Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Spis Forbi ”On the street, by the street”. Projektramme At skabe nye måltidsfællesskaber Fremme interessen for og tilgængeligheden af sundere måltider.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Spis Forbi ”On the street, by the street”. Projektramme At skabe nye måltidsfællesskaber Fremme interessen for og tilgængeligheden af sundere måltider."— Præsentationens transcript:

1 Spis Forbi ”On the street, by the street”

2 Projektramme At skabe nye måltidsfællesskaber Fremme interessen for og tilgængeligheden af sundere måltider

3 Tænk hvis man kan skabe et måltidsfællesskab ved at kombinere streetfood med hjemløse?

4 Med vores idé kan man opnå et fællesskab blandt hjemløse igennem beskæftigelse i en foodtruck ”De velfungerende vil gerne tilbage til et reelt liv med en fast indkomst” - Inge, frivillig hos Projekt Hjemløs ”Vi har et behov for at kunne give tilbage til samfundet” – Lucas, hjemløs

5 Customer Journey

6 Kunderne Hvem er kunden? - Folk på farten i alle aldre Hvad vil de have? - Noget andet end der tilbydes nu Hvor meget vil de betale? - 30-50 kr.

7

8 Hvorfor foodtrucks? 1.Streetfood oplever stigende popularitet 2.Københavns Kommune er interesseret i nye madkoncepter i gadebilledet 3.Fleksibilitet ift. placering og arbejdstider 4.Bred kundekreds

9 Hvorfor vælge hjemløse? Mangel på arbejdsmuligheder, hvor hjemløse ikke arbejder alene Velfungerende hjemløse kan få mulighed for at blive en del af et fælleskab igennem mad ”Det synes jeg er meget fint. Så kan man arbejde sammen og snakke om hvordan det går. Man bliver hurtigt træt af at arbejde alene” – Aurel: hjemløs i 6 år

10 Hvorfor ”Spis Forbi”? Vi vil skabe et fællesskab blandt hjemløse igennem mad, ved at opbygge en virksomhed på et marked hvor der er plads til innovation Ny mad, nye sælgere, nyt koncept.

11 I har mulighed for at komme ind på et populært marked med et nyt koncept Der er efterspørgsel af nye koncepter og anderledes mad ”Problemet med streetfood lige nu er at det alt sammen ligner hinanden” - kvinde i 20’erne ” Det gode ved madvogne er at man får smagt noget nyt, og det er nemt på farten” – Kvinde i 40’erne

12 ” Så længe jeg kan se hygiejnen er i orden har jeg ikke noget imod at købe mad af en hjemløs” – kvinde, 23 år Kundernes forbehold Kunderne er opmærksomme på de ansattes hygiejne Løsningsforslag Skabe et samarbejde med et industrikøkken hvor medarbejderne kan komme i bad. Uniformer og engangshandsker kan være med til at sikre god hygiejne

13 ”Det kan være svært at møde op til tiden. Vi lever et fragmenteret liv” - Lukas, hjemløs Logistiske udfordringer 1.Fremmøde kan blive en udfordring 2.Lønninger kan være svære at fastsætte i forhold til normale arbejdspladser Løsninger 1.Medarbejderansvar og fleksible arbejdstider kan løse problemet med fremmøde 2.Det er muligt at lønne efter B- indkomst (honorarløn). Timeløn og prøveperioder kan føre til månedsløn.

14 Markedsføringsstrategier Fokus på hjemløshed Nyt koncept Skabe dialog mellem hjemløse og kunderne Nedbryde fordomme om hjemløshed og hjemløse Samarbejde med NGO’er der arbejder med hjemløse Fokus på maden Større fokus på retterne fremfor sælgernes baggrund Sælgerne bliver ikke stigmatiseret Mulighed for at samarbejde med NGO’er omkring hjemløse ”Det ville være meget positivt hvis folk ved det er hjemløse, der arbejder i jeres madvogn. Så kan man snakke med folk om sin situation og hvordan livet er som hjemløs” – Aurel, hjemløs i 6 år

15 Jim Wolf – Amerikansk krigsveteran og hjemløs. Før og efter en make-over

16 Vores koncept er understøttet af: Kvantitative brugerundersøgelser – markedsanalyser baseret på tilfældigt udvalgte mennesker Kvalitative interviews med sælgere fra madvogne og -cykler Kvalitative interviews med hjemløse Ekspertviden fra Projekt Udenfor og frivillige fra Projekt Hjemløs Undersøgelser fra bl.a. Beskæftigelsesministeriet, Miljø-og Teknik Afdelingen hos Københavns Kommune og Fødevarestyrelsen

17 Menuforslag Udarbejdet på baggrund af en kvantitativ undersøgelse Lever op til behovet om streetfood som noget dansk, etnisk og vegetarisk Samlet under ét madkoncept som opfylder 74 % af brugernes ønsker

18 Menu – Spis Forbi -------------------------------------------- Kødet er fra fritgående dyr og grøntsagerne er økologiske FrikadellerSalater Klassiske frikadellerKartoffelsalat LammefrikadellerTabuleh FiskefrikadellerRødkålssalat FalafelGræsk salat Mix ‘n’ match: 1 frikadelle + lille salat 20,- 3 frikadeller + stor salat 50,- 1 Flaske vand 10,- ”On the street – by the street”

19

20 Fremtidige muligheder Konceptet kan udvides til alle større byer Kan udvides med både flere foodtrucks samt cykelvogne Konceptet kan komme ud til festivaler og events Sponsorer/samarbejdspartnere Fællesskabet kan styrke de hjemløse og give dem nye kompetencer

21 Vindue for nye streetfood-koncepter Konceptet kan udvides til alle større byer Konceptet kan udvides til både foodtrucks og cykler ”Spis Forbi” skaber et fælleskab blandt hjemløse igennem madlavning

22 Spis Forbi ”On the street, by the street”


Download ppt "Spis Forbi ”On the street, by the street”. Projektramme At skabe nye måltidsfællesskaber Fremme interessen for og tilgængeligheden af sundere måltider."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google