Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Idrætspolitisk kommunikation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Idrætspolitisk kommunikation"— Præsentationens transcript:

1 Idrætspolitisk kommunikation
Hovedbestyrelsesmøde den 23. november 2016 Sune Friis Krarup

2 Idrætspolitisk kommunikation
Idrætsorganisationerne – dinosaurer på lerfødder? Navn Navnesen

3 IDAN kritik – 2013 til 2016 Den statslige finansiering af idrætten går til en enhedsstruktur i Norge og Sverige, mens Danmark har flere ressourcestærke centrale aktører som DIF og DGI, hvilket sikrer, at ikke kun konkurrenceidrætten står stærkt i billedet. Den lokale finansiering af foreningslivet fylder via Folkeoplysningsloven og kommunerne relativt mere i den samlede offentlige finansiering af idrætten i Danmark end i Sverige og Norge. Kilde: IDAN 2013 Navn Navnesen

4 Singapore i Weekend. Benchmark danske skolebørn.
Physical Activity Levels D+ Organized Sport Participation A Active Play INC Active Transportation B Sedentary Behaviors INC Family and Peers INC School B Community and the Built Environment B+ Government strategies and investments A Indicator Grades Overall Dansish School children. Netop offentliggjort undersøgelse I Singapore. Komparativt mellem 34 lande. Hvordan klarer dk sig? Navn Navnesen

5 Hvad påvirker vores fysiske aktivitetsniveau?
Individ til politisk miljø Navn Navnesen

6 Til drøftelse. Idrætspolitisk kommunikation
Hvor langt væk fra foreningen (uorganiseret/fysisk aktivitet)? Pull og/eller push? Hvor meget (v. Mogens)? Til hvem? Proces: Videre drøftelse på fælles bestyrelsesmøde d december 2016. Navn Navnesen

7 DGI pligt DGI mulighed DGI på sigt DGI no go Kommunernes brug af 25-års reglen. IIIIII(I) I(I) Kommunernes manglende udnyttelse af idrætsfaciliteter. IIII Storbykommuners manglende prioritering af idrætsfaciliteter ved nybyggeri. Skal DGI arbejde målrettet på at give befolkningsgrupper et skub ind i foreningslivet? IIIIII I Skal DGI lobbyere for at 30 min. fysisk aktivitet for voksne hæves til 60 minutter og 60 min. anbefaling for børn hæves til 120 minutter? IIIII DGI skal kommunikere om øvrige risikofaktorer for sundhed og særligt kost, rygning og alkohol. III II(I) Offensiv kommunikation for at få tænkt fysisk aktivitet ind i alle behandlingsforløb kommunalt/regionalt. DGI skal forholde sig bredt til velfærdsstat og levevilkår. II DGI og kollektiv transport, da denne transportform fremmer fysisk aktivitet. III(I) Fremme af cyklisme og anden aktiv transport i en motions og pendlingskontekst. Roadpricing. Det skal gøres mindre attraktivt at lade sig transportere passivt. Adgangsforhold til natur og aktiv brug af byrum. Kommunerne skal have en politik og strategi, som synliggør, at investeringer i vej og park bliver til gevinster i sundheds- og kulturforvaltningen.

8 Navn Navnesen Yderligere forslag fra hovedbestyrelsen DGI pligt
DGI pligt DGI mulighed DGI på sigt DGI no go DGI skal være fortaler for fleksibel indretning af arbejdsmarked, som tilgodeser et aktivt fritidsliv. II IIII I DGI skal være kritiske overfor implementeringen af den åbne skole og de 45 minutters fysisk aktivitet. III (I) I(I) Børnehaver. Skal DGI arbejde for at få formuleret en ramme for fysisk aktivitet og kontakt til foreningslivet som i folkeskolen? IIIIII Vuggestuer. Skal DGI arbejde for at få formuleret en ramme for fysisk aktivitet som i folkeskolen? Bør landets plejehjem, bosteder etc. have en klar profil og politik for at fremme fysisk aktivitet. (DGI-plejehjem) Landdistriktsudvikling og landsbyklynger. Skal indsatsen intensiveres? Frivillige er frivillige for at berige andres og egen tilværelse. Skal DGI være mere offensive på denne dagsorden? Skal fællesskabsdimensionen kommunikeres endnu tydeligere i DGI. Skal DGI være interesseorganisation for hele kropskulturen og den kropslige dannelse fra år? IIIII DGI skal have en langt tydeligere profil for særlige målgrupper. Eksempelvis veteraner, socialt udsatte børn og handicappede. Yderligere forslag fra hovedbestyrelsen DGI pligt DGI skal være en organisation, der har kvalitative kursus- og uddannelsestilbud, der fremmer lysten til at være aktiv, valgt og frivillig I Navn Navnesen

9 Navn Navnesen


Download ppt "Idrætspolitisk kommunikation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google