Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation 20.06.16 Business Faxe Katrine Krogh Balslev.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentation 20.06.16 Business Faxe Katrine Krogh Balslev."— Præsentationens transcript:

1 Præsentation 20.06.16 Business Faxe Katrine Krogh Balslev

2 Forretningsmodel CAPNOVA et investerings- og udviklingsselskab Vi hjælper iværksættere og virksomheder med at omsætte innovative forretningsidéer til succesfulde virksomheder, der skaber vækst og arbejdspladser

3 Instrumenterne Kapital Statslige midler i iværksættervirksomheder: høj nyhedsværdi & internationalt potentiale CAPNOVA Invest Zealand: Eksisterende virksomheder med særligt vækstpotentiale (pt. inden midler, men det kommer der) Vi gennemgår 3-400 investeringscases per år Vi investerer i 15-20 selskaber per år Fundraising Vi har hjulpet med at hjemtage +400 mio. i projektstøtte til virksomheder og virksomhedsrettede projekter Fundraising Service Sjælland Alliancer/netværk, f.eks. Greater Copenhagen Food Innovation Interactive Denmark BIOPRO

4 Fundraising Service Sjælland Fundraising Service Sjælland hjælper SMV’er i Region Sjælland med at tiltrække midler fra fonde og puljer til innovation og udvikling i virksomheden til gavn for regional udvikling og vækst Gratis service finansieret af Vækstforum Sjælland med regionale og kommunale midler Eksempel - LeanVent Leanvent har fået kr. 5,8 mio fra EUDP til videre udvikling af et aerodynamisk reguleringsspjæld til lavenergi ventilation ”Ansøgninger kan være vanskelige at overskue for en lille virksomhed. CAPNOVAs hjælp var af uvurderlig betydning. Jeg er overbevist om, at de var med at sikre det positive resultat.” Susanne Lundvald, tidl. direktør i LeanVent

5 Fundraising Service Sjælland Hvad kan fundraising bruges til? Øge virksomheders midler til innovation, udvikling og test/demonstration af nye produkter og services Strukturere virksomheders samarbejde med kendte og nye industri- og videnpartnere Give virksomheder adgang til seneste viden og teknologi i Danmark, EU og resten af verden

6 Fundraising Service Sjælland Hvad skal der til for at sikre udviklingsmidler via fundraising? Udsigt til et nyt produkt/service, der ikke allerede findes på markedet i Danmark eller i udlandet løser et problem hos kunder/brugere på en afgørende ny måde har et stort potentiale uden for Danmark eller EU vil give flere arbejdspladser i Danmark eller EU vil give virksomheden en væsentlig højere omsætning

7 Fundraising Service Sjælland Hvad kan du få hos os? 1-1 vejledning med virksomheder / partnerskaber om Screening af danske og europæiske støttemuligheder Strategi for fundraising Afklaring af ansøgningskrav Vejledning i skrivefasen Desuden assistance til identifikation af potentielle samarbejdspartnere kontakt til relevante aktører for virksomhederne henvisning til specialiseret EU-vejledning hos Nordic Innovators

8 Soft Money 2016 forår Markeds-modnings-fonden Virksomheder kan søge støtte til test og tilpasning af produkter og serviceydelser. Deadline: 17. maj/10. okt Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP) Støtter virksomheder i udvikling og demonstration af nye effektive energiteknologier. Deadline: 7. april Erhvervsforsker Yder tilskud til at ansætte en ph.d.-studerende eller en postdoc til at løse forsknings- og udviklingsopgaver. Deadline 7. Marts 19. sep InnoBooster SMV’er, start-ups og forskere kan få tilskud tilpasset deres behov for viden eller teknologi.Deadline: løbende Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP) Støtter virksomheder i at udvikle og demonstrere nye og effektive miljøløsninger.Deadline: 2 og 23. maj Grand Solutions Støtter store projekter inden for forskning, udvikling, markedsmodning og implementering. Deadline 2. maj Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) Støtter fødevareerhvervet gennem projekter med bæredygtighed, effektivitet og værdiløft. Deadlines: 16. marts SME - Instruments EU program. SME’er kan søge støtte til tilpasning af produkter og serviceydelser (>TRL 6). 4 årlige cut-off dates Fast Track to Innovation EU program. Støtter virksomheder i udvikling af cutting edge teknologier. Bottom up tilgang. Deadline: 7. april Eurostars EUREKA program. Støtter udviklings/Innovations SME’er i samarbejdsprojekter om udvikling af nye produkterDeadline: 7. april Marie Skłodowska-Curie PhD Yder tilskud til at ansætte en ph.d.-studerende og andre lignende forskningsrelaterede udgifter.Deadline: 28. april

9 Værdikæ de Danske fonde og puljer Netværk InnoBooster – Innovationsfonden Grand Solutions – Innovationsfonden Erhvervsforsker – Innovationsfonden GUDP – NaturErhvervstyrelsen EUDP – NaturErhvervstyrelsen MUDP – NaturErhvervstyrelsen Markedsmodningsfond en – Erhvervsstyrelsen Danske fonde og puljer

