Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afCamilla Bonde Redigeret for ca. et år siden
1
1 www.silkeborgkommune.dk Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef
2
2 www.silkeborgkommune.dk Baggrunden for projektet er Den stigende langtidsledighed (vi har 2200 forsikrede ledige – 1/3 langtidsledige) Den kortere dagpengeperiode Vores eget behov for at kunne dokumentere at det vi gør, har en effekt Og så vil vi gerne blive mere ensartede i den måde vi arbejder på, så der ikke er forskel på om man møder konsulent A eller B
3
3 www.silkeborgkommune.dk Hvad er det for et projekt? Projektet er et forandringsteoriprojekt, og projektet skal afprøve resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg, og skabe læring, der kan bredes ud til andre jobcentre
4
4 www.silkeborgkommune.dk Hvor er vi i projektet? Vi kører ikke efter modellen endnu – vi står over for at skulle pilotteste modellen Vi har den overordnede scoringsmodel på plads Og vi har allerede høstet nogle gode erfaringer…
5
5 www.silkeborgkommune.dk Projektdeltagerne er Jobcenter Silkeborg – Forsikrede Ledige Beskæftigelsesregion Midtjylland Rambøll
6
6 www.silkeborgkommune.dk Formålet med projektet Det primære formål med projektet er at styrke indsatsen overfor langtids- ledighed i Jobcenter Silkeborg Konkret betyder det, at projektet skal bidrage til, at vi tidligt kan spotte de ledige, hvor der er risiko for langtidsledighed, så vi kan iværksætte en forebyggende indsats Herudover skal projektet bidrage til en styrket indsats i forhold til de ledige der allerede er ramt af langtidsledighed
7
7 www.silkeborgkommune.dk Hvad er forandringsteori og resultatbaseret styring?
8
8 www.silkeborgkommune.dk Nyledig med høj risiko for langtidsledighed Mehmet 46 år Boet i Danmark i 15 år Ingen erhvervsuddannelse Arbejdet som ufaglært på montagevirksomhed i Silkeborg Fyret/ansat ved udsving i ordrebogen
9
9 www.silkeborgkommune.dk Trin 1 – Hvad er den strategiske målsætning? At iværksætte en indsats som hurtigst muligt får den ledige i varig selvforsørgelse Og det skal ske inden for de rammer vi har Og indsatsen skal tage udgangspunkt i borgerens individuelle forhold
10
10 www.silkeborgkommune.dk Trin 2 – Hvem er målgruppen? – målt ift. afstand fra arbejdsmarkedet
11
11 www.silkeborgkommune.dk Trin 2 – Hvem er målgruppen? - screening af borgeren Faglige kvalifikationer og uddannelse Sociale og personlige kompetencer Motivation og jobsøgning
12
12 www.silkeborgkommune.dk Trin 2 – Hvem er målgruppen? - risikoprofil Over norm (1) Norm (2) Under norm (3) Ved ikke Uddannelse og faglige kompetencer Personlige og sociale kompetencer Motivation og jobsøgning Udfyldningen af risikoprofilen sker i samarbejde med borgeren Forud for hver samtale udfylder borgeren et spørgeskema Spørgeskemaet giver bud på score (samt information, der kan kvalificere samtalen)
13
13 www.silkeborgkommune.dk Trin 2 – Hvem er målgruppen? - Og hvem skal ha’ hvad? Nu begynder vi at ha’ det redskab som er helt centralt for projektet: Nogle klare billeder på hvilke borgere der er i risiko for at blive langtidsledige. Og lige så vigtigt: Nogle klare billeder på hvilke borgere der ikke er i risiko for at blive langtidsledige.
14
14 www.silkeborgkommune.dk Nyledig med lav risiko for langtidsledighed Mette 26 år Speditør Uddannet markedsførings- økonom i 2010 Løn i seneste job: 32.000 kr
15
15 www.silkeborgkommune.dk Trin 2 – Hvem er målgruppen? - Allerede langtidsledige? Der er relativ høj risiko for at vedblive langtidsledig hvis: Den langtidsledige har kort erhvervserfaring Den langtidsledige er over 50 år Den langtidsledige har tidligere haft længere ledighed eller sygdom
16
16 www.silkeborgkommune.dk Per 57 år Ufaglært 3F’er Længere perioder med sygdom
17
17 www.silkeborgkommune.dk Trin 2 – Hvem er målgruppen? - Allerede langtidsledige? Og på samme måde er der relativ lav risiko for at forblive langtidsledig hvis: Den langtidsledige har en lang videregående uddannelse (kombineret med andre faktorer som fx alder, mobilitet mv.)
18
18 www.silkeborgkommune.dk Pernille 29 år Cand. Jur. fra april 2011 Har været i løntilskud 6 mdr. Bliver nu indkaldt til samtale til de job hun søger
19
19 www.silkeborgkommune.dk Trin 3 – Hvad er de tilsigtede effekter? Styrkede uddannelsesmæssige eller faglige kvalifikationer Styrkede sociale og personlige kompetencer Styrket motivation og jobsøgning
20
20 www.silkeborgkommune.dk Trin 4 – Hvad er indsatsen? - 9 indsatssegmenter Udgangspunktet for indsatsen er indplaceringen af den enkelte i risikoprofilen Over norm (1) Norm (2) Under norm (3) Ved ikke Uddannelse og faglige kompetencer Personlige og sociale kompetencer Motivation og jobsøgning
21
21 www.silkeborgkommune.dk Indsatsgrupper 1.Over norm (score 1) på alle tre 2.Over norm eller norm (score 1 og 2) på alle tre 3.Under norm (score 3) på én af de tre parametre 4.Under norm (score 3) på to af tre 5.Under norm på alle tre Indsats afhænger af hvilken gruppe man tilhører
22
22 www.silkeborgkommune.dk Erfaringerne indtil nu… Godt redskab til at sikre en prioritering i vores indsats – (hvem skal ha’ og hvem skal ikke ha’?) Godt redskab til at sikre ensartethed i sagsbehandlingen – vi har fået nogle fælles billeder på hvilke borgere der er i risiko for at blive langtidsledige Godt redskab til – forhåbentlig – at sikre større træfsikkerhed når vi vælger indsats og tilbud (bedre effekt…) Dynamisk model!
23
23 www.silkeborgkommune.dk Udfordringerne… IT-understøtningen af redskabet Tid til spørgeskemaet og screeningen Personaleressourcer – det tager mere tid at få indarbejdet mere kvalitet i indsatsen Tilbudsviften (det rigtige tilbud ift. borgerens barrierer)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.