Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KIE-modellen Innovation i fagene CreateAndLearn, mobil: 5121

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KIE-modellen Innovation i fagene CreateAndLearn, mobil: 5121"— Præsentationens transcript:

1 KIE-modellen Innovation i fagene CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154irmelin@sol.dk

2 Innovativ læring 1.Innovation som fag 2.Innovativ pædagogik og didaktik i alle fag 3.Innovationsledelse CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154irmelin@sol.dk

3 Kreativitet og innovation – en kort definition Kreativitet: evnen til at bryde vanetænkning og skabe nye idéer Innovation: målrettet proces fra kim til færdig løsning, der skaber værdi for andre Entreprenørskab - idéomsætning: produktet får betydning for flere end de involverede Kreativitet er en forudsætning for innovation og entreprenørskab Grundlag: viden

4 det heliocentriske verdensbilledestøvsuger ………liberalisme fitnesscenterde grønne bude E=mc2tyngdekrafteninternettet dampmaskinenkunstmuseet hip hop………… romanen…………..demokrati plovenmobiltelefonen keynesianisme ………….

5 Irmelin Funch Jensen, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154irmelin@sol.dk

6 KIE-modellen Idéer skabes Idé realiseres og spredes Idé videreudvikles til færdigt produkt. Værditilskrivning

7 Grundlaget for innovativ pædagogik og didaktik: Viden i fagene - det rammesættende læringsrum Horisontal viden Fagligt relevant tema danner udgangspunktet Opgaver for lokalsamfundet (borgere i et demokrati) Det refleksive læringsrum Der er ingen modsætning mellem faglighed og innovativ læring

8 Det kreative læringsrum - idéer skabes Lærer- og elevroller: At aflægge gamle tankemønstre og vaner Åbenhed At turde dumme sig Ingen dommere Fri association Gå ind på andres tanker At lytte At stille spørgsmål At åbne til andre fag og faglige hovedområder At åbne til det omgivne samfund Fantasi Visioner At sige ja, og så …………………….. Man kan også ……………………….. Divergent proces: Leg, intuition, holisme Mål: Udfolde alle de elevernes (og lærernes) kreative potentiale Bryde vanetænkningen Fagligt grundlag: åbne spørgsmål, dvs. fremme kompetence til at besvare udefinérbare opgaver Læreren som observatør og facilitator CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154irmelin@sol.dk

9 CeateAndLearn, irmelin@sol.dk Divergent tænkning: 3-5 år: 98% 8-10: 32 % 13-15: 10% 25+: 2% (Buhl, Kreativitet – Danmarks vigtigste råstof?)

10 Skabe løsninger – det innovative læringsrum Eleverne skal have overblik kunne se sammenhænge kunne strukturere kunne planlægge (sin tid) kunne analysere kunne netværke kunne italesætte kunne prioritere kunne vurdere Kunne tænke logisk Kunne værditilskrive Konvergent proces: Det logiske, lineære, rationelle.. Mål: det færdige produkt Fagligt grundlag: Læreplanen som minimum Læreren som konsulent, faglig ekspert, facilitator og tovholder CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154irmelin@sol.dk

11 Entreprenørskab – det handlende læringsrum Eleven skal kunne være udadvendt formidle iværksætte iscenesætte brande producere promote informere markedsføre netværke være loyal Mål: Markedsføre og anvende det færdige produkt Fagligt grundlag: læreplanen som minimum Læreren som observatør og medorganisator CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154irmelin@sol.dk

12 At inddrage verden udenfor Rejsen gennem historien Studietur til Kina Norge Forældrenetværk Elever kan mere end man tror

13 At inddrage verden udenfor – solution camp Kræftens Bekæmpelse Rådet for større Færdselssikkerhed Lego Fremtidens uddannelse i globalt perspektiv Design fremtidens by Teglværksgrunden

14 At inddrage verdenen udenfor www.pionerprisen.dk Brugerdreven innovation

15 Claus Buhl: Kreativitet – Danmarks vigtigste råstof Det eksisterende videnhierarki: Akademisk viden (åndens arbejde) Praksisviden (håndens arbejde) og kreativ viden (kunstnerne) Videnhierakiet er en mental model, som er historisk betinget og har stor betydning for uddannelsessystemet

16 Videnhierarkiets betydning for uddannelsen: - grundlag: akademiske viden Fag (sociale konstruktioner) Klasseopdeling (aldersbetinget) Linearitet (fra børnehaveklasse til endt uddannelse)

17 Videnhierarkiet udfordres: ”Vi får problemer med at få den akademiske viden og erkendemåde til at hænge sammen med nye, uforudsigelige situationer i virkeligheden” Overflod af viden i dag og fremover ”I dag er viden ikke centreret om mennesker eller samfundsmæssig nytte. Den er centreret om viden i sig selv.” Industrisamfundets videnhierarki dur ikke længere Kreativ destruktion – faglighed og kreativitet to alen ud af samme stykke Kreativiteten aflæres i uddannelsen (og i samfundet)

18 Det ”udvidede” videnbegreb Viden og faglighed Akademisk viden Kreativ viden Praksis viden Claus Buhl, 2007

19 1. ordens viden”Det jeg ved, jeg ved”Kvalifikationer 2. ordens viden”Det jeg ved, jeg ikke ved”Kompetencer 3. ordens viden”Det jeg ikke ved, jeg ved”Kreativitet 4. ordens viden”Det jeg ikke ved, jeg ikke ved”Kultur Lars Qvortrup, Det vidende samfund, København 2004 CreateAndLearn, irmelin@sol.dk, mobil: 5121 3154irmelin@sol.dk

20 Udfordringer til lærerne og skolen Akademisk viden vs. kreativ viden og praksis viden 1.og 2. ordens viden3. ordens viden Færdige svarFlere mulige svar Rigtige svarHvad nu hvis? Lineær videnCirkulær viden (intuition) Tænke i deleTænke i helheder Akademisk viden skal sættes i spil på en kreativ måde Kreativ viden skal videreudvikle den akademiske viden Praksis-viden skal kobles med kreativ og akademisk viden.

21 Tegn hos eleverne i innovationsstudieretningen: Selvstændighed Vovemod Gå-på-mod Skøre idéer At dumme sig udvikler kreativitet At dumme sig, er at lære Organisationsevne Udadvendthed Engagement Ansvarlighed Hierarkier nedbrydes Har det sjovt Være i nu’et, glemme tiden Kombinerer kreativ viden, akademisk viden og praksis viden Klar afsmitning til andre fag

22 Tegn på den innovative lærer Lader faget åbne sig for nye muligheder Sætter akademisk, kreativ og praksis viden i spil Bruger og udvikler fagligheden ved at følge elevernes idéer Stiller spørgsmål i forlængelse af elevernes idéer Betragter eleverne som medspillere Hierarkier brydes ned Lader eleverne være medstyrende Åben for (elevernes) idérigdom Skabe rammer for elevernes idérigdom Indlevelse, empati Kan rumme uforudsigelighed, ser nye muligheder Mange bolde i luften Manøvrere i kaos eller skabe struktur i kaos Lytter, observerer


Download ppt "KIE-modellen Innovation i fagene CreateAndLearn, mobil: 5121"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google