10 Værdikæ de H2020 – LEIT & samfundsudfordring er Andre eur. programmer Netværk Research and Innovation Action (RIA) (TRL 2-5) Innovation Action (IA) (TRL 4 – 7) SMV-instrument – fase 1 & 2 (TRL 6 – 9) Fast Track to Innovation Eurostars Interreg EU-fonde og puljer

11 InnoBooster omsætter spændende innovative ideer til vækst og beskæftigelse Ansvarlig styrelse: Uddannelses- og Forskningsministeriet Deadline: løbende - åbner igen 15/8/2016 InnoBooster Hvem kan deltageSmå- og mellemstore virksomheder, start-ups og forskere BevillingsrammeFra 50.000 op til 5 mio. kr. (støttebeløb) TidsrammeMax. 2 år StøttekriterierNyhedsværdi, forretningsmæssigt potentiale, økonomisk effektivitet og gennemførelse

12 Grønt Udviklings-og Demonstrationsprogram (GUDP) Målet er yde tilskud til gode ideer indenfor grønomstilling af fødevareerhvervet, samt understøtte grøn- og økonomiskbæredygtighed Ansvarlig styrelse: NaturErhvervsstyrelsen Deadline: 1 mere efteråret 2016 Hvem kan deltageForskningsinstitutioner, producenter, iværksættere mv. Indenfor fødevareerhvervet BevillingsrammeUdviklings og demonstrationsprojekter: 0,25-15 mio. Netværksprojekter: 250.000-2 mio. TidsrammeUdvikling og demonstrationsprojekter: op til 4 år Netværksprojekter: 1-2 år StøttekriterierForretningspotentiale, skabe vækst og beskæftigelse til gavn for det danske fødevareerhverv, samt deltagelse fra flere led i værdikæden.

13 Målet med Markedsmodningsfonden er at yde tilskud til test af prototyper eller serviceydelser hos potentielle kunder, samt efterfølgende tilpasning af prototypen, der kan styrke dens kommercielle potentiale. Ansvarlig styrelse: Erhvervsstyrelsen Deadline: 10. oktober 2016 Markedsmodningsfonden Hvem kan deltageMin. To fuldtidsstillinger på ansøgningstidspunktet Projekt budgettet skal være på min. 3 mio. BevillingsrammeAfhænger af virksomhedens størrelse og samarbejdspartner. Maksimal dækning på 45% af omkostningerne StøttekriterierNyhedsværdi, marked og forretningsmodel, kompetencer og relevant samarbejdskreds, vækst-og beskæftigelse effekter og tilskyndelseseffekt

14 Målgruppen er innovative enkeltvirksomheder eller konsortier af private virksomheder. Projektet skal falde indenfor temaerne i de samfundsmæssige udfordringer. Der kan søges støtte til feasibility study i form af konceptudvikling og forundersøgelse af idéens (TRL 6 niveau) kommercielle og tekniske potentiale og udvikling af forretningsplan. Deadline: Løbende ansøgning (4 årlige deadlines) - Behandlingstid er 2 + 1 måned Projektperiode: 6-12 måneder Projekter under SMV - Instrument fase 1 Antal partnereMin. 1 Antal landeMin. 1 Max. finansiering70 % af projektomkostninger (max. 50.000 EUR lump sum)

15 Målgruppen er innovative enkeltvirksomheder eller konsortier af private virksomheder. Projektet skal falde indenfor temaerne i de samfundsmæssige udfordringer. Der kan søges støtte til demonstration, miniaturemodellering, prototypeudvikling og test af produkt og/eller idé (TRL 6 niveau). Deadline: Løbende ansøgning (4 årlige deadlines) – behandlingstid er 4 + 2 måneder Projektperiode: 12-24 måneder Projekter under SMV - Instrument fase 2 Antal partnereMin. 1 Antal landeMin. 1 Max. finansiering70 % af projektomkostninger + 25 % overhead Mellem 0,5-2,5 mio. €

16 ”Samfundsudfordringer” og ”Lederskab inden for støtte- og industriteknologi (LEIT)” består af en række temaer, som hver indeholder en række challenges. Man kan finde de specifikke challenges inde under de enkelte temaers arbejdsprogrammer. Research and Innovation Action (RIA) Forskningsprojekter. Fokus på at etablere helt ny viden og/eller undersøge muligheder i ny teknologi, produktion etc. (TRL 2 – 5) Innovation Action (IA) Mere markedsnære innovationsprojekter, der kan indeholde test, demonstration og prototyper. (TRL 4 – 7) Andre relevante projekttyper under LEIT og samfundsudfordringer Antal partnereMin. 3 Antal landeMin. 3 Max. finansiering100 % af projektomkostninger + 25 % overhead Antal partnereMin. 3 Antal landeMin. 3 Max. finansiering70 % af projektomkostninger (100 % for non-profits) + 25 % overhead


Download ppt "Præsentation 20.06.16 Business Faxe Katrine Krogh Balslev."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google