Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Munkensdam Gymnasium efterår 2012. Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Munkensdam Gymnasium efterår 2012. Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling."— Præsentationens transcript:

1 Munkensdam Gymnasium efterår 2012

2 Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling fra dansk eller historie eller begge fag  Forår 2013: Studieretningsopgave (SRO)  Efterår 2013: Studieretningsprojekt (SRP)

3  Senest 14.9.: Valg af fag. Du vælger selv det/de fag du ønsker at skrive opgaven i.  Fra 14.9. til 5.10.: Vejledningsfasen, hvor du sammen med din vejleder/dine vejledere indkredser problemstilling og problemformulering.  5.10.: Dit forslag til endelig opgaveformulering afleveres til vejleder/e til godkendelse  5.10. til 26.10: Vejledningsfase, hvor du arbejder og skriver  26.10. Skrivedag  29.10. Opgaven afleveres

4  Opstille en problemformulering som udgangspunkt for efterfølgende opgaveformulering  Besvare den ved hjælp af fagets/fagenes metoder  Sørge for der er sammenhæng i opgaven  Arbejde på forskellige taksonomiske niveauer  Finde materiale og vurdere dets brugbarhed  Bruge dokumentation (citater og andre kildehenvisninger)  Beherske formalia, opgavetekniske krav  Overholde tidsplan og frister i en vejledningsproces  Spille en aktiv rolle i vejledningsprocessen

5

6  Problemformulering: et spørgsmål i fagligt stof, der ønskes undersøgt ex: Hvordan skildrer Henrik Ibsen kvindens stilling, og hvorfor bliver denne et tema i litteraturen omkring 1870?  Opgaveformulering: oplysninger om hvordan spørgsmålet søges besvaret. Skal afspejle de taksonomiske niveauer. - redegørelse - analyse - diskussion, vurdering, perspektivering ex:På baggrund af en redegørelse for kvinders samfundsmæssige stilling omkring 1870 analyseres Henrik Ibsens Et Dukkehjem. I forlængelse heraf diskuteres Noras løsning – at forlade hjemmet./ Der perspektiveres til litteraturens rolle under Det moderne gennembrud.

7 Forside (fag, opgaveformulering, navn, klasse, vejleder/e, årstal) Indholdsfortegnelse (angiv hoved- og underafsnit samt sidetal for hele opgaven) Indledning ( skrives bedst til sidst, skal kunne læses i direkte sammenhæng med konklusionen) Opgavens hovedafsnit Konklusion (skal kunne læses som svar på indledningens problemstilling) Noter Litteraturliste Eventuelle bilag

8 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium

9

10

11 Max. 8 sider Skriftstørrelse 12 1½ linjeafstand Margin 2-3 cm Ikke indeholdt i siderne: indholdsfortegnelse, illustrationer, litteraturliste, noter, evt. bilag

12 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Venstremargin (3 cm) Højremargin (2 cm) Bundmargin (3 cm) Topmargin (3 cm) Toptekst på alle sider med navn, klasse og fag Fodnote Kapiteloverskrift fed Sidetal Afsnit adskilt med tom linje Brødtekst (12 pkt.)

13 Claus Jensen, Faaborg Gymnasium Citat indrykket fra begge sider mindre skrifttype mindre linjeafstand

14 Opstilles alfabetisk efter forfatternes efternavne  Forfatterens navn (efternavn, fornavn, mellem- navn)  Titel på bog eller artikel  Udgave af bog (hvis det ikke er den første)  Forlag eller udgivelsessted  Årstal for udgivelse  Internetadresser, forsynet med overskrift og dato for materialehentning Amalienborg Slot: Ruslands skatte – kejserlige gaver. København, 2002. Christiansborg Slot: Kejserinde Dagmar, Maria Fjodorovna. København, 1997. Clausen, H.C.: Kejserinde Dagmar. Poul Kristensens Forlag, 1991. Jensen, Bent: Zarmoder blandt zarmordere. Gyldendal, 1997. Tisdall, E.E.P.: Kejserinde Dagmar. Sesam, 2004. Ulstrup, Preben: Kejserinde Dagmars fangenskab på Krim. Gyldendal, 2005. Kejserinde Dagmars genbegravelse http://www.reburial.um.dk/da/menu/Billedgalleri/ KejserindeDagmar/ (Download d. 1/3 2009)

15 Ved hjælp af henvisninger og citater skal du undervejs i opgaven orientere læseren om hvor du har din viden fra. Det gælder alle opgavens niveauer:  Resuméer  Redegørelser  Analyser  Perspektiveringer Det at henvise til sine kilder er et vigtigt element i videnskabelig metode

16  Gennem opgaven gives ved hjælp af fodnoter henvisninger til den benyttede litteratur, som optræder i litteraturlisten  En fodnotes nummer anbringes efter det relevante afsnit og i fodnoten angives det benyttede værk (i forkortet form) samt sidetal, f.eks. Møller, s. 135  Dette gælder også ved citater

17  Besvarer jeg opgaveformuleringen?  Er alle oplysninger, facts, tal osv. korrekte?  Dokumenterer jeg i forhold til opgaveformuleringen?  Har jeg en klar og sammenhængende struktur?  Er afsnitsinddelingen meningsfuld, og er der sammenhæng mellem mine afsnit?  Er indledning, delkonklusioner og endelig konklusion klar?  Skriver jeg klart og sammenhængende?  Er sproget korrekt? (Husk at bruge stavekontrol)  Er mine kildehenvisninger i overensstemmelse med de akademiske normer?  Er opgavens layout i orden? Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009) Eva Heltberg: Skriv løs – slet og ret (2009)

18

19  Heltberg, Eva: Skriv løs – slet og ret. Dansklærerforeningens Forlag, 2009  Jensen, Claus: Studieforberedende skriftlighed, EMU http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/skriftlighed.html (hentet 16.8.11) http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/skriftlighed.html  Rienecker, Lotte og Stray Jørgensen, Peter: Studiehåndbogen, Samfundslitteratur 2009  Om dokumentation og kildehenvisninger http://stopplagiat.nu/ (hentet 16.8.11) http://stopplagiat.nu/


Download ppt "Munkensdam Gymnasium efterår 2012. Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google