Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”"— Præsentationens transcript:

1 Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver” / Højreklik på det farveskema du vil have / ”Tilfør det på valgte sider”/ eller På alle sider i hele præsentationen Cyklister Hvad ved vi om cyklisters adfærd? Hvordan får vi færre cyklistulykker? Temamøde om Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik Forside dias med billede Copy / paste dette slide, højreklik og vælg skift billede hvis du vil have et nyt billede ind. Læg bagerst. Eller Copy / Paste fra slidecollection

2 Alternativ forside Overskrift Max 1 linje Session: Hvad siger HP? Hvad er udviklingen? Hvad anser du som største udfordring? Hvad ved vi om adfærd? Hvad ved vi om cykelhjelm? Hvad kan vi gøre i fællesskab? Referencegruppe Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik Alternativ forside dias med billede Copy / paste dette slide, højreklik længst ude i kanten og vælg skift billede hvis du vil have et nyt billede ind. Læg bagerst. Eller Copy / Paste fra slidecollection

3 Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet Overskrift Max 1 linje Hver ulykke er én for meget – et fælles ansvar Cyklist-tiltag: Lovgivning, sanktion og kontrol 1.1.Målrettet kontrol Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik

4 Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet Hver ulykke er én for meget – et fælles ansvar 2.2. Trafikpolitik på skoler 2.3. Trafikpolitik i frivillige foreninger 2.4.4. Kampagner om cyklisters risiko i kryds 2.4.5. Kampagner om øget brug af cykelhjelm 2.4.6. Kampagner med fokus på forældres vigtige funktion som rollemodeller 2.12. Udbredelse af reflekser Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik

5 Tekstslide med overskrift, indhold og stor billedeboks Overskrift Max 3 linjer Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet Statistik Cyklister kører ca. 4% af det samlede antal kilometer på de danske veje Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik

6 Tekstslide med overskrift, indhold og stor billedeboks Overskrift Max 3 linjer Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet Den procentvise andel dræbte og alvorligt tilskadekomne på cykel ud af det samlede antal dræbte og alvorligt tilskadekomne i perioden 2002-2012 Udgør op mod 15%af det samlede antal dødsulykker Udviklingen siden 2002 har ikke været lige så positiv som for øvrige trafikantgrupper Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik

7 Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet Overskrift Max 1 linje De tre hyppigste ulykkestyper Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik

8 Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet Overskrift Max 1 linje Hvad er de største hindringer for at få færre cyklistulykker i din kommune/set fra politiets stol? Hensynløs adfærd hos cyklister Bilisternes manglende opmærksomhed Manglende data om reelt antal ulykker Dårlige vejtekniske løsninger (økonomi) Manglende politisk opmærksomhed Uopmærksomhed blandt cyklister Manglende brug af hjelm Højresvingende lastbiler Andet Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik

9 N(farlige situationer)=695 9 "Højresvingene - en billist, som ikke holdt tilbage for mig, som skulle lige over krydset." ”Kørte sammen med en anden cykellist, der kom rundt om et hjørne med meget fart på.” "En parkeret bil åbnede døren og ramte mig." "Lastbil bagfra, som kørte alt for tæt og skubbede mig i grøften."

10 10 Danskernes primære årsag til at benytte cyklen er motion. Derudover er der også mange, der gør det, enten fordi de godt kan lide det, fordi det er praktisk, eller fordi det er hurtigere end andre transportmidler Hvis man ser på forskellen mellem årsager blandt mænd og kvinder, så cykler mænd i højere grad end kvinder pga. motionen, mens kvinder i højere grad end mænd cykler, fordi de kan lide det. Det er især de ældre, der gør det pga. motionen, mens de yngre i højere grad lægger vægt på, at cyklen er hurtigere eller billigere end andre transportmidler. TOPLISTE - Hvad er den væsentligste grund til, at du cykler? 20082013 Motion 37 %40 % Kan godt lide 22 %17 % Praktiske årsager 13 %15 % Hurtigere 10 % Billigere 6 % Ikke adgang til andre transport midler 4 % Godt for miljøet 3 %1 % Andet 4 %6 % N(2008)=1188, N(2013)=1145

