Introduktion til programmering Repetition. dIntProg, F08Repetition.2 dIntProg Sidste forelæsning (12/10) –kort tilbagemelding på evaluering –repetition.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Softwarekonstruktion
Advertisements

KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. Collections Motivation –hvorfor bruge collections? Realisering af en-til-mange relationer –Importer, erklær,
Introduktion til programmering
NOEA/IT - FEN1 Typeparametisering/Genericity Generics i.NET 2 og C#
FEN NOEA/IT Programmeringsteknologi 1 Arv og polymorfi Substitutionsprincippet Abstrakte klasser Design Patterns (Composite)
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
Interfaces – brug. Overblik Tidligere: –Interfaces Comparable gør det muligt at bruge Collections metoderne –min, max, sort, … –Algoritmemønstre Find.
Plan Mini Java style guide Bouncing balls Debugger dIntProg, E10.
Forelæsning 3.2 Billedredigering (bl.a. brug af for-løkker)
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
Eksempel på realisering af domænemodel
Forelæsning 5.1 Brug af klassen Collections og interfacet Comparable samt parametriserede typer Projektuge: Ants and Spiders / Lommeregner dIntProg,
Repetition: Introduktion til OOP med C# og .NET
Comparable Students German Students Composite Pattern State Pattern Observer Pattern Collections Interfaces Abstrakte klasser Design Patterns.
Forelæsning 2.2 Tilstand og opførsel (repetition)
Fundamentale sprogbegreber
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
C#: Udtryk og metoder Kilde: Joe Hummel. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2008 Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what.
Repetition af dIntProg v/ Morten D. Bech. Tour de force Variabler Løkker Comparable ImErKo-reglen Eksamenssæt dIntProg, E13.
9. Interfaces. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Objectives “Good class design starts with good application design — how many classes, do they relate.
Begreber og Redskaber 11. Plan for idag Lidt afrunding: Collections Framework i Java Noget om oversættere og sprog Evaluering Sidste gang øvelser før.
Forelæsning 7.1 – repetition
Introduktion til programmering Kursusintroduktion Greenfoot.
Effective Java Blå gruppe. Item 18: Interfaces frem for abstrakte klasser Kan implementeres i klasser der ikke nedarver Eksisterende klasser kan nemt.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
I o p o DAIMI, AU, November 1999Programkonstruktion I9E.1 Konstruktion og brug af klasser – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Fundamentale sprogbegreber Sætninger og udtryk Niveauer af programbeskrivelse (statisk versus dynamisk syn)
Variabler, klassevariabler, identitet og lighed, collections
Introduktion til programmering Repetition - ArrayList.
Checklister Comparable og Comparator. dIntProg, E08Checklister.2 Checkliste for Comparable Antagelse –vi har en liste med elementer af typen T: List lst;
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Klassehierarkier Specialisering vha. subklasser. dIntProg, E05Klassehierarkier.2 Oversigt Eksempler på specialisering –Aktør, Koreograf, Skuespiller,
Interfaces Afkobling af programkomponenter (eksempel: Comparable)
Polymorfi Abstrakte klasser, substitutionsprincippet, statisk og dynamisk type.
Kari Rye Schougaard, Ph.d.-stud. Værktøjer og Teknikker, 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DATALOGISK INSTITUT Java på 20 minutter (eller lidt mere)
Programmering med interfaces Separering af specifikation, anvendelse og implementation.
Introduktion til programmering Kursusoversigt. dIntProg, F08Kursusintroduktion.2 dIntProg Forelæsninger –Fire timer om ugen –Mandag samt fredag.
Grafik Modeller, objekter og opførsel. dIntProg, F08Grafik.2 Nye begreber Repetition (iteration) –gentagelse af opførsel Parametrisering –generalisering.
Introduktion til programmering Kursusoversigt. dIntProg, E08Kursusintroduktion.2 Mål (fra kursusbeskrivelsen) Deltagerne skal ved afslutning af kurset.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. dIntProg, F08Collectionklasser.2 Samlinger af objekter Objektreferencer –for at holde fast i et objekt.
Interfaces – hvorfor, hvad og hvordan?.  Michael E. Caspersen 2003IOOPInterfaces.2 Oversigt Interfaces, hvorfor –Separering af specifikation (interface)
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge46 Ancestor.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering Collections Samlinger af objekter.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge45 Associeringer.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Containerklasser – klassifikation og brug.  Michael E. Caspersen, 2003IOOPContainerklasser.2 Mange objekter Containerklasser –antag at man skal repræsentere.
Eksamen Praktisk prøve.
Forelæsning Uge 3 – Mandag Niveauer af programbeskrivelser – Statiske / dynamiske beskrivelser ArrayList –Collection med variabelt antal elementer –Der.
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 6 – Mandag
Forelæsning Uge 3 – Torsdag
Forelæsning Uge 3 – Torsdag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 6 – Mandag
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Parametrisering En kort introduktion.
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Præsentationens transcript:

Introduktion til programmering Repetition

dIntProg, F08Repetition.2 dIntProg Sidste forelæsning (12/10) –kort tilbagemelding på evaluering –repetition (ønsker til repetition på webboard) –”juleforelæsning” Afleveringsopgaver –tilbagemelding til Studiekontoret (tirsdag 16/10) –check at jeres opfattelse stemmer overens med instruktorens

dIntProg, F08Repetition.3 Om at lære at programmere Programmering –Anderledes –Svær tankegang Faser –Motivation –Begejstring –Tvivl –Frustration –Eksistensiel krise –Heureka! –Fascination –Kompetencer –Indsigt –Magt over teknologien Tid Begejstring Tid Belastning

dIntProg, F08Repetition.4 Modeldrevet progression (1) AAA Enkeltstående klasse Simpel associering Associeringer til klassen selv B 2 xs 0..1 A xs * Klasser og objekter, tilstand og opførsel Primitive typer og objekttyper, objektreferencer, parametrisering Objektinteraktion, this, interne og eksterne metodekald Kontrolstrukturer: selektion (if), iteration (while, for) Udtryk og operatorer, præcedens Typer og subtyper Collection (List), iterator, udvidet for- løkke Object: toString, identitet og lighed ( == og equals() ) Modellering, specialisering, agregering, associering

dIntProg, F08Repetition.5 Modeldrevet progression (2) AA 0..* asssociering til anden klasse (Associering til) Abstrakt type B 0..1 AB * B * B’B’’ Klassevariabler og –metoder Collections-operationer - reverse(),... - max(), min(), sort(),... Interface, Comparable, Comparator, List, Collection,... Polymorfi, statisk og dynamisk type Diverse: JavaDoc, final, wrapperklasser

dIntProg, F08Repetition.6 ”Kodegenerering” for associering (1) B A 1 class A {... // A-attributter public A( ) {... }... // A-metoder } B b this.b = b; private B b; public void setB(B b) { this.b = b; } class B {... }

dIntProg, F08Repetition.7 ”Kodegenerering” for associering (2) B A * class A {... // A-attributter public A() {... }... // A-metoder } class B {... } import java.util.*; bs = new ArrayList(); private Collection bs; public void addB(B b) { bs.add(b); } public void removeB(B b) { bs.remove(b); }

dIntProg, F08Repetition.8 Generisk klassemodel (A  * B) A B * Også skabelon for eksamensprojekter... DNA-register  * DNA DNA  * AminoAcidResidue Picture  * Pixel Animation  * Picture RabbitHuntWorld  * Piece (Animal or Bush) Playlist  * Track Track  * Picture...