Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 1 Co2 emissioner fra personbiler og økonomiske styringsmidler – en nordisk sammenligning Jørgen Jordal-Jørgensen,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 1 Co2 emissioner fra personbiler og økonomiske styringsmidler – en nordisk sammenligning Jørgen Jordal-Jørgensen,"— Præsentationens transcript:

1 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 1 Co2 emissioner fra personbiler og økonomiske styringsmidler – en nordisk sammenligning Jørgen Jordal-Jørgensen, COWI Ole Kveiborg, COWI

2 Indledning og baggrund 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 2 ›Emissionerne fra transportsektoren er stadig betydelige i alle de nordiske lande ›Stramningen af emissionsmål frem mod 2030 betyder, at der vil være behov for nye tiltag ›Derfor en tværgående analyse af udviklingen i personbilernes CO ₂ -emissioner set i forhold til den udvikling, der har været i de økonomiske virkemidler i perioden 2011 til 2015 ›Forskellige implementeringer i nordiske lande af tiltag til at fremme energivenlige biler og CO2 reduction ›men mange ligheder i disse lande – f.eks. omkrnig økonomi ›Derfor interessant at sammenligne landene

3 Indledning og baggrund 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 3 ›Vi er i gang med at sammenligne udviklingen i bilparkerne i de nordiske lande ›Hvordan er bilparken sammensat ›Hvordan har sammensætningen ændre sig ›Hvordan har Co2 udledningen af bilerne ændret sig ›Hvordan har beskatningen og reguleringen af bilparkerne udviklet sig i samme periode ›Er satserne ændret ›Er der indført nye/andre afgifter ›Særlige ordninger for energivenlige køretøjer ›Så har ændringerne haft betydning for bilparkerne? ›Giver det inspiration på tværs af landene?

4 Historisk CO2 udledning per km 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 4 ›I alle lande har der været en nedadgående udvikling i den gennemsnitlige vægtede CO2 udledning per km. ›Udviklingen ser ud til at være fortsat de seneste 5 år ›Nogle knæk i kurverne ›f.eks. i DK i 2007 – omlægning af registreringsafgifterne ›Finland og Norge 2007 og 2006 -

5 Hvad påvirker CO2 udledningen? 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 5 ›Transportomfanget, ›Påvirkes af variable afgifter som brændstofafgifter og kørselsafgifter, der øger de variable omkostninger forbundet med transporten og på baggrund af registreringsafgifter og årlige køretøjsafgifter. ›Transporteffektiviteten ›påvirkes gennem afgifter på biler og bestemte anvendelser samt generelle økonomiske virkemidler. ›Sammensætningen af de drivmidler, ›påvirkes gennem skatter og afgifter, der fastsættes i forhold til bestemte typer af brændstoffer. Det er f.eks. lavere afgifter på køretøjer, der benytter alternative drivmidler og forskellige afgifter på fossile brændstoffer. ›Energieffektiviteten ›Disse forhold kan også påvirkes gennem afgifter og andre økonomiske virkemidler. Og selvfølgelig en række rammevilkår -udbud af infrastruktur -befolkningstæthed, geografi mm.

6 Væsentlige afgiftstyper indenfor transportsektoren 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 6

7 Særligt fokus på firmabilbeskatning 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 7 ›Udgør store dele af nybilsalget ›ca. 30-60% - lavest i Danmark ›Derfor stor betydning for den fremtidige bilparks sammensætning ›Firmabiler kører længere end andre biler ›Helt eller delvis subsidiering af firmabiler ›Lavere omkostninger for brugerne giver incitament til at køre mere ›Sverige: netto ca. 60% lavere pris for brændstof ›Danmark: typisk "fri benzin" ›Norge: vedligehold, forsikring og benzin/diesel betalt ›Særligt for elbiler er der reduktioner i beskatningen ›f.eks. Norge 40% reduktion i forhold til sammenlignelig benzinbil ›Sverige 40% reduktion (20% for ethanolbiler)