11 11 N(2008)=150, N(2013)=75 (Personer sin har svaret ‘ja’ til, at de benytter cyklen til transport af deres barn/børn) TOPLISTE – Hvilken type cykel kører du primært på? 20082013 Almindelig cykel85 %80 % Mountainbike7 %9 % Racercykel5 % Andet3 %6 % Alternative typer af cykler er blevet mere populære i 2013 sammenlignet med 2008. Det er især de 31-50 årige, der har mountainbikecykler. Derudover finder man flest fra Midtjylland med en mountainbike. Flest 51-60 årige har en racercykel som primærcykel. N(2008)=1188, N(2013)=1145 Især i Hovedstaden bruger mange cyklen til at transportere børn. I Hovedstaden svarer 26 procent af dem, der bruger af børn, ”altid”. Inkluderer bl.a. Christianiacykel, anden ladcykel eller cykel med trailer

12 Generelt er cyklisterne blevet mere bevidste om ikke at bruge mobiltelefonen, mens de cykler. I 2013 svarer flere ”aldrig” til spørgsmålene om, hvorvidt de bruger deres mobiltelefon, mens de kører. Det er meget få, der bruger deres mobiltelefon, mens de cykler. 12 (2013)

13 N(2008)=1188, N(2013)=1145 13 Ca. halvdelen af cyklisterne svarer minimum, at de en gang i mellem kører i deres egne tanker. Det er især de 18-24 årige, der svarer, at de ofte eller altid kører rundt i deres egne tanker. Der er flere i 2013 end i 2008, der minimum en gang i mellem hører radio eller musik, mens de cykler. OBS! Altid og Ofte er slået sammen i 2013 for at kunne sammenligne med 2008.

14 Figuren viser et gennemsnit mellem 1 og 5 på fem forskellige spørgsmål. 1 svarer til, at man svarer ”aldrig” til spørgsmålet, hvor 5 svarer til, at man svarer ”altid”. Jo ældre man er, jo lavere er gennemsnittet på de forskellige spørgsmål. Det vil sige, at de ældre cyklister sjældnere kører i den forkerte retning, kører overfor rødt, cykler på fodgængerfeltet eller fortovet. For hvert spørgsmål er det de unge mellem 18-24 år, der har det højeste eller næsthøjeste gennemsnit. N(2008)=1188, N(2013)=1145 Kategorien ”Ved ikke” er udeladt af gennemsnittene. 14

15 Tekstslide med overskrift, indhold og stor billedeboks Overskrift Max 3 linjer Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet Mørketal? Jeg har inden for de seneste 5 år været udsat for cykelulykke(r), hvor jeg fik skader, der krævede lægehjælp 4 % (49) Jeg har inden for de seneste 5 år været udsat for cykelulykke(r), hvor jeg fik skader, men uden at have behov for lægehjælp 7 % (78) Jeg har inden for de seneste 5 år været udsat for cykelulykke(r) uden at komme til skade 8 % (95) Jeg har ikke været udsat for cykelulykke(r) inden for de seneste 5 år 81 % (928) Ved ikke 1 % (12) Total 102 % (1141) Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik

16 Tekstslide med overskrift, indhold og stor billedeboks Overskrift Max 3 linjer Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet Cykelhjelmsbrug Stigninger Stagnation Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik

17 Tekstslide med overskrift, indhold og 2 billedebokse over hinanden Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik Storbyer: København, Aarhus, Odense. Aalborg Større byer: Ballerup, Esbjerg, Gladsaxe, Herning, Hillerød, Nykøbing F., Slagelse, Næstved, Randers, Svendborg, Viborg, Vejle Mellemstore/mindre byer: Assens, Dragør, Frederikssund,

18 Tekstslide med overskrift, indhold og stor billedeboks Overskrift Max 3 linjer Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet Hvorfor ikke bruge hjelm? Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik

19 Tekstslide m overskrift, indhold og billedeboks Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet Hvad anser du som det bedste middel til at forbedre cyklistsikkerheden? Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik Trafikpolitik i skoler? Frivillige foreninger? Kamp, om ulykker i kryds? Hjelmkampa gner? Inddrage samarbejdsp arter (DCF fx.)? Cyklisternes egen adfærd? Fokus på opmærksom hed?

20 Tekstslide m overskrift, indhold og billedeboks Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet Referencegruppe nedsættes Tema: Cykelhjelmskampagne i 2014 Morten Nielsen, Rådet for Sikker Trafik


Download ppt "Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google