Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Karakterdannelse i Efterskolen Årsmøde 4. marts 2016 Per Schultz Jørgensen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Karakterdannelse i Efterskolen Årsmøde 4. marts 2016 Per Schultz Jørgensen."— Præsentationens transcript:

1 Karakterdannelse i Efterskolen Årsmøde 4. marts 2016 Per Schultz Jørgensen

2 disposition Ungdomstiden Kvalificering Karakterdannelse og robusthed Selvkontrol og selvstændighed Normer og over broen ind processen Efterskolens muligheder Og udfordringer

3 Ungdomstiden er udfordrende Ungdomstiden er en overgangsperiode med stadige valg Selvforståelsen skal finde nye forankringer Identitetens spørgsmål: Hvem er jeg? Udfordringen: leve op til krav og forventninger og finde sit ståsted Forvirring, usikkerhed og krise Sårbarhed er udbredt – derfor skal vi ikke sygeliggøre Men hvornår er sårbarhed dysfunktionel?

4 At være ung Maratorium – Frirum og tænkepause Momemtum – Ståsted og indre målestok I det individualiserede samfund – Ansvar for egne valg – karakterdannelse

5 Mine spørgsmål Hvordan giver vi børn og unge en værdimæssig ballast med sig i livet? Hvordan kvalificerer vi dem til at møde udfordringerne i en turbulent verden? Er karakterdannelse en del af svaret? Hvordan bliver efterskolen et aktivt bidrag til unges udvikling?

6 To slags kvalifikationer De målbare: færdigheder, elementær viden, paratviden, tekniske færdigheder mv. De skjulte kvalifikationer: evnen til samarbejde, social fleksibilitet, solidaritet, empati, evnen til at kunne holde ud. Sætte egne mål

7 James Heckman Amerikansk økonom, nobelpristager Daginst. Perry havde et særlig program i 1960, der skulle styrke børns kognitive færdigheder (intelligens) Det vist sig, at effekten forsvandt – da programmet ophørte 2010 undersøgelse af Heckman viser, at børn fra Perry klarede sig over middel senere i livet De fik non-kognitive færdigheder Nysgerrighed, selvkontrol og sociale færdigheder

8 Jeg tror Karakterdannelse er vigtigere end nogensinde fordi mange børn i dag får rigeligt med påvirkninger De har brug for indre orden Tilknytning Robusthed sammenhæng og perspektiv Derfor har Heckman ret Karakterdannelse er det vigtige tema

9 Karakterdannelse Karakter handler om at tro på sig selv, robusthed, at kunne sætte sig et mål – og holde ud At kunne klare at have ansvar Ikke at give op Men kan børn lære det?

10 Opskrivning af subjektivitet Udtryk som ”Jeg føler” ”Jeg tænker meget på mig selv” ”Er jeg god nok?” ”Slår jeg til”, ”får jeg anerkendelse” Selvkredsen Spørgsmålet om kontrol Derfor skal vi ind i selvforståelsen og styrke karakterdannelsen

11 ”Mellem drøm og mareridt” Lisbeth Bendtsen er psykolog blandt unge ”Unges fortællinger om engle, dæmoner, anerkendelse og skam” Kravet om selvrealisering - leve op til…. Oplevelsen af ikke at slå til Ydre kontrol – indre kaos Negative billeder: dæmonisering og skam Vejen frem: anerkendelse og støtte Narrativ terapi

12 Selvdisciplin? Naomi Katznelson (Politiken, 2013) Mange unge kæmper med selvdisciplin – andre har for meget af den ”Vi kan se behovet for at selvmotivere sig bliver større, men ingen kan byde ind med, hvordan man lærer unge at motivere sig selv og disciplinere sig. Det er en stor opgave for uddannelsessystemet fremover: hvordan fremmer vi det?”

13 15 årige, symptomer dagligt 13

14 Hvad er robusthed? Robusthed er et godt gammeldags ord for hårdfør, stærk og kraftig. Det har latinsk afstamning – robustus – afledt af robus, der betyder styrke To veje til styrkelse af robusthed Tidligere: Hårdførhed, træning, ydre sejhed I dag: Modstandskraft, selvstyrke, indre refleksion Robusthed er knyttet til selvet og selvkontrol

15 En undersøgelse fra New Zealand 1037 børn født i Dunedin 1972-73 Fulgt til de blev 32 år Graden af selvkontrol i barndommen 3-11 år Forudsiger sundhed, uddannelse, karriere, kriminalitet, misbrug Selvkontrol er en selvstændig faktor Men hvad er selvkontrol?

16 selvkontrol Kunne klare et vist pres – uden at give op Holde ud At kunne leve op til forventninger Sætte et mål – og nå det Tro på sig selv Selvværd En indre fornemmelse af at have betydning for nogen

17 Hvad er kernen i selvet?

18 Men hvad er ”det jeg er” ? Udfordringer, der blev klaret tilbagevendende selvoplevelser Troen på at være noget værd De personlige refleksioner Erfaringer med at kunne regulere egne følelser og reaktioner Selvet er dybtliggende mønstre af erfaringer med selvregulering

19 Søren Kierkegaard har ret Selvet vokser ud af treklangen krop - psyke og ånd ”Mennesket er en syntese af det sjælelige og det legemlige. Men en syntese er utænkelig, når de tvende ikke enes i det tredje. Dette tredje er ånden”. vi gør ånden og ”sjælen” hjemløs Derfor får mange børn og unge ”ondt i sjælen”

20 Hvordan kan efterskolen styrke unges robusthed og karakterdannelse? Skabe et fællesskab med normer og rammer og samtale-kultur Hjælpe unge til at blive bevidste om, hvad de gør - og deres valgmuligheder Fokusere på processen – mere end resultatet Selv at tage del i processen At arbejde med relationer

21 Efterskole-arenaer Kulturen Miljø og bæredygtighed Events Aktiviteter Fagligheden og undervisningen Kammeratgruppen Læreren og mentoren

22 Normer og værdiområder Hverdags aftaler og arbejdsopgaver Kultur og værdier Sociale konventioner og hjælpsomhed Faglige krav og mål Moral og selvudvikling

23 Hvordan går man ind i processen? Drengen der har været i Zoo med sin far Gå over broen Tage del i den, spørge til den, udvikle den: give ny erkendelse Tegningen, matematikopgaven, guitartræningen, kartoffelskrælningen, stileskrivningen, beretningen Det kræver nærvær

24 At arbejde med processen At få ejerskab til forløbet og indsatsen Indre motivation Myndiggørelse Ansvar Elev-elev relationen Vejledning ud fra dialog-model

25 Læring på en sommerlejr Løkkefondens DrengeAkademi 98 drenge på en 3 ugers sommerskole Faglig indsats, indre motivation og selvregulering Struktur på dagen Arbejde med karaktertræk Selvkontrol, engagement, vedholdenhed, social intelligens, nysgerrighed, taknemmelighed, optimisme Stor faglig fremgang – og ny erkendelse os drengene

26 Drengene fik en Aha-oplevelse Det har hjulpet på alle mine problemer – det har været noget af det bedste i mit liv (elev) …at de syv karaktertræk virkelig gør noget ved de unge mennesker.. Det tror jeg gør, at de virkelig har været parat til at tage imod.. (lærer) Jeg ved ikke hvad målene er derhjemme, det bliver aldrig forklaret.. Vi snakker aldrig om, hvordan man lærer - derhjemme havde jeg ingen planer og ingen mål (elev) Det, der er forskellen er, at her bliver du ved, altså (elev)

27 At arbejde med relationer Lærer-elev relationer Kammeratgruppen Samtalekulturen Hvis man taler op til mennesker – løfter det! Derfor ikke kun fokus på problemer – men især på udfordringer En anerkendende tilgang Dialogbaseret

28 Dialogmodellen 1: hvad går godt? 2: udfordringe r 3: muligheder 4: aftaler

29 Afslutning Efterskolens store mulighed Elever der er åbne over for en ny begyndelse Den dobbelte kvalificering Karakterdannelsens nødvendighed Normer og social kultur relationsarbejdet.

30 litteratur Frans Ørsted Andersen (2014) Drengeakademiet. Århus Universitet. Lisbeth Bendsen (2005) Mellem drøm og mareridt. Dansk Psykologisk Forlag. Marianne Grønbæk & Henrik Pors: Vækstmodellen – vejen til den gode samtale. Dafolo, 2011 og 2016 Per Schultz Jørgensen(2014) Styrk dit barns karakter. Kristelig Dagblads Forlag Per Schultz Jørgensen(2016) Broen til det andet menneske. Kristeligt Dagblads Forlag.


Download ppt "Karakterdannelse i Efterskolen Årsmøde 4. marts 2016 Per Schultz Jørgensen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google