Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBertha Frank Redigeret for ca. et år siden
1
Frede Olesen, Praktiserende læge, professor, dr. med Forskningsenheden for Almen Praksis Aarhus Universitet Fo@alm.au.dk
2
90 10 1 91 0,81 9 Sygehus Almen praksis Egenomsorg Grænser og aktivitetsvariation 10 1
3
Den trinvise omsorg Egenomsorg Egen læge/hjemmepleje Shared care/teams Afdelinger Rette patient på rette sted? Kan man sygdommens epidemiologi
4
Tre kerneværdier i et SUV - tripple aim på dansk Kerneydelsen - der skal flyttes sundhed For alle - populationen Brugeren – betaleren -value for money - tilfreds
5
Tre kerneaktører - eller er der kun 2 Sygehuse Kommunen Almen praksis Men…. Er det regionale begreb primær – sekundær sektor forældet? Et væsen med en frontlinje og en specialistlinje!
6
Integration: -to opgaver for almen praksis - balance i det omvendte T §Vertikal – op mod sygehuset §Horisontal - primærteamet almen praksis Sygehus Familie mv. Social forv. mv.
7
Det moderne sundhedsvæsen - god infrastruktur – flotte bygninger
8
Det fragmenterede sundhedsvæsens problem - ikke et ideelt komplekst adaptivt system §Udvikler stammekult – etnocentricitet l sygeplejersker/læger l primærsektor/sekundærsektor ’dem og os’ l speciale a mod speciale b §Alle sidder i deres siloer uden vinduer l og til sidst tror man, verden er inde i siloen §Men patienter sukker efter forløb og sammenhæng – her er effektiviteten også Brud på det ikke ideelle komplekse system: LEDELSE!
9
Det generelle Sundhedscentre i kommuner - i sammenhæng med praksis og sygehuse Det specielle Det specielle Det specielle Sygdom 1 Sygdom 2 Sygdom 3 Sygehuse Praksis Sundhedscenter – evt uden mursten
10
Pt.foren. Spec. læ. Hjspl. Alm. Praksis Sund. center Soc. I.T. Arbejde Patient / Borger Sek. su. væs. Almen praksis Primær sundhedstjeneste Sek. sundhedsvæsen Efter Kaiser Pyramiden
11
Opfølgende hjemmebesøg – gamle - genindlæggelser 23% reduktion Lars Rytter m. fl. in press
12
Tovholder: Knytter sig til tanken om centrum i et edderkoppespin - og til tilknytnings- teori (attachment).
13
Tovholder: der henvender man sig, når man føler sig slået hjem i ludo Men lærer vi patienten om spilleregler? Og er vi enige om dem?
14
Tovholder – lavpraktisk - kultur mere end struktur §Tlf. skal altid tages, når samarbejdspartnere ringer (soc., hjemmepleje, sygehuse, spec. læger) §Regelmæss. kaffemøde med hj.pleje, soc. og sundhedspleje §Holdninger: sygehusoverlæge tlf. til egen læge om kræftpatient: ’vi er enige om, at du er den, der er bedst til at behandle ham nu’ §Enhver alvorlig henvisning: ’forvent god behandling, men det kan blive forvirrende – kom ved behov’ §Vis den åbne dør: ’Skulle vi ikke sige, at du melder dig, når du er hjemme igen?’ §At være der, når det er kritisk: om brug af lægevagt, at udlevere tlf. nummer.
15
Begreber §Case manager – forløbskoordinator l håndholdt forløb §Care manager – care management l pakkemager – struktur i forløb - forløbsprogram §Kontaktperson l en fejltagelse, der altid burde være en selvfølge §Tovholder l et uklart dansk begreb
16
Tovholder §Den reaktive l den vedkender praksis sig – når pt selv kommer og klager over at være slået hjem i ludo §Den proaktive l usikker praksistradition – opfordrer vi pt? l en del af care management/forløbsprogrammer l den ’omvendte’ henvisning §Den opsøgende l ind i care management programmer l er en case manager – var andre bedre til opgaven
17
Tovholder - incitamenter
18
Incitamenter §Kultur spiser strukturplaner til morgenmad og strategi til frokost – hver dag §Penge - det er da noget man har… §Indtjening den er OK… §Spiser penge kulturen? §Var der alligevel noget godt i den gamle Københavneroverenskomst med P.L.O.
19
Struktur og strategi: Bellagio Model ‘Befolkningsorienteret og integreret primær sundhedstjeneste’ The Rockefeller Foundation Bellagio Study and Conference Center, Italy April 2 to 6, 2008 Slide lent from Nick Goodman
20
Bellagio Primary Care Group 24 eksperter fra 11 lande Fokus: Hvordan skabes en god kronikeromsorg i Europa og US Evidence og policy Slide lent from Nick Goodman
21
Bellagio Model 1.Ledelse på tværs 2.Tillid og dialog med bruger 3.Populationsorienteret. Alle med et problem i en region 4.Integration – det omvendte T 5.Kultur og professionelle netværk 6.Infrastruktur 7.Incitamenter der støtter 8.Måle – data er valutaen 9.Forandringsledelse 10.Sundhedstjenesteforskning Hvis Bellagio Modellen skal have effekt er det essentielt at der er fokus på alle 10 nøgleparametre Primær sektoren er det centrum, hvorom hele indsatsen skal koordineres Et radikalt opgør med (dansk) ledelse af sundhedsvæsnet, som reelt har været en ledelse set fra sygehusvæsnets udsigtspunkt Slide modified from slide by Nick Goodman
22
Og det var så et kik på en stor verden…. Fo@alm.au.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.