Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAndrea Bundgaard Redigeret for ca. et år siden
1
PSYKISKE TRAUMER OG ANDETSPROGSTILEGNELSE Sociale og kognitive udfordringer og pædagogiske konsekvenser Julia Keller og Pernille Sejdelin DPU’s efteruddannelsesprogram
2
FÆLLESTRÆK HOS TRAUMATISEREDE FLYGTNINGE Langsom sproglig progression Koncentrationsbesvær Hukommelsesproblemer Problemer med at indgå i par- og gruppearbejde JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM
3
ET SOCIO-KOGNITIVT LÆRINGSSYN Læring foregår igennem aktiv deltagelse i sociale fællesskaber, og via kognitive problemløsningsprocesser JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM
4
TRAUMER OG SPROGTILEGNELSE Traumatiserede kursister er særligt udfordrede pga.: - Vanskeligheder ift. at indgå i sociale fællesskaber - Kognitive dysfunktioner JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM
5
TRAUMER OG HJERNEN Storhjernen Forstand, logisk sans, kreativitet, sprog og viljestyrede handlinger Krybdyrhjernen (hjernestammen + lillehjernen) Reflekser, overlevelsesinstinkter Mellemhjernen Modtager sanseindtryk og videreformidler dem Amygdala: tildeler sanseindtrykkene betydning/følelser; vurderer fare Hippocampus: kategoriserer sanseindtrykkene og knytter dem til tid og sted; videresender informationer til storhjernen JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM
6
DEN NORMALE ERINDRINGSPROCES Stresshormoner udskilles til at mobilisere kamp- og flugtreaktioner Forbindelsen mellem amygdala og hippocampus afbrydes Storhjernen bearbejder oplevelsen og lagrer den som en meningsfuld erindring Overlevelsesinstinkterne overtager Det lykkes at kæmpe/flygte: forbindelsen mellem amyygdala og hippocampus genetableres Amygdala vurderer en situation til at være truende JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM
7
DEN TRAUMATISKE ERINDRINGSPROCES Stresshormoner udskilles til at mobilisere kamp- eller flugtreaktioner Oplevelsen lagres som ordløse sanseindtryk Invaderende tanker føles voldsomme og fører til at hjernen igen udskiller stresshormoner Forbindelsen mellem amygdala og hippocampus afbrydes Storhjernen mangler informationer om den traumatiske begivenhed og kan ikke bearbejde oplevelsen Overlevelsesinstinkterne overtager Det lykkes ikke at kæmpe eller flygte Amygdala vurderer en situation til at være truende JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM
8
TOLERANCEVINDUET (PETER LEVINE, PHD.) JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM
9
TOLERANCEVINDUET (PETER LEVINE, PHD.) JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM
10
DEN TRAUMATISEREDE KURSIST JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM
11
FOKUSOMRÅDER IFT. UNDERVISNING AF TRAUMATISEREDE KURSISTER 1.Hvordan kan vi bryde isolationen og udnytte det sociale rum i klassen for at optimere kursisternes muligheder for sprogtilegnelse? 2.Hvordan kan vi hjælpe kursisterne med at mindske stress i kroppen for at læring kan finde sted? 3.Hvordan kan vi målrettet arbejde med hukommelsen i undervisningen? 4.Hvordan kan vi målrettet arbejde med koncentrationen i undervisningen? JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM
12
TAK FOR I DAG! Pernille Sejdelin: pernille.sejdelin@gmail.compernille.sejdelin@gmail.com Julia Keller: juliake@gmx.dejuliake@gmx.de JULIA KELLER OG PERNILLE SEJDELIN, KURSUSLEDERE VED DPU'S EFTERUDDANNELSESPROGRAM
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.