Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Video Klubben Klostergade 13. oktober 2011 en gennemgang af alternative muligheder til videokameraet Ole Frederiksen, oktober 2011.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Video Klubben Klostergade 13. oktober 2011 en gennemgang af alternative muligheder til videokameraet Ole Frederiksen, oktober 2011."— Præsentationens transcript:

1 Video Klubben Klostergade 13. oktober 2011 en gennemgang af alternative muligheder til videokameraet Ole Frederiksen, oktober 2011

2 FOTO og VIDEO Stillbilleder og videoer optaget med det samme kamera Ole Frederiksen oktober 2011

3 Foto og Video FOTO (billede uden bevægelse) VIDEO (billeder i bevægelse)

4 Foto og Video  Tiden og teknikkerne ændrer sig løbende.  Derfor vil vores måde og opfattelse af det, at fotografere og optage video=levende billeder på, ligeledes ændre sig.  Vi vil derfor se lidt på alternativerne til det traditionelle videokamera som de ser ud i dag.

5 Foto og Video  Vi vil i denne gennemgang se lidt på de forskellige typer af kameraer, der både kan optage alm. stillbilleder, men også giver muligheden for optagelse af video i en tilfredsstillende/superkvalitets opløsning, lige fra alm. Standard Definition (SD) til Høj Definition (HD)

6 Foto og Video Vi vil begynde med at se på den vigtigste del i det digitale kamera, uanset om der er tale om et stillbillede kamera, eller et videokamera.

7 Foto og Video  En billedsensor eller billedtransducer er en komponent, som omsætter et optisk billede til et elektrisk signal. Billedsensorer bliver mest anvendt i digitalkameraer og andre billedapparater.  En elektrisk billedsensor er et todemensionel net af fotodetektorer. Fotodetektorerne er typisk fotodioder som f.eks. omsætter lys til ladning indenfor en bestemt tid, herefter måles ladningerne og fotodioderne "nulstilles" så de er klar til næste lys eksponering.  De fleste billedsensorer i dag udgøres af billedsensorhovedtyperne CCD billedsensorer eller (CMOS) aktiv pixel sensor Tidligere var en billedsensor en lysfølsom fotografisk plade, som ændrede sig kemisk proportionalt med mængden af fotoner  CCD- kontra CMOS billedsensorer  I dag anvender digitalkameraer for det meste enten en CCD billedsensor eller CMOS billedsensor. Begge typer af billedsensorer konverterer opfanget lys til elektriske signaler.  En CCD-billedsensor er et analogt apparat. Når lys rammer chippen vil hver pixel fotosensor have en lille elektrisk ladning. Ladningerne konverterer til spænding én pixel ad gangen. Andet elektrisk kredsløb i kameraet omsætter spændingen til digitale data. Fortsættes side 2.

8 Foto og Video  En CMOS billedsensor er en type af aktiv pixel sensor (CMOS billedsensor, APS billedsensor) som bl.a. baserer sig på CMOS halvlederteknologi. Ekstra elektrisk kredsløb ved siden af hver fotosensor omsætter lys energi til en spænding. Yderligere kredsløb på chippen kan inkluderes til at omsætte spændingen til digitale data.  Ingen af teknologierne har en klar fordel i billedkvaliteten. CMOS billedsensorer kan potentielt implementeres med færre komponenter, bruge mindre energi og/eller yde hurtigere udlæsning end CCD. CCD er en mere moden teknologi og er i de fleste henseender ligeså god som CMOS billedsensorer.  CMOS billedsensorer løser hastigheds og skalabilitetsproblemer som passiv- pixel-sensor har. CMOS billedsensorers APS pixel bruger langt mindre energi end CCD pixel, har meget mindre billedforsinkelse og kan fabrikeres på meget billigere og mere tilgængelige produktionslinjer. Til forskel fra CCD billedsensorer kan CMOS billedsensorer kombinere både billedsensorfunktioner og billedprocesseringsfunktioner i samme integrerede kredsløb.  CMOS billedsensorer er blevet den valgte teknologi i mange forbruger anvendelser. Men CMOS billedsensorer anvendes også indenfor digital radiografi, militære ultrahøjhastighedskameraer, højopløselige 'smarte' sikkerhedskameraer, optisk mus og andre anvendelser.

