Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ROMANTIKKENBilledanalyse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ROMANTIKKENBilledanalyse"— Præsentationens transcript:

1 ROMANTIKKENBilledanalyse

2 HVAD ER ET BILLEDE? “Bilidi” Ordet billede stammer fra oldsaksisk
som betyder et forbillede eller et mønster.

3 Vi ser på billeder overalt hver eneste dag…
... Hele vores virkelighed er bygget op omkring billeder.

4 Chauvet Grotten i Frankrig 32.000 år gamle…
De ældste billeder Chauvet Grotten i Frankrig år gamle…

5 Centralperspektivet indføres som norm - rumlighed
1400-tallet Centralperspektivet indføres som norm - rumlighed

6 1800-tallet og impressionismen
Gør op med centralperspektiv Fremkomst af fotografiet Det abstrakte…

7 Billeder sætter dagsorden
Billedstorm Dokumenterer Billedmanipulation

8 Hvad er en billedanalyse?
At se på det umiddelbare - Hvad forestiller billedet? Hvilke farver og former er dominerende? Så går man nærmere ind i billedets opbygning og ser på komposition, farvevalg og teknik.

9 Billedanalysens 4 stadier
Fakta Hvem har malet billedet, hvad er billedets titel, Hvornår er billedet fremstillet.. Første betragtning HVad forestiller billedet, hvad ser man? Analyse Komposition, farvevalg, motiv, osv. Perspektivering Trække tråde til kunsthistorien, samtiden, kunstnerens øvrige værker. Man sætter billedet ind i en sammenhæng.

10 Fakta om billedet: Hvem? Hvem er maleren? Hvornår?
Hvornår er billedet malet? Billedets titel Hvad hedder billedet?

11 Første betragtning Hvad forestiller billedet - Her ser man på billedet og lægger mærke til hvad det forestiller.

12 Figurativt eller abstakt? Hvis figurativt - hvad/hvem?
Er det en genkendelig eller naturlig situation? Hvad fortæller situationen om personens liv? Hvad fortæller personernes kropssprog og mimik om situationen? Er der gået noget forud for billedet og kommer der noget efter? Er der kendetegn fra en bestemt periode, miljø eller socialklasse? Hvilken sfære er motivet fra? Stilleleben, hverdagsrealisme eller portræt? Hvis billedet er abstrakt, beskrives former, farver og komposition. Hvilket slags billede er der tale om: portræt, landskabsmaleri, et still fra en film, en reklame ect.

13 Analyse - HVORDAN FORESTILLER BILLEDET?
Hvordan er kompositionen? Billedets rum? Hvad sker der i forgrund, mellemgrund og baggrund? Hvordan er billedet komponeret? Er der balance i opstillingen? (skævhed/symmetri) Er der centrale elementer placeret i det gyldne snit? Er billedet to- eller tre-dimensionelt? Er de dominerende linjer i billedet diagonale, horisontale eller Vertikale? Har motivet en cirkelkomposition, trekantskomposition eller højre/ventre-komposition? Er der bevægelse i billedet? Er billedet et udsnit af en helhed? Er kompositionen harmonisk, dynamisk eller rytmisk? Hvor drages blikket hen? Er der centralperspektiv? Er der blikretning ud af billedet? Kigger de på hinanden - hvor er kontakten? Hvilke stemninger udtrykker billedet?

14 Analyse - HVORDAN FORESTILLER BILLEDET?
Hvordan er farvevalget? Er farverne lette og lyse eller dystre og tunge Hvordan spiller farvevalget sammen med motivet? Er der modsætning mellem farvevalg og motiv eller spiller de sammen? Er der symbolik i farvevalget? Er der et naturligt/realistisk farvevalg? Er der brugt komplimentærfarver? Hvordan er forholdet mellem lys og skygge? Hvilke elementer i billedet er i lys/skygge? Hvad betyder det? Er der naturligt lysindfald? Er lyskilden inde i billedet eller udenfor?

