Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital Post til borgerne i vejen dertil

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital Post til borgerne i vejen dertil"— Præsentationens transcript:

1 Digital Post til borgerne i 2014 - vejen dertil
https://www.borger.dk/Sider/Post.aspx

2 Emner Hvorfor Digital Post? Forskel på e-Boks og Digital Post
Information på borger.dk om lov og fritagelse Vejen til Digital Post – kampagner og kommunikation

3 Hvorfor Digital Post? ”Frem mod 2015 forventes det, at 80 pct. af alle breve til borgerne, der kan afsendes digitalt fra de offentlige myndigheder også bliver det. Tilsvarende forventes det, at de offentlige myndigheder i 2015 modtager op mod 80 pct. af alle ansøgninger og anmeldelser fra borgerne digitalt.” En del af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi

4 Overgang til obligatorisk Digital Post
1. november 2013 bliver det obligatorisk for virksomheder 1. november 2014 bliver det obligatorisk for borgere

5 Lov om Offentlig Digital Post
Loven blev vedtaget i juni og trådte i kraft 1. juli 2012 Bekendtgørelser er på vej mht.: Fritagelse/læseadgang Ikrafttrædelse

6 Med Digital Post kan man som borger:
Nemt og sikkert sende til og modtage post fra det offentlige Gemme post og vigtige dokumenter i mapper – og slippe for tunge ringbind Spare på papir og porto Modtage posten digitalt samme dag, som det bliver sendt Få en , når der er digital post Give en pårørende adgang, hvis man ikke selv kan tømme din digitale postkasse.

7 Forskel på e-Boks og Digital Post
e-Boks er en privat virksomhed ”e-Boks A/S”, som tilbyder produktet e-Boks (postkasse). e-Boks er leverandør af Digital Post og ansvarlig for, at teknikken i den digitale postkasse virker. Det er muligt at flette e-Boks’ egen løsning, e-Boks, med den offentlige løsning, Digital Post, så borgeren kun oplever at have én postkasse – selvom det rent teknisk set er to forskellige postkasser. Forskelle: e-Boks den postkasse, som private virksomheder kan sende digitale dokumenter til. Digital Post er den postkasse, som offentlige myndigheder sender til. e-Boks er frivilligt for borgerne. Digital Post er fra november 2014 noget alle borgere får.

8 Mulighed for fritagelse for Digital Post
Mulighed for fritagelse i 2 år eller permanent Bekendtgørelse under udarbejdelse Fritagelse kan søges hos kommunen fra sommer 2014 Digitale selvbetjeningsløsninger Mulighed for betjening på anden vis Fritagelse fra gang til gang Baseres på område og løsnings kompleksitet Afgøres af ansvarlig myndighed, fx kommune - Fritagelse er som udgangspunkt 2-årig, da borgerens situation kan ændre sig. - Efter aftale mellem kommunen og borgeren kan fritagelsen gøres permanent, hvis kommunen vurderer, at borgerens forhold ikke ser ud til at ændre sig.

9 https://www.borger.dk/Sider/Lov-om-digital-post.aspx

10 Kriterier for fritagelse
Kognitiv funktionsnedsættelse (fx demens, udviklingshæmmet eller hjerneskade), som hindrer en i at bruge Digital Post. Fysisk funktionsnedsættelse (fx blindhed), som hindrer en i brug. Ingen adgang til computer med internetforbindelse i ens hjem. Registreret i CPR-registret som udrejst af Danmark. Sproglige barrierer, som gør forståelse af teksterne svær. Vanskeligheder ved at få NemID, fx pga. ophold i udlandet med langt til en dansk repræsentation, som kan udlevere NemID. Eller hvis man ikke har pas eller kørekort og derfor skal møde personligt op for at få NemID, men samtidig på grund af sygdom er bundet til hjemmet. Bosat i område uden adgang til hurtig bredbåndsforbindelse. 10

