Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg."— Præsentationens transcript:

1 Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg

2 Agenda NemLog-in -En føderation - hvad er det? -Digital signatur og NemLog-in (gammel og ny) -NemLog-in statistik -Todo og gevinster for myndigheder -Udviklingsplan 2009/2010 -Opsummering

3 Indgangen til den digitale offentlige forvaltning Single Sign On løsning - SSO Den fællesoffentlig log-in-løsning NemLog-in Log-in-løsning på borger.dk Brugeren skal have digital signatur Brugeren oplever en sammenhængende og nem adgang til det offentlige (sso og slo på tværs af tilsluttede services)

4 Føderation (Analogi med bane-net) Anvender et fælles sæt af aftaler, retningslinier og standarder til overførsel af brugerens identitet og rettigheder på tværs af infrastrukturen Krav om at understøtte OIOSAML2.0 profilen samt føderationens politikker Én adgang – Én billet – Én SAML- token Decentral ansvar og styring af løsninger tilsluttet Kun for offentlige myndigheder i dag Studielån NemPost SKAT Meld flytning

5 Den fællesoffentlige log-in-løsning Nem Log-in Digital Signatur Kommunewebsite

6 NemLog-in Kan kaldes fra en hvilken som helst offentlig service

7 Nem Log-in Løsning A Løsning B Løsning C Løsning D Løsning E Digital Signatur/OCES NemLog-in inden den nye digitale signatur

8 Nem Log-in Løsning A Løsning B Løsning C Løsning D Løsning E Digital Signatur/OCES Kun NemLog-in Der kommunikerer med Digital Signatur Der skal omstilles til den nye Digitale Signatur. Der har udgifter med omstilling til den nye Digitale Signatur

9 Udvikling i gennemsnit ca. 2.500 pr dag til ca 9.200 pr dag Max transaktioner ca. 400.000 NemLog-in

10 Myndighed todo Forretningspotentiale? -Foranalyse i et samarbejde på tværs i organisationen både forretningsanalytiker og IT-fagfolk og evt. leverandører -Læs Tilslutningsguide. Link www.skat.dk/NemLog-inwww.skat.dk/NemLog-in -Læs Guide til kravspecifikation (ved ny-udvikling). Link www.skat.dk/NemLog-inwww.skat.dk/NemLog-in Økonomi? -Undersøg evt. alternative leverandører afhængig hvordan drift og udviklingskontrakt er skruet sammen -Valg af SAML produkt (leverandørens valg?) Link http://modernisering.dk/da/projekter/brugerstyring/saml20_leverandoerer/http://modernisering.dk/da/projekter/brugerstyring/saml20_leverandoerer/ Tidspunkt for tilslutning til SSO infrastrukturen? -Undersøg ønsket tidspunkt for tilslutning sammen med leverandør Underskriv ”Vilkår for anvendelse af den fællesoffentlige log-in-løsning” -Link http://www.skat.dk/NemLog-inhttp://www.skat.dk/NemLog-in -SKAT er operatør og skal modtage vilkårene Stil krav om tilslutning til leverandør og indgå aftale

11 Myndighedens gevinster SSO borger-infrastrukturen bidrager til -at give borgeren en bedre, sammenhængende og enkel adgang til selvbetjeningsløsninger i det offentlige -at borgere oftere benytter sig af den digitale signatur -forretningsværdi løftes ind i borger.dk på MinSide = personlige data kan ses og det kan ses sidestillet andre personlige data - hvor det har relevans Opfyldelse af digitaliseringsstrategien -Nem og sikker adgang til digitale selvbetjeningsløsninger - Single sign on Tilslutning inden den nye digitale signatur betyder at myndigheden er klar til at tage den nye digitale signatur i brug -udgifter forbundet med først at tilsluttes OCES2 og herefter NemLog-in undgås Opfyldelse af Edag3 målsætningen november 2010 -Alle borgerrettede selvbetjeningsløsninger med national udbredelse, hvor der er behov for sikker identifikation, skal alene anvende NemLog-in med digital signatur »udfasning af Pinkoder »digital signatur til borgere

12 Simpel fuldmagt Sammenhængende log-in Udveksling brugerdata Begrebsmodel 1. 1. 2010 1. 1. 2011 Fælles brugerrettighedssystem Udviklingsplan 2009/2010 De næste 6 måneder Identitetsbaserede webservices Sammenhængende log-in Vilkår for fællesoffentlig brugerstyring Begrebsmodel Fælles koncept/Guidelines udbygges Vilkår for tilslutning til fællesoffentlig brugerstyring 1. 1. 2009 Fælles retningslinier Identitetsbaseret webservice 2. bølge tilslutning3. bølge tilslutning Udbud permanent løsning

13 Service A Service C & E Service B Service D Identitets-baserede webservices = System til system kommunikation Den fællesoffentlige føderation Vilkår for anvendelse af den fællesoffentlige log-in løsning (SP) Vilkår for fællesoffentlig brugerstyring (IdP) Nem Log-in Identity- provider A Service C & E Service D Identity- provider F Identitets- baserede webservices Sammenhængende log-in for myndigheder Myndigheder

14 Opsummering Ét log-in -> større brugervenlighed, færre brugernavne og password Brugerne – borgere, medarbejder og virksomheder Myndigheder Opfyldelse af digitaliseringsstrategien+ Nemmere brugeradministration + større sikkerhed + økonomiske gevinster (tilslut NemLog-in inden OCES2) Samfundet Økonomiske gevinster Leverandører Ensartethed og standarder WIN

15 . Spørgsmål Skriv til nemlogin@oes.dk Vedr. behov eller problemstillinger

16 Virk brugerrettighedsstyring Den 15. september 2009 Ulla Larney Center for Virk.dk

17 Sikkerhed i den offentlige digitale forvaltning – Mest for virksomheder… VirkLogin Anvendes på Virk.dk og alle de integrerede løsninger, på løsningerne når de tilgås andet steds fra, eller på løsninger uden for Virk.dk VirkSignering Ud over at brugerne kan signere en datapakke i en løsning, får man ved brug af VirkSignering en uafhængig tredje part – nemlig Center for Virk.dk - til også at signere datapakken Brugeradministration Èn bruger- og rettighedsstyring for virksomhedernes adgang til offentlige løsninger, administreret af virksomhederne.

18 VirkLogin tal ● 85.000 registrerede brugere (både medarbejder og privat) ● 41.000 registrerede virksomheder ● 45.000 – 55.000 ugentlige login ● 4 Rettigheder på virk – ca. 15 nye på vej ● 6 IT løsninger integreret (dækker 80% af indberetningerne på Virk.dk) – ca. 25 nye på vej

19 Fordele for virksomheder ● Samme informationer om brugeren til alle løsninger, skaber sammenhæng i brugeroplevelsen - ”du er logget ind som” ● Samlet bruger- og rettighedsadministration Virksomhederne tilgå blot ét system for at give medarbejderne adgang til offentlige løsninger Rettigheder kan dække flere løsninger (færre rettigheder at forholde sig til) Rettigheder kan gives til eksterne (fuldmagt til f.eks. revisor) Fordele for myndigheder ● Når løsningerne er tilsluttet et er nemt. Der er ingen udgifter til udvikling, vedligehold, support, osv. Heller ikke når den nye digitale signatur kommer…


Download ppt "Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google