Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Et eksempel på datadrevet kvalitetsforbedring Ole Bredahl Rasmussen Obstetrisk kvalitetsansvarlig overlæge Gynækologisk obstetrisk afdeling Hospitalsenheden.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Et eksempel på datadrevet kvalitetsforbedring Ole Bredahl Rasmussen Obstetrisk kvalitetsansvarlig overlæge Gynækologisk obstetrisk afdeling Hospitalsenheden."— Præsentationens transcript:

1 Et eksempel på datadrevet kvalitetsforbedring Ole Bredahl Rasmussen Obstetrisk kvalitetsansvarlig overlæge Gynækologisk obstetrisk afdeling Hospitalsenheden Vest Lægeforeningens møde i Århus Torsdag d. 4. februar 2016

2 December 2012 erkendte vi et problem: 8 % med læsion af endetarmsmusklen hos vaginalt fødende førstegangsfødende igennem flere år * * Tal fra Fødselsregisteret December 2012 erkendte vi et problem: 8 % med læsion af endetarmsmusklen hos vaginalt fødende førstegangsfødende igennem flere år * * Tal fra Fødselsregisteret Et projekt i afdelingen i 2010-2011 havde ikke ændret på tallene Ole Bredahl Rasmussen, HEV

3 Januar 2013 startede vi: Projekt Færre Fødselslæsioner (Jane Boris, Annika Yding, Charlotte Sander, Ole Bredahl Rasmussen) ”Fra 8 til 4” Standarden for den nationale indikator satte 6 % som øvre grænse for kvaliteten Ole Bredahl Rasmussen, HEV

4 Systemer -hvordan er organisationen ”skruet sammen” -hvem og hvad skal der tages hensyn til ? Mennesker -Forstå sit team -Forstå hvad der motiverer -Kunne fjerne barrierer Redskaber -Plan for forbedring -Tænke PDSA -Kunne og ville reflektere over selve forbedringsprocessen Data og statistik -Forstå betydningen af variation for en proces -Kunne måle en udvikling -Kunne analysere udviklingen Kurset til Forbedringsagent marts 2013 Dansk Selskab for Patientsikkerhed Kurset til Forbedringsagent marts 2013 Dansk Selskab for Patientsikkerhed Model of Improvement

5 2013 … Ledelsens opbakning Charter Styregruppe Intervention Certificering Registreringsark Database Driverdiagram m.m.m. Ole Bredahl Rasmussen, HEV

6 Charter 1.Hvad ønsker vi at opnå ? 2.Hvordan ved vi at en forandring er en forbedring ? 3.Hvilke forandringer skal gennemføres for at nå målet ? Ole Bredahl Rasmussen, HEV

7 Resultater Ole Bredahl Rasmussen, HEV

8 Resultater Ole Bredahl Rasmussen, HEV

9 Resultater Ole Bredahl Rasmussen, HEV

10 Resultater Ole Bredahl Rasmussen, HEV

11 Resultater En vigtig lære er at der er brug for rigtig mange data, hvis man skal kunne monitorere en intervention Der er brug for en database og for nogen som kan håndtere data – dvs lægerne Ole Bredahl Rasmussen, HEV

12 Afdelingens udbytte: At det godt kan lade sig gøre, selvom det ikke er lykkedes tidligere At Forbedringsmodellen kan give resultater Vi har leveret bedre kvalitet til vores fødende Bla af denne grund blev vi kåret som bedste fødested 2015 Afdelingen har lært noget om at lære ! Ole Bredahl Rasmussen, HEV

13

14 Hvordan skal kvalitetsopgaven løses på sygehusene? Forbedringsmodellen bliver indført  Kvalitetsteams skal bestemme dagsorden – Patienterne / klinikerne / data fra kvalitets-indikatorer / data fra vores registreringer  Der mangler beskrivelse af data i kvalitetsarbejdet: – Databaser - Hvor må de gemmes? – Adgang til ”big data” som fx Fødselsregisteret?! Ole Bredahl Rasmussen, HEV Tak for opmærksomheden !