8 CO2 afgifter i EU 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 8 ›Findes i de fleste lande med enkelte undtagelser ›Mange varianter ›Registreringsafgifter differentieret efter CO2 udledning; rabatter for særligt lave udledninger ›Grænserne for hvornår afgiftsreduktioner sætter ind er forskellige ›Beløbene for reduktionerne er forskellige ›Nogle lande har øvre grænser for CO2 afgiften ›Nogle har ikke registreringsafgifter, men har årlige afgifter ›Samme variationer som for registreringsafgifterne

9 CO2 relaterede afgifter på transport i EU 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 9 ›Nogle interessante eksempler: ›Østrig: ›registreringsafgiften har en CO2 reduktion (ser vi i mange lande); ›Firmabilbeskatningen er pr. 1.1.2016 CO2 afhængig ›Belgien ›Firmabilbeskatningen CO2 afhængig ›1.1.2016: ny grøn årlig afgift i Flandern baseret på CO2 udledning ›Irland ›Moms kan trækkes fra på erhvervskøretøjer, men kun hvis der er CO2 udledning under 156 g/km

10 CO2 afgifter i nordiske lande 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 10 ›Sverige ›A premium (Supermiljöbilspremie) is granted for the purchase of a new electric or hybrid electric vehicle: ›-SEK20,000 for cars with CO2 emissions between 1 and 50g/km (plug ‐ in hybrids) › -SEK40,000 for cars with zero CO2 emissions (electric cars) ›The annual circulation tax for cars meeting at least Euro 4 exhaust emission standards is based on CO2 e missions. ›The tax consists of a basic rate SEK360 (Swedish Kronor) plus SEK22 for each gram of CO2 emitted abo ve 111g/km. ›This sum is multiplied by 2.37 for diesel cars. Diesel cars registered for the first time in 2008 or later pay an additional SEK250 and those registered earlier an additional SEK500. ›For alternative fuel vehicles, the tax is SEK11 for every gram of CO2 emitted above 111g/km. ›five ‐ year exemption from annual circulation tax applies for green cars (definition partly based on CO2 emissions). ›Undtagelse for bompenge for elbiler, hybrid og ethanol

11 CO2 afgifter i nordiske lande 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 11 ›Finland ›The registration tax is based on CO2 emissions. ›Rates vary from 5 to 50%. ›The tax will be reduced in four steps between 2016 and 2019 for cars with CO2 emissions of 141g/km or less. ›The annual circulation tax is based on CO2 emissi ons for cars registered since 1 January 2001 (total mass up to 2,500 kg) or 1 January 2002 (total m ass above 2,500 kg) respectively and for vans reg istered since 1 January 2008.

12 CO2 afgifter i nordiske lande 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 12 ›Norge ›Registreringsafgift beregnes ut fra kjøretøyets avgiftsgruppe, egenvekt, motoreffekt, CO2-utslipp, NOx-utslipp og slagvolumCO2-utslippNOx-utslipp ›Elbiler er undtaget ›Men ikke Plug-in hybrider ›Årlig afgift, men ingen differentiering ›Undtagelser for bompenge for elbiler ›Ingen parkeringsafgifter for elbiler

13 CO2 afgifter i nordiske lande 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 13 ›Danmark ›The annual circulation tax is based on fuel consumption. ›Petrol cars: rates vary from DKK580 (Danish Kroner) for cars driving at least 20km per litre of fuel to DKK20, 160 for cars driving less than 4.5km per litre of fuel. ›Diesel cars: rates vary from DKK240 for cars driving at least 32.1 km per litre of fuel to DKK30,360 for cars d riving less than 5.1km per litre of fuel. ›LNG or biogas cars: rates are the same as for diesel cars. ›The equivalent diesel consumption is calculated by dividing 2,650 by the CoC value for CO2/km. ›Registration tax (based on price): ›An allowance of DKK4,000 is granted for cars for every kilometre in excess of 16 km (petrol) respectively 17.5km (diesel) they can ru n on one litre of fuel. ›A supplement of DKK 1,000 is payable for cars for every kilometre less than 16km (petrol) respectively 18km (diesel) they can run on one litre of fuel.

