Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER"— Præsentationens transcript:

1 FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER
Højresvingende lastbiler – cyklistens største frygt Højresvingsulykke er chaufførens værste mareridt Det er vigtigt, at vi siger det igen og igen, hvad man skal gøre. Det virker. Mange myter og misforståelser

2 Vær opmærksom på, at der ikke er cyklister ved højre forhjul
Hold afstand til lastbilens højre forhjul To parter To budskaber

3 Undervisningsmateriale til grunduddannelsen og den obligatoriske efteruddannelse
Pilotprojekt med ”Højresvings-ambassadører” i 20 virksomheder Landsdækkende cyklistkampagne med ekstra fokus på de fire største byer.

4 SVING SIKKERT TIL HØJRE
Materiale om, hvad chaufføren kan gøre for at undgå højresvingsulykken

5 FUP ELLER FAKTA? Cyklisten bliver ramt af lastbilens side, væltet og kørt over af baghjulene. FORKLARING: I 24 ud af de 25 analyserede ulykker i HVU-rapporten sker ulykken omkring lastbilens front eller førerhusets højre side – og cyklisten bliver kørt over af forhjulet – oftest højre forhjul. Derfor er det vigtigt, at både cyklist og chauffør, lige før og i selve svinget , har ekstra fokus på den kritiske zone, som går 2 meter rundt om højre A-stolpe.

6 FUP ELLER FAKTA? Ulykken sker, fordi cyklisterne befinder sig i lastbilens blinde vinkler, hvor chaufføren ikke har en chance for at se cyklisterne. Hvis chaufførens spejle er indstillet rigtigt – dvs. 1 centimeter af lastbilen er synlig, så er der ingen blinde vinkler i 2 meters afstand omkring bilen fra venstre A-stolpe og til bagerste hjørne af lastbilen.

7 FUP ELLER FAKTA? Det er chauffører fra andre europæiske lande, som sidder bag rattet, når det går galt. FORKERT FORKLARING: Langt størstedelen af de chauffører, som har været involveret i højresvingsulykker, er danske statsborgere. Ser vi på højresvingsulykkerne over de seneste ti år, står danske chauffører for 80 % af ulykkerne. Andre myter Chauffører kan kun indstille sine spejle korrekt på en spejltestplads eller med en spejldug Hvis der er kameraer installeret i alle lastbiler, så giver det chaufførerne langt bedre mulighed for at orientere sig på højre side. Det er uerfarne chauffører, som sidder bag rattet, når det går galt. Selebrug forhindrer ordentlig orientering.

8 ANDRE MYTER Chauffører kan kun indstille sine spejle korrekt på en spejltestplads eller med en spejldug Hvis der er kameraer installeret i alle lastbiler, så giver det chaufførerne langt bedre mulighed for at orientere sig på højre side. Det er uerfarne chauffører, som sidder bag rattet, når det går galt. Selebrug forhindrer ordentlig orientering.

9 UDDANNELSESMATERIALET
4 emner – alle med praktiske øvelser som centralt element: 1. INTRO 2. EMNE A: UDSYN OG SPEJLE 3. EMNE B: OPMÆRKSOMHED 4. EMNE C: ORIENTERING Får aflivet myterne

10 INDSTILLING AF SPEJLE Brug 1 centimeter-reglen
Med korrekt indstillede spejle er der ingen blinde vinkler i 2 meters afstand fra lastbilens højre forhjørne. Blandt de 3 vigtigste ulykkesfaktorer: spejle er forkert indstillede og/eller beskidte

11 UDSYN Kan I genkende den situation?

12 UDSYN

13 UDSYN Dårligt udsyn blandt de 3 vigtigste ulykkesfaktorer

14 OPMÆRKSOMHED + ORIENTERING
Fuld opmærksomhed og tid til orientering, når der foretages et højresving Blandt de tre vigtigste ulykkesfaktorer: Lastbilchaufføren bruger ikke nok tid på at orientere sig

15 AMBASSADØRPROJEKTET Pilotprojekt med 20 virksomheder
”Højresvingsambassadør” i hver virksomhed, der uddanner chaufførerne Evaluering ultimo 2015 mhp. udbredelse Uddannelsesmøder (2 timer) Ambassadørmaterialet: Myter og fakta om højresvingsulykker (fælles) En PP-præsentation med de vigtigste budskaber (15 minutter) Tre praktiske øvelser (Udsyn, spejlindstilling og orientering) – (fælles) En lille folder Et materiale til afholdelse af uddannelsesmøder Kultur

16 Cyklistkampagne: HOLD ØJE OG HOLD AFSTAND TIL LASTBILENS FORHJUL
På mandag! Og tre uger frem

17 Øge kendskabet til lastbilens farlige forhjul Være handlingsanvisende
Kampagnen skal: Øge kendskabet til lastbilens farlige forhjul Være handlingsanvisende Hverken kommunikere ”blinde vinkler” eller øjenkontakt På mandag! Og tre uger frem

18 Løbende orientering til Højresvingsgruppen
Valg og test af idé og koncept Forberedelse - med hjælp fra Trafikstyrelsen og HVU Optagelse, test af film og færdiggørelse Løbende orientering til Højresvingsgruppen

19 Siden sidst Vise testversion Testresultater Ændringer Næsten-endelig film

20 Kampagnen kører i uge 20, 21 og 22

21 SPØRGSMÅL? Tak for opmærksomheden! Liv K. Kofoed-Jensen
SPØRGSMÅL?

22 8 praktiske øvelser ØVELSE 1: TING I FORRUDEN FORHINDRER UDSYN
Foreløbig Illustration til ØVELSE 3: ØVELSE 1: TING I FORRUDEN FORHINDRER UDSYN ØVELSE 2: ORIENTERING I DEN KRITISKE ZONE* ØVELSE 3: INGEN BLINDE VINKLER TÆT PÅ LASTBILEN(1) ØVELSE 4: SPEJLFORTROLIGHED: VIDVINKELSPEJLET ØVELSE 6: INGEN BLINDE VINKLER TÆT PÅ LASTBILEN(2) ØVELSE 7: KORREKT SPEJLINDSTILLING ØVELSE 8: INGEN BLINDE VINKLER TÆT PÅ LASTBILEN(3)


Download ppt "FOREBYGGELSE AF HØJRESVINGSULYKKER"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google