Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nye udviklingstendenser i 10. klasse, studieindgange.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nye udviklingstendenser i 10. klasse, studieindgange."— Præsentationens transcript:

1 Nye udviklingstendenser i 10. klasse, studieindgange

2 Program • Præsentation • Studieretninger (medborgerskab og k-tid) • Bindinger • Differentieret tilrettelagt undervisning • Alternative uger • Nøgletal • Klasser fordelt på indgange og lærere • Elevtal i 10. klasse • Elevgruppe og udfordringer (skolesocialrådgiver, pæd.medhjælper og ”blæksprutte” • Undersøgelse • Uddannelsesparat (MHU-/EIU-samtaler) • Kommunikation/E-protokol

3 Center-10, Aarhus Kommune • Danmarks største 10. klassecenter • Center-10 er starten på en ungdomsuddannelse • Værdier • Potentiale • Udvikling • Medansvar • Arbejdsglæde • Fra undervisning til læring • Præsentation af Center-10 Præsentation af Center-10

4 Studieretninger

5 Erhvervsrettet studieretning • Teknisk skole • Købmandsskolen • Jordbrugets Uddannelsescenter • Social- og sundhedsskolen • Skolen for Klinikassistenter, Tandpleje og kliniske tandteknikere (SKT) • Eleven undervises af faglærere, som lægger stor vægt på det praktiske. Undervisningen giver et godt kendskab til fagenes indhold, kravene, metoderne og dagligdagen på de fem uddannelses- institutioner.

6 Gymnasiel studieretning • STX • HHX • HTX • HF • EUX Den studieforberedende indgang har et højt fagligt niveau, og her får eleven både mulighed for at arbejde med sproglige, samfunds- mæssige og naturfaglige fag. Karakterniveau: 4

7 Fleksibel studieretning • Gymnasiale uddannelser • Erhvervsrettede uddannelser • Der er mange vejledningsaktiviteter som f.eks. erhvervspraktik, brobygning, virksomhedsbesøg og samtaler med UU- vejleder. Formålet for eleven er, at blive afklaret og klar til at gennemføre en ungdomsuddannelse.

8 Bindinger • O.G • Pigeklasse • Skole og praktik (teknisk/praktisk)

9 Differentieret tilrettelagt undervisning • Projektorienteret • Klasseundervisning • Individuel undervisning • Gruppearbejde • Niveaudelt undervisning • Praktisk orienteret undervisning • Praktik • Forlagt undervisning – Undervisning på gymnasier og erhvervsskoler

10 Alternative uger (36 uger/26 uger) • Introperiode (2 uger) • Brobygning • OSO-uge • OSO-fremlæggelse • Projektuge • Synopse (2 uger) • Terminsprøve • Skriftlige prøver

11 Nøgletal

12 Klasser fordelt på indgange og lærere

13 Elevtal i 10. klasse

14 Elevgruppe • Hvad vælger eleverne i Aarhus Kommune efter 9. klasse? • 50 % bliver erklæret uddannelsesparate til en ungdomsuddannelse • 50 % vælger 10. klasse • 23 % vælger 10. klase i privatskole eller efterskole • 27 % vælger 10. klasse i Aarhus Kommune • Ved Center-10 er 37 % af eleverne med anden etnisk herkomst • Ved Center-10 har 25 % af eleverne sociale eller personlige problemer

15 Undersøgelse – Unge trivsel og rusmidler • Undersøgelse af professor Mads Uffe Pedersen fra Psykologisk Institut/Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet • Formål med projektet • At identificere unge 15 – 17 årige, som har trivselsproblemer og /eller har udviklet et misbrug af rusmidler, som er af en sådan karakter, at de har brug for hjælp • At undersøge, hvorvidt det er muligt med enkle midler at reducere tiden fra mistanke om/identificering af trivsels- og rusmidler problemer hos den unge, til der iværksættes relevant hjælp • At undgå den tidlige opsporing opleves som en belastning for skolerne

16 Resultat af undersøgelse • Identifikation • Ud af 385 elever åbnede 315 elever det elektroniske skema (82 %) • 282 besvarede halvdelen af spørgsmålene (73,2 %) • 248 besvarede alle spørgsmål (64,4 %)

17 Fordeling mellem alder, køn og etnicitet

18 Påvirket sidste måned (nu)

19 Køn og etnicitet

20 3 kategorier af udfordringer • Kognitive/adfærdsmæssige udfordringer = KA • Emotionelle problemer = EP • Traume-oplevelser = T

21 Kategorier af udfordringer • De 248 unge kan inddeles i 4 grupper • Unge der aktuelt er påvirket af kognitive-adfærdsmæssige problemer • Unge der aktuelt er påvirket af følelsesmæssige problemer • Unge der aktuelt er påvirket af Traumatiserende oplevelser • Unge uden aktuelt identificerbare problemer

22 Kognitive og adfærdsmæssige (KA) udfordringer

23 Emotionelle problemer (EP)

24 Traumatiske oplevelser (T)

25 MHU-samtale 27.-29. maj og 19.-23.august 2013 •Mål, Handlinger og Udvikling •MHU-spørgeskema •MHU-Elevsamtale •Målsamtale •Aftale Mål, Handling og Indsats EIU 1-samtale Midt/slutning af oktober 2013 •Evaluering, Indsats og Udvikling •Faglærerevaluering •Kontaktlærerevaluering •Nye mål og indsatser •Evalueringssamtale •Vurdering af uddannelsesparathed EIU 2-samtale Slutning af februar 2014 •Faglærerevaluering •Kontaktlærerevaluering •Nye mål og indsatser •Evt. evaluerings- eller/og udskolingssamtale •Endelig vurdering af uddannelsesparathed EIU 3-samtale Sidst i april/ først i maj 2014 •Faglærerevaluering (kun karakterer) Uddannelsesparat (MHU/EIU)

26 Uddannelsesparat

27 E-protokol

28 INFORMATION www.center-10.dk Mail: Skolen: Center-10@mbu.aarhus.dkCenter-10@mbu.aarhus.dk Viceskoleleder Charlotte Juhl Andersen: chajan@aarhus.dkchajan@aarhus.dk Administrativ leder Jette Andersen: jetan@aarhus.dkjetan@aarhus.dk Telefon: Skolen: 87 13 92 10 Viceskoleleder Charlotte Juhl Andersen: 51228748 Administrativ leder Jette Andersen: 51576496


Download ppt "Nye udviklingstendenser i 10. klasse, studieindgange."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google