9 Foto og Video  BILLEDSENSOR  Billedsensoren er den måske vigtigste del i det digitale kamera:  Her, dannes billedet i den opløsning som fotografen har forudbestemt.  Her, dannes skarpheden.  Her, er billedstabilisatoren indbygget.  Her, indstilles ISO værdien (billedstøj) lav ISO minimal støj, høj ISO mere støj, derfor jo større sensor, mindre støj, pga. pixelstørrelsen.  Her, sker støvrensningen af chippen

10 Foto og Video ISO værdier:  ISO - tallet kan indstilles på stort set alle digitalkameraer. Jo højere ISO - tallet er, desto mere lys opfanger kameraet. Høje ISO - tal (1600, 3200, 6400):  Hurtige lukkertider muliggøres  Mere lysfølsom  Kornet billede  Meget velegnet til sportsevents og billedoptagelse af folk i bevægelse  Mellem ISO - tal (400, 800):  Velegnet til generelt brug, fortrinsvis udendørs  Klare og detaljerige billeder Lave ISO - tal (ISO 25, 50, 100, 200):  Langsomme lukkertider kræves/muliggøres  Mindre lysfølsom  Godt til stillestående motiver hvor man evt. har et stativ  Meget klare og detaljerige billeder  Meget velegnet til portrætfotografering i studie samt makrofotografering med kunstlys

11 Foto og Video Billedstøj  er et udtryk anvendt i forbindelse med digital fotografering, populært en benævnelse for flere eller få korn i det endelige resultat af fremkaldte billede.  Støj opstår oftest i forbindelse med fotografering i svagt lys med en høj ISO-værdi Hovedgrupper af støj  Lys - eller luminansstøj, (gråtone kan være mere udtalt i den ene kanal) opstår på grund af små variationer i den målte lysstyrke  Farvestøj, opstår på grund af billed- sensorens evne til at behandle de røde, grønne og blå pixels.  Banding, (problem med unøjagtige farver) opstår fordi de elektroniske kredsløb afgiver varierende mængder af støj, hvilket kan ses som misfarvede striber på billedet.  Hot pixels, opstår som regel ved lange eksponeringstider, hvilket medfører falske lysgengivelser.

12 Foto og Video  Standard kompakt kameraet.  Standard kameraet er kendetegnet ved:  At, være relativt prisbilligt  At, fylde meget lidt  At, kan være med overalt  At, have et begrænset zoom- område, typisk 3-5 gange  At, kunne optage video med begrænset scenelængde og normalt i SD opløsning  At, optage fremragende billeder der egner sig fortrinligt til fremvisning på et TV, eller med en projektor.

13 Foto og Video  Det avancerede kompaktkamera  Er kendetegnet ved: At, være relativt dyrt At, fylde noget mere At, kan være med overalt At, have et stort zoomområde, typisk 3-12 gange At, kunne optage video og normalt i HD opløsning At, optage fremragende billeder der egner sig fortrinligt til fremvisning på et TV, eller med en projektor.

14 Foto og Video  Ekstreme (Bridge) Zoomkameraer:  Det ekstreme Zoomkamera (med op til 30 gange) er kendetegnet ved, at være et kamera der placerer sig mellem kompaktkameraet og SLR kameraet, med en kombination fra begge kameratyper, måske de bedste, idet kameraet tager fremragende still billeder, og video i fuld HD. Endvidere er kameraet lettere end et SLR kamera

15 Foto og Video  Four Thirds Kamera:  (spejlløst systemkamera)  Er, en relativ ny kameratype, der forener systemkameraet med kompaktkameraet, ved bla. at have udskiftelig optik, men samtidigt hermed at være spejlløst.  Kameratypen er kendetegnet ved at tage fremragende billeder og video i både 720p og 1080p opløsning, og med en større billedsensor end kompaktkameraet

16 Foto og Video  SLR/SYSTEMKAMERAET:  SLR systemet er det mest komplette og omfattende fotografiske system der findes. Her findes alt indenfor optik, speciallinser, filtre mv.  SLR systemet er tillige det system der giver de absolut bedste billeder, til denne gruppe hører ligeledes mellem –og storformat kameraer.  SLR systemet anvendes i større og større omfang af professionelle filmfotografer lige fra Hollywood til DR

17 Foto og Video  Grunden til denne udbredelse er som omtalt ovenfor, den store alsidighed som er i SLR systemet. En af de største fordele er, sensorens størrelse, der er afstemt efter ”filmformatet” også i daglig tale kaldet ”full-frame”  Der er selvfølgelig også ulemper, og den største er, at ergonomien ikke er god som ved deciderede videokameraer, men herfor kan der kompenseres med forskelligt ekstraudstyr.