15 Vi står der nu igen – uden adgang til vores data. Efter 17 år er vi tilbage på samme sted ! PROCRIN SSI DKF Ole Bredahl Rasmussen, HEV

16 Charter 1.Hvad ønsker vi at opnå ? At gå fra 8 % til under 4 % - Positive effekter – giver sig selv - Negative effekter - Risiko for at øge epis frekvensen: holdes øje med i projektet - Risiko for flere dårlige børn: Sikre Fødsler startede cirka samtidig -Driftspåvirkning - Afdelings økonomi ikke relevant -Ekstra arbejde med registrering Ole Bredahl Rasmussen, HEV

17 Charter 2.Hvordan ved vi at en forandring er en forbedring ? Udkomme data: - Hyppighed af sphincterrupturer pr måned - Antal fødsler uden ruptur imellem cases Proces data: - Andel hvor elementerne i vores pakke er opfyldt - Andel af fødsler med jordemødre, som er certificeret Balancerende data: - Hyppigheden af episiotomi pr måned Ole Bredahl Rasmussen, HEV

18 Charter 3.Hvilke forandringer skal gennemføres for at nå målet ? Intervention: – Definere en pakke – Definere certificering Barrierer: – Diskutere argumenter imod Ressourcer: – Hjælp fra Hjørring til at certificere vores afdelingsjordemødre til at certificere Ole Bredahl Rasmussen, HEV

19 Driver diagram Færre fødselslæsioner i HEV – 2/10 - 2013 Mål: Fra 8 til 4 % Fokus og forståelse i personalet Pakken -aftale -synligt perineum -hånd på caput -pistolgreb Primære drivere Sekundære drivere Møder Rapporter Klistermærker, plakater Foetus team træning Artikler Fantomøvelser Hjælp fra Hjørring Afdelingsjordemødre Logistik Database Registreringsark Certificering Data Forståelse hos gravide og fødende Power pointen Plakater + Værd at vide FaceBook + afdelingens hjemmeside Afdelingsledelsens opbakning Ole Bredahl Rasmussen, HEV

20 The Three Faces of Performance Measurement: Improvement, Accountability, and Research Solberg et al., Joint Commission Journal on Quality Improvement. Mar 1997;23(3):135-147. ForskningForbedringKontrol FormålSkabe ny videnImplementere eksisterende viden Dokumentere, bedømme og sammenligne HypoteseStatiskDynamiskIngen hypotese VariationKontrollérStudérJustér Stikprøve”Stor””Lille”Ingen stikprøve MålehyppighedEn eller få målingerDager, uger, månederKvartaler, år Statistiske metoderKomparative metoder (t-test, chi2, regression,…) Procesanalyse (statistisk proceskontrol) Deskriptive metoder (gennemsnit, spredning,…) Ole Bredahl Rasmussen, HEV

21 The Three Faces of Performance Measurement: Improvement, Accountability, and Research Solberg et al., Joint Commission Journal on Quality Improvement. Mar 1997;23(3):135-147. ForskningForbedringKontrol FormålSkabe ny videnImplementere eksisterende viden Dokumentere, bedømme og sammenligne HypoteseStatiskDynamiskIngen hypotese VariationKontrollérStudérJustér Stikprøve”Stor””Lille”Ingen stikprøve MålehyppighedEn eller få målingerDager, uger, månederKvartaler, år Statistiske metoderKomparative metoder (t-test, chi2, regression,…) Procesanalyse (statistisk proceskontrol) Deskriptive metoder (gennemsnit, spredning,…) Ole Bredahl Rasmussen, HEV

22 The Three Faces of Performance Measurement: Improvement, Accountability, and Research Solberg et al., Joint Commission Journal on Quality Improvement. Mar 1997;23(3):135-147. ForskningForbedringKontrol FormålSkabe ny videnImplementere eksisterende viden Dokumentere, bedømme og sammenligne HypoteseStatiskDynamiskIngen hypotese VariationKontrollérStudérJustér Stikprøve”Stor””Lille”Ingen stikprøve MålehyppighedEn eller få målingerDager, uger, månederKvartaler, år Statistiske metoderKomparative metoder (t-test, chi2, regression,…) Procesanalyse (statistisk proceskontrol) Deskriptive metoder (gennemsnit, spredning,…) Ole Bredahl Rasmussen, HEV

23 Den nye kvalitetsmodel - 1 Model of Improvement Dagsorden bestemmes lokalt i afdelingerne på baggrund af: – Patienterne – Klinikerne – Indikatorerne Kvalitetsteams skal samarbejde med klinikerne – ikke top-down Tid til planlægning og analyse Ole Bredahl Rasmussen, HEV

24 Den nye kvalitetsmodel - 2 Læger har en central rolle inkl ift data og statistik Publicere om kvalitetsarbejde (prospektive proces-data) Dataindsamlingen, -opbevaring og analyse det ømmeste punkt ! Data er ikke bare ”stakitter” ”Big-data” fra Fødselsregisteret Ole Bredahl Rasmussen, HEV


Download ppt "Et eksempel på datadrevet kvalitetsforbedring Ole Bredahl Rasmussen Obstetrisk kvalitetsansvarlig overlæge Gynækologisk obstetrisk afdeling Hospitalsenheden."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google