Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisningsbaseret vejledning og samarbejde om vejledningsopgaven på TEC! 1 Carin Rabell.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisningsbaseret vejledning og samarbejde om vejledningsopgaven på TEC! 1 Carin Rabell."— Præsentationens transcript:

1 Undervisningsbaseret vejledning og samarbejde om vejledningsopgaven på TEC! 1 Carin Rabell

2 TEC har 5 adresser i hovedstadsområdet 4 3 2 1 TEC Frederiksberg Hovedadresse Unge, vejledning og erhverv El, automation og data H.C. Ørsted Gymnasiet, Frederiksberg TEC Ballerup Unge, vejledning og erhverv El, automation og data Byggeri, produktion og service Mekanik, transport og aviation H.C. Ørsted Gymnasiet, Ballerup TEC Gladsaxe Byggeri, produktion og service Unge, vejledning og erhverv TEC Lyngby El, automation og data H.C. Ørsted Gymnasiet, Lyngby TEC Hvidovre Mekanik, transport og aviation Unge, vejledning og erhverv Praktikcenter 5 1 2 3 4 5

3 Unge, vejledning og erhverv 3 Ny organisation i afdelingen fra foråret 2015 Vejledning i samme afdeling som faglærere På hver af TEC’s adresser er faglærere og vejledere i team Unge, vejledning og erhverv GF1, 10. kl, Intro, Brobygning Vejledere, mentorer og læsevejledere Forskellige støttefunktioner

4 Visioner for vejledning efter ny erhvervsuddannelsesreform Nye vejleder roller på GF1 Vejleder skal ind i starten af GF 1 ifm opstart af valgproces Vejleder skal ind i slutningen, før gf 2 Vejleder skal være med ved praktikplads undervisningen Vejleder skal være med til forældre samtaler Ledelsens vision er: at vejlederne bliver kendte mennesker, som er en del af undervisningen, fx gruppevejledning, undervisningsbaseret vejledning. Vejlederen skal være tilgængelig på lige fod med faglærerne Nyt vejledningskoncept at få mere undervisningsbaseret vejledning, så opgaven rykker tættere på underviseren og den enkelte elev. at vejlednings- og mentoropgaver i højere grad skal være fælles opgaver mellem vejledere og undervisere. 4

5 Vejledningskoncept at være tæt på eleven ved at integrere vejledning i undervisningen at udfordre den enkelte elevs uddannelsesvalg med udgangspunkt i elevens kompetencer at medvirke til at skabe sammenhænge mellem grundforløb 1, grundforløb 2 og hovedforløb i samarbejde med de øvrige teams at arbejde med modtagelse og fastholdelse i samarbejde med kontaktlærere og de øvrige teams 5

6 Valgproces og praktikpladssøgning Undervisningsbaseret vejledning, 1½ lektion pr uge:  Eleverne bliver kompetenceafklaret  De træffer et uddannelsesvalg  De opnår et solidt fundament til at skrive ansøgninger til praktikpladser

7 Undervisningsbaseret vejledning Emner: Kompetence- fokus og undersøge uddannelser Brutto CV Præsentations- teknik og ansøgninger

8 Eksempel på undervisningsbaseret vejledning: Kompetenceafklaring – mit fritidsliv – en gruppe øvelse Hvad laver du? Hvornår og hvor længe? Hvilke opgaver er der forbundet med det? Hvilke forudsætninger kræver det? Hvilke kompetencer/egenskaber har du? 8

9 Endnu et eksempel: Karrierekompasset 9

10 Vejledning på TEC er ikke blot undervisningsbaseret vejledning – det er også…. Individuelle samtaler med elever som mistrives Samtaler med forældre Kontakt til UU Aftenarrangementer med elever, faglærere og forældre Og så er der stadig grundforløb 2 og hovedforløbs elever Visitation Overgangskrav Individuelle samtaler Gruppevejledning SPS Hjælp til CV og ansøgning ………. 10

11 Erfaringer fra første GF1 hold: 11 Faglærer/vejleder i tæt samarbejde Undervisningsbaseret vejledning sammen Ugentlige teammøder Elevsamtaler og forældrekontakt og arrangementer Vejleder og elev Vi er tættere på eleven Vi er med i valgprocessen. Vi er der også på GF2 Elevtyper GF1 er unge, uafklarede og urolige Forskellige forforståelser af GF1 Fælles fodslag ml GF1 og GF2 Emnerne Valgkompetence er nødvendig, men en svær proces – der skal tænkes ud af boksen Praktikpladssøgning er måske for tidlig Vejleder rolle Skal tage ejerskab og ”mase sig på” Godt med leder støtte til dette arbejde Vi har mindre tid til GF2 og hovedforløb ved spidsbelastninger

12 Spørgsmål til debat? 12


Download ppt "Undervisningsbaseret vejledning og samarbejde om vejledningsopgaven på TEC! 1 Carin Rabell."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google