11 Vejen til Digital Post – kampagner og kommunikation
Kommunikationskampagner til borgere: Del af bølge 2-kampagne (nov – jan. 2014) Kampagne om Digital Post (aug. – okt. 2014) Del af bølge 3-kampagne (nov – jan. 2015)

12 Vejen til Digital Post – kampagner og kommunikation
Forberedelse (april – juli 2014): Netværkskommunikation; samarbejde med e-Boks og understøttelse af lokal markedsføring og lokale informationsindsatser (tekster, materialer m.v. på borger.dk/for myndigheder) Del af bølge 2-kampagnen: ”Det offentlige bliver mere digitalt” (annoncer, presse og netværk) Samarbejde med virksomhedskampagnen (Erhvervsstyrelsen) Klargøring af support Forbedring af hjælpeuniverset på borger.dk Forbedring af hjælpetekster i digital post-løsningen. Underretning (august – oktober 2013 og 2014): ”Det sidste brev fra det offentlige” Presseindsats om Digital Post (i regi af/forud for bølge 3-kampagnen). Kampagne, bølge 3 (november 2014 – januar 2015) Informationskampagne om Digital Post og bølge 3-løsninger Presseindsats om Digital Post og bølge 3-løsninger. Advisering (november 2014 til november 2015): Adviseringsbrev til borgere, der endnu ikke har logget på Digital Post, når de modtager deres første meddelelse i digital post. Advisering til 15-årige + tilflyttere om tildelingen af en digital postkasse (nov )

13 Budskaber til borgerne
Fra 1. november 2014 skal du kunne modtage al din post fra det offentlige digitalt. Du kan tilmelde dig før. Med Digital Post kan du både modtage post fra og skrive til det offentlige. Det er sikkert, sparer tid og porto, og du slipper for flere ringbind derhjemme. Digital post fra det offentlige bliver sendt til din sikre digitale postkasse. Den er knyttet til dit cpr-nummer og beskyttet af dit NemID-login, så fortrolige oplysninger ikke ender i de forkerte hænder. Samtidig følger postkassen dig, uanset om du flytter adresse eller skifter . Hvis du ikke selv kan tømme din digitale postkasse, kan du give en pårørende adgang. Det er vigtigt, at du husker at tømme din online postkasse – helt som din fysiske postkasse, så du ikke går glip af vigtig information. Du får en , som gør dig opmærksom på, at du har fået ny digital post. Nogle myndigheder tilbyder også at sende sms’er for at gøre dig opmærksom på, at du har modtaget digital post. Har du også en e-Boks, kan du flette din digitale postkasse med din e-Boks, så du kun har én online postkasse at tømme. Du ledes automatisk til oprettelsen af en digital postkasse, hvis du i din e-Boks vælger at modtage post fra alle offentlige myndigheder. Et papirbrev er dyrere at sende end et digitalt brev. Det offentlige bruger årligt ca. 750 mio. kr. på porto, så der er meget at spare ved at sende posten digitalt.

14 Eksempler på materialer
Genbrug af ikon fra bølge 1-kampagnen Tekster (fordelene, e-Boks vs. Digital Post, trin-for-trin-guides til tilmelding og send post) Radiospot/manuskript til radiospot Folder med trin-for-trin-guide Idékatalog ( -signatur, indstik i brevforsendelser, print på kuverter…) Film om tilmeldingen og fordelene (og evt. film målrettet unge) Hjælp til målgruppe-analyse: statistik over tilmeldte borgere (geografi og demografi) – ligger på digst.dk Deling af myndighedernes egne materialer med andre (til inspiration og også gerne til genbrug) Liste med gode – og dårlige – idéer til kampagnearbejdet Statistik over tilmeldte borgere: Print på kuverter/breve: fx”Fra 1/ får du dine breve fra det offentlige som digital post” / ”Dette brev kunne du have fået digitalt – og have sparet det offentlige for portoen på 8 kr.”


Download ppt "Digital Post til borgerne i vejen dertil"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google