18 Foto og Video  Mellemformatkamera  Her ses et af de mest kendte mellemformatkameraer på markedet, nemlig Hasselblad  Med 50 millioner pixels fordelt over billedsensorens 36 x 48 mm er opløsningen så stor, at hvis man tænker sig chippen anvendt i et overvågningskamera placeret i et fly, vil man kunne se en notebook computer liggende på en mark med diagonalmålet 1,6 kilometer.   KAF-50100 vil finde vej til Hasselblads nye digitale mellemformatkamera H3DII-50. med 50 millioner pixels på billedsensoren

19 Foto og Video  Videokameraet:  Det traditionelle videokamera, som vi kender det, er kendetegnet ved en relativ enkel betjening, og relativt begrænsede manuelle funktioner, en rimelig god ergonomi, dog er de nye generationer blevet lidt for små og lette, og mange af dem savner en normal søger.  De fleste er ligeledes i stand til at tage still billeder af en udmærket kvalitet. Et minus er dog, at billedsensoren er temmelig lille, i nogle tilfælde mindre end i kompaktkame- raet

20 Foto og Video Billedfilformater Ubehandlet filformatBeskrivelse CRW, CR2 Ubehandlede filformater for Canon digitalkameraer MRW Ubehandlet filformat for Minolta digitalkameraer NEF Ubehandlet filformat for Nikon digitalkameraer ORF Ubehandlet filformat for Olympus digitalkameraer RAF Ubehandlet filformat for Fuji digitalkameraer PEF Ubehandlet filformat for Pentax digitalkameraer X3F Ubehandlet filformat for Sigma digitalkameraer DCR, KDC Ubehandlet filformat for Kodak digitalkameraer SRF Ubehandlet filformat for Sony digitalkameraer RAW Ubehandlet filformat for Panasonic, Casio og Leica digitalkameraer DNG Adobe ubehandlet filformat (digitalt negativ)

21 Foto og Video Videofiler Af videofiler findes der et utal, ( flere end 100) og jeg vil her ikke komme ind de enkelte, men blot henlede opmærksomheden på, at der findes mange udmærkede koverteringsprogrammer som kan bringes i anvendelse, såfremt der skulle opstå problemer i efterbehandlingen af optagelserne. Af videofiler findes der et utal, ( flere end 100) og jeg vil her ikke komme ind de enkelte, men blot henlede opmærksomheden på, at der findes mange udmærkede koverteringsprogrammer som kan bringes i anvendelse, såfremt der skulle opstå problemer i efterbehandlingen af optagelserne.

22 Foto og Video  Vi har nu set lidt på de muligheder der er tilgængelige i dag, men da vi bevæger os indenfor et område hvor udviklingen bevæger sig med rasende hastighed, vil det vi kender i dag være fortid i morgen. Derfor vil det være af afgørende betydning, at vi hver især finder det niveau som passer os bedst.

23 Foto og Video Når og hvis, man er kommet så langt, som til at anskaffe sig nyt udstyr vil der være en række forhold man bør tage i betragtning. Når og hvis, man er kommet så langt, som til at anskaffe sig nyt udstyr vil der være en række forhold man bør tage i betragtning. Hvad vil jeg lave: er det for det meste still billeder, eller er det video, eller er det begge dele, og hvad vægter mest. Hvad vil jeg lave: er det for det meste still billeder, eller er det video, eller er det begge dele, og hvad vægter mest. Herefter kommer næste spørgsmål, hvilken type kamera skal jeg vælge, hvilken opløsning vil jeg arbejde i. Herefter kommer næste spørgsmål, hvilken type kamera skal jeg vælge, hvilken opløsning vil jeg arbejde i. Hvad kan min computer klare?, behøver jeg at skifte? Hvad kan min computer klare?, behøver jeg at skifte? Hvad kan mine nuværende programmer, skal de evt. også byttes ud? Hvad kan mine nuværende programmer, skal de evt. også byttes ud? Hvad med mine gamle billeder/videoer, kan jeg stadigvæk arbejde med dem, evt. bruge disse sammen med de nye? Hvad med mine gamle billeder/videoer, kan jeg stadigvæk arbejde med dem, evt. bruge disse sammen med de nye? Disse og mange flere spørgsmål vil trænge sig, såfremt man går i udskiftningstanker. Disse og mange flere spørgsmål vil trænge sig, såfremt man går i udskiftningstanker. Det vil, naturligvis i sidste ende også være et spørgsmål om økonomi, og om hvor meget vil jeg ofre på min hobby? Det vil, naturligvis i sidste ende også være et spørgsmål om økonomi, og om hvor meget vil jeg ofre på min hobby?