15 Analyse - HVORDAN FORESTILLER BILLEDET?
Hvordan er teknikken? I en analyse af billedets teknik ser man på den tekniske fremførelse af billedet. Hvis det er et fotografi, er det sort/hvid, er det realistisk eller manipuleret, kan man se, at det er manipuleret og er det meningen? Hvad tilfører det billedet, at man er i tvivl om ægtheden? Hvis det er et maleri, hvilken teknik er brugt: olie, akvarel, kridt, kul, blæk eller andet. Kan man se penselstrøg, taktilitet, fingeraftryk? Hvad siger teknikken om billedet?

16 Analyse - HVORDAN FORESTILLER BILLEDET?
Hvordan er synsvinklen? Her ser man på, hvordan synsvinklen er i billedet, dvs. hvor det er set fra. Er billedet set oppefra, midt fra eller nedefra? Er det et naturligt perspektiv, kan det være set sådan i virkeligheden eller er det set et fysisk umuligt sted fra?

17 Analyse - HVORDAN FORESTILLER BILLEDET?
Hvordan er billedets ramme? Et billede er som regel monteret i en ramme og denne kan have stor betydning for det samlede indtryk af billedet. Hvordan er billedet rammet ind? Understøtter rammen billedet eller udfordrer den billedet? Er rammen en del af det samlede indtryk af billedet?

18 Analyse - HVORDAN FORESTILLER BILLEDET?
Hvordan er motivet afbildet? Her kan man se på, hvordan maleriet gengiver sit motiv. Ser det ’ægte’ ud? Gengiver maleriet motivet realistisk eller abstrakt, impressionistisk, ekspressionistisk, modernistisk?

19 PERSPEKTIVERING Når man har analyseret billedets enkeltdele, kan man samle analysen op i en perspektiverende diskussion ved at kigge på tema, budskab og perspektivering. Først kan man overveje, om billedet vil ’sige’ noget, og hvad billedets grundlæggende tema er. Er der en pointe i, at motivet er fremstillet på den måde, det er? Er der en spænding mellem form og indhold og hvad kan det betyde? Kan billedet forstås uden sin titel? Hvordan spiller titel og billede sammen? Dernæst kan man se på, hvad billedets budskab evt. er. Hvad er billedets holdning til det, det fremstiller? Hvordan kommer denne holdning til udtryk?

20 PERSPEKTIVERING - Har billedet en funktion – samfundskritisk, besværgende, hyldende, moralsk osv.? - Fungerer det som ren udsmykning eller underholdning? - Er billedet konceptuelt? Dvs. er der en idé eller et koncept bag ved billedet, som man skal kende for at kunne afkode det? - Siger billedet noget om den samtid, det udspringer af? Til sidst åbner perspektiveringen op for at se billedet i en større sammenhæng. På baggrund af analysen kan man sætte billedet i forhold til kunstneren og kunsthistorien, fremkomst og modtagelse osv.

21 PERSPEKTIVERING I forhold til billedets fremstilling og modtagelse kan man diskutere følgende: - Er billedet lavet til en bestemt anledning, på bestilling eller som kommentar til en bestemt begivenhed? - Hvem har ideelt set været modtager af billedet, da det blev fremstillet? - Hvor blev billedet udstillet første gang? - Vakte billedet furore, da det blev skabt? Hvorfor? - Hvad siger billedet os i dag? - Hvor er billedet udstillet i dag?

22 PERSPEKTIVERING I forhold til kunstnerens øvrige værker kan man komme ind på følgende: - Er billedet del af et større værk fra kunstneren, dvs. indgår det som del i en større helhed? Er det en skitse eller et forarbejde til et større værk? - Hvordan forholder billedet sig til øvrige af kunstnerens værker? - Ligner det noget andet eller er det radikalt anderledes end resten af kunstnerens arbejde? I forhold til kunsthistorien generelt kan man se på, om billedet kan bestemmes inden for en periode, og om det forholder sig aktivt til andre værker eller kunstnere. - Hvordan placerer billedet sig i forhold til kunsthistoriske perioder og grupperinger? - Kan billedet klassificeres under en -isme (klassicisme, impressionisme, ekspressionisme, surrealisme osv.) - Er billedet en kommentar til kunsthistorien eller andre værker?


Download ppt "ROMANTIKKENBilledanalyse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google