14 Enkelte erfaringer fra litteraturen 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 14 ›Irland ›Ændring i afgifter i 2008 ›Minder om ændringen i DK. Fra motorstr. til emissioner pr. km ›Også særlige forhold for firmabiler (påvirker kun de årlige omkostninger for brugerne) for at fremme CO2 venlige biler ›Omlægningen har størst effekt på mellemstr. biler ›Signifikant effekt på store benzinbiler, der har mindre markedsandel ›Salg af små biler ikke påvirket så meget, men kørslen reduceres Generel undersøgelse (Gerlagh et al, 2015) ›Set på effekten af registreringsafgifterne på tværs af EU landene ›Hvordan har effekten været på CO2 intensiteten ›Den øgede variation af afgifterne mht. CO2 udledningerne har reduceret gennemsnitlig CO2 udledning med 1,3% ›Holland ›Omstilling af registreringsafgifterne startede i 2006 frem mod 2010 ›Større differentiering i forhold til CO2 ›Modelanalyse viser, at ›andelen af små biler stiger med 22% (diesel) og 27% benzin ›Der skal en meget stor stigning i brændstofafgifter til for at opnå samme effekt

15 Nogle anbefalinger – økonomiske incitamenter 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 15 ›Konsolidere og optimere de allerede foretagne/foreslåede CO2-relaterede omlægninger i transportsektoren i de nordiske lande ›Indfør en dynamisk nordisk miljøbilsklasse. ›De økonomiske incitamenter til at købe og køre biler fra denne klasse er allerede i høj grad til stede i de nordiske landes afgiftssystemer i dag, ›en øget synlighed og skærpet profil, kan rykke en del nye kunder over i dette købersegment og dermed reducere CO2-udslippet. ›Dette vil etablere et større og mere transparent nordisk marked for CO2-effektive biler både for producenter og forbrugere. ›Mere fokus på indførsel af CO2 afhængig firmabilbeskatning ›Rabatter af samme type som i Norge/Sverige og højere beskatning på mere energiforbrugende køretøjer ›Indføre elementer af beskatning på kørselsomfanget for også at reducere forbruget

16 Nogle anbefalinger – økonomiske incitamenter 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 16 ›Nordisk samarbejde om løbende forbedringer af energimærkningen af biler, så de samlede økonomiske omkostninger/år fremgår inkl. brændselsudgifter. ›Det kan både være ved gennemsnitligt 20.000 km/år, ›eller variationen 10.000, 20.000 og 30.000 kørte km/år. ›En nordisk harmonisering af krav her kan sikre transparens og et bredere gennemslag af oplysningerne, f.eks. i bilforhandlere og producenters hjemmesider og informationsmateriale. ›Foretage en kritisk gennemgang af alle de nordiske firmabilsordninger, så det sikres, at alle incitament er til at købe relativt store biler og køre relativt meget i den afskaffes. ›Nordisk Ministerråd kan evt. tage initiativ til at igangsætte en sådan undersøgelse. ›På europæisk plan synes problemet med firmabilerne at være endnu større, så det kan også overvejes, at de nordiske lande presser på for et europæisk initiativ til at fremme CO2- og energieffektive biler som firmabiler.

17 Foreløbig konklusion 22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 17 ›CO2 incitamenter i beskatningen af biler er indført i de fleste EU lande ›Dog også nogle lande, hvor der overhovedet ikke er indført incitamenter ›Forskel i de konkrete valg af incitamenter ›Hvor kraftigt differentieringen er ›Valg af grænseværdier ›Enkelte supplerende incitamenter introduceret i nogle lande ›F.eks. Kørselsafgiftsfritagelse (Norge, Sverige) ›Studier har demonstreret, at CO2 differentierede afgifter har effekt på CO2 intensiteten ›Jo større differentiering, jo større effekt ›En større koordinering mellem de nordiske lande (men også i alle andre lande) ›Kan sikre større viden og informationsudveksling ›Bedre sammenhæng mellem incitamenter ›Se på incitamenterne i firmabilbeskatningen ›Sikre større incitament til mindre kørsel ›Sikre incitament til skifte til miljø- og CO2 venlige(ere) biler


Download ppt "22 AUGUST 2016 CO2 EMISSIONER FRA PERSONBIL 1 Co2 emissioner fra personbiler og økonomiske styringsmidler – en nordisk sammenligning Jørgen Jordal-Jørgensen,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google