Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år"— Præsentationens transcript:

1 LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
Ulla Hass Hansen LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år

2 LP-tovholdere Hvilke udfordringer kan I møde, hvad vil det sige at være tovholder hvad skal I være opmærksomme på, hvor er der eventuelle faldgruber, hvad skal I glæde jer til, hvordan kan I bruge hinanden, hvordan bruges referatskabelonen? Dagens program Praksis på Antvorskov Skole - Hvor begyndte vi, og hvor er vi lige nu? - Hvordan arbejder vi med LP? - Tovholderrollen Dagsorden/referatskabelon Jeres fremtid som tovholdere

3 Begyndelsen på Antvorskov Skole
”Implementeringen af LP-modellen er afhængig af lærernes integritet og loyalitet. Det vil sige, at modellen skal anvendes i overensstemmelse med den fremgangsmåde og de principper, der er beskrevet” Hvor startede vi på Antvorskov Skole? Kultur Den ny rolle som tovholder

4 Tovholderen som nøgleperson
Hvad indebærer det at være tovholder? Sørge for: Mødeindkaldelse, referent, hyggeansvalig, at mødet begynder til tiden, at modellen følges og at referatet lægges i samlemappe Være en tilpas forstyrrelse/turde stille spørgsmålene Gennemgang af udvalgte bøger Hvordan får man implementeret ny viden i LP-grupperne Sparring Tovholder i hinandens grupper Observation af praksis Bindeled mellem LP-gruppe og psykologer

5

6 Mit bud på tovholderrollen
”I virkeligheden drejer det sig netop om at flytte fokus fra det personlige til udviklingen af faglige kompetencer.” En ønskeposition Påtage sig lederpositionen uden formelt at have den Anerkendende i forhold til kollegaerne Være struktureret – holde tidsramme/ fokus God kommunikator – tilpas forstyrrelse Kendskab til gruppedynamik Tilhænger af modellen Ville samarbejdet med ledelse og de andre tovholdere

7 Tovholdermøderne LP-modellen skal jo netop anvendes for at finde frem til hensigtsmæssige pædagogiske tiltag med udgangspunkt i de udfordringer, som findes i skolens hverdag – MEN hvad gør vi, når alle ikke kan se udfordringerne? Tydelig støtte og prioritering fra ledelsens side Tovholdermøderne: Den hårde ramme Den bløde ramme Den gode historie

8 Tovholdermøderne Eksempler:
Indblik i hinandens praksis – fælles ansvar Helt konkrete eksempler Der er aldrig nogen problemer i mine timer? Jeg kommer altså ikke på mandag! Metakommunikationskort Øvelser (De tre perspektiver og ”spejlægget”) E-learningsforløb (Klasseledelse) Tovholderdag (Spørgeteknik og observation) Viderudvikling og nye tiltag LP år 4 og 5 - Status og fremtid, hvordan gør vi? - LP-træet (Feedback, tydelighed, vidensdeling og læreren/pædagogen som opretholdende faktor)

9 Ny referatskabelon Referatskabelon v. 2.0 Hvordan bruges den?
Hvad skal I være særlige opmærksomme på? Diskussionspunkter: - Lukkede eller åbne referater? - Valg af cases i starten - Hvordan skal vores se ud/hvad skal den indeholde? - Initiativ og ansvarlighed/afprøvning og respons

10 Kirsebærret på toppen Fælles sprog og koordineret forståelse
Flere åbne døre Fælles fagligt ansvar Sætter os selv i spil som aktører Større viden om og flere input til problemstillinger Forskellige perspektiver Opkvalificering af samarbejdet Sparring mellem faggrupper


Download ppt "LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google