24 Foto og Video  Før vi slutter vil jeg kort gennemgå nogle af de programmer som vi arbejder med, når vi producerer vore film, det være sig stil billedfilm, eller rene videoer, eller en kombination af disse.  Pinnacle, her kan alle versioner anvendes, men dog vil det være en fordel at anvende version 11, eller højere, idet de tidligere versioner ikke kan lide at arbejde med HD.  Adobe Premiere, her findes ligeledes forskellige versioner.  Sony Vegas,  Avid, proffesionel udgave af Pinnacle  Seriff,  -og mange andre.

25 Foto og Video  Minimum System Requirements*  Windows® 7, Windows Vista® (SP2), or Windows XP (SP3)  Intel® Pentium® or AMD Athlon™ 1.8 GHz (2.4 GHz or higher recommended) -Intel Core™ 2 Duo 2.4 GHz required for AVCHD* -Intel Core™ 2 Quad 2.66 GHz or Intel Core i7 required for AVCHD* 1920  1 GB system memory recommended, 2 GB required for AVCHD*  DirectX® 9 or 10 compatible graphics card with 64 MB (128 MB or higher recommended) -256 MB required for HD and AVCHD*  DirectX 9 (or higher) compatible sound card  3.8 GB of disk space  DVD-ROM drive to install software  Pinnackle 15HD Ultimate

26 Foto og Video  Vegas Pro 10 system requirements  Microsoft® Windows® XP 32-bit SP3, Windows Vista® 32-bit or 64-bit SP2, or Windows 7 32-bit or 64-bit  2 GHz processor (multicore or multiprocessor CPU recommended for HD or stereoscopic 3D)  400 MB hard-disk space for program installation  1 GB RAM (2 GB recommended)

27 Foto og Video  MoviePlus X5 System Specs SERIF  Windows-based PC with DVD drive and mouse  Microsoft Windows® XP (32 bit), Windows® Vista, or Windows® 7 operating system  1GB RAM  1.47GB free hard drive space*  1024 x 768 monitor resolution (1280x1024)  An Internet account and connection (for Auto Update and export to YouTube™)  * Additional disk resources are required when exporting projects.  For use with non-HD video and HD video (proxy support):  Intel® Pentium® 4 Hyper-Threaded processor or AMD Athlon™ XP processor  For use with HD video (optional proxy support):  Intel® Pentium® 4 Hyper-Threaded processor or any Dual-core processor  Fast hard disk (7200rpm drive)  For use with Full HD video (native AVCHD 1080):  Quad-core processor  2GB RAM

28 Foto og Video  Der findes naturligvis mange andre typer af redigeringsprogrammer som kan anvendes, men det vigtigste er, at man fortsætter med at arbejde med de programmer som man kender, så opnår man den største fornøjelse med at redigere sin film, eller sammenstille sine billeder ti noget seværdigt, også for andre end sig selv.

29 Foto og Video  Hermed slutter jeg denne korte gennemgang af nogle af de muligheder der i dag findes indenfor vores fælles hobby.  Dog er det således, at det vi kender i dag er fortid i morgen, idet udviklingen går rasende hurtigt, det vil derfor være nødvendigt, at stoppe op, og finde det niveau der passer til ens temperament, og måske lukke øjne og øre lidt til overfor den rasende udvikling.

30 Foto og Video  Vi vil nu se et par enkelte eksempler på videoer og billeder taget med nogle af de kamera typer vi har gennemgået.  Efterfølgende vil der blive rig lejlighed til at stille spørgsmål. Ole Frederiksen, oktober 2011


Download ppt "Video Klubben Klostergade 13. oktober 2011 en gennemgang af alternative muligheder til videokameraet Ole Frederiksen, oktober 2011."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google