indenfor disse Accept af forskelligheder i teamet Oplevelsen af, at alle yder, hvad man kan Tillid og åbenhed
8
Perspektiver i teamsamarbejdet Personalet: Forebyggelse af ensomhed i opgaveløsningen Mulighed for faglig sparring Øgning af fokus på systematisk implementering Patienterne: Sammenhæng i kontakten, netop fordi den varetages af flere Adgang til flere fagligheder og personligheder
9
MI i teams Informations-fordobling Flere formulerer det samme på hver sin måde Øger oplevelsen af troværdighed Øger mulighederne for at modtage information, man kan forstå Dublering af refleksioner/vinkler/spejlinger Byggen ovenpå kollegas opsummeringer af change-talk Anvende kollegas opsummeringer som baggrund for feedback Trække aspekter fra tidligere samtaler frem som en ’undren’ Skabe refleksioner/hypotesetestning fra samlingen af information i journalen, hvor det er patienten, der er eksperten….
10
Implementering i teams giver en ekstra dimension til MI Teams skaber en robusthed i sig selv Teams øger sandsynligheden for at patienten træffer mindst én behandler, som han/hun oplever en tryg relation til Selve teamorganiseringen kan fungere som ’højtalere’ for både arbejdet med at uddrage og med at forstærke change talk
11
Skabe sammenhæng mellem mål og med I opgaverne I kommunikationen I kompetenceudviklingen Diverse redskaber Mus-samtaler Politikker på arbejdspladsen Lønforhandlinger Implementering er en kontinuerlig proces… Leadership
12
Wexelblatt’s Scheduling Algoritm BilligHurtigt på plads God kvalitet Du kan kun vælge to ud af tre!
13
Der findes masser af litteratur, blandt